|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?
Heldige du som er så flink til å sy! Ekstra moro med noe som er hjemmelaget og har affeksjonsverdi da
|
|
|
#2 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Her syr farmoren festdrakter fra de er helt små og de er sydd slik at de kan vokse i dem. Det er ikke aktuelt for vår del å kjøpe ekte bunad nå (til jenta, sønnen vår har ikke villet bruke det etter 1.klasse). Dersom vi hadde hatt ekte barnebunader i arv i familien hadde vi selvfølgelig brukt det. Men billigere festdrakter fra butikker og selvsydde fra farmor er greit for vår del, så lenge vi synes de er flotte. Jeg er enig i at det er dyre plagg å spandere nytt for så små barn og hvis det skulle være normen kan det være ekskluderende. Men jeg synes jeg ser alle varianter, med overvekt av festdrakter. Vi har bunader i familien som kan arves når de blir større/til konfirmasjon ved evnt omsying.
|
|
|
#3 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Min 5 åring har bunad som jeg selv har brukt når jeg var liten og det er litt artig da. Når den blir for liten så kjøper jeg / vi gjerne en festdrakt til henne, eller kanskje en fin kjole. Men det er mange fine og forholdsvis rimelige festdrakter også nå. Jeg fikk forøvrig selv bunad til konfirmasjonen, den kommer nok min datter til å overta etterhvert også. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
XXX
Hvor: Orkdal
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Det var veldig mange her også, med drakter og bunader.
|
|
|
#5 |
|
Duracell
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Vi er så heldige å ha en bestemor (svigermor) som har sydd en haug med stakker og bunader. Disse syes inn eller ut etter behov og vi har derfor hatt ekte bunad/stakk siden hun var lita. Hun har min gamle bunad i skapet fram til den passer (ca 13 år), vi kommer til å være klare på at dette er konfirmasjonsgave uansett.... (mulig det blir noe i tillegg da men...)
|
|
|
#6 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Her også!!
|
|
|
#7 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Jeg hadde alltid festdrakt (eller bunad som vi sa) på 17. mai frem til jeg ble 12. Mange av disse har vi fortsatt i familien, i tillegg til at vi arver festdrakter fra søskenbarn. Både min mor, min svigermor og min tante har strikket festdrakter til jentene og jeg syns det er stas at de har dem på seg. Selv fikk jeg ordentlig bunad til konfirmasjonen og det skal jentene mine også få - såfremst at de vil ha en da.
|
|
|
#8 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Her var det også mange som brukte bunad/festdrakt, og sågar et par på Lillebror sin alder hadde ekte Nordlandsbunad (hun ene går å samme base i bhg). Størsta var en av jentene i klassen med festdrakt, og langt fra den eneste. Neste år er hun antagelig lang nok til å passe bestemorens Nordlandsbunad, så sjansen er stor for at hun kommer til å bruke den da, som 10-åring (hun er lang, 150 cm nå). Nå gjenstår det bare at jeg hiver meg på en slankekur sånn at jeg kommer inn i min Nordlandsbunad til neste år, det er et stykke dit for å si det sånn.
|
|
|
#9 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Jeg ser det blir mer og mer vanlig, hvertfall. Så vanlig, at man faktisk ser litt lite oppkledd ut i vanlige finklær.
|
|
|
|
#10 |
|
Usedvanlig begavet
Det var det Storesøster også ga utrykk for. De aller fleste går vel dog ikke i vanlig søndagstøy på nasjonaldagen, men det kan virke som om festdrakt er mer "fest" enn annet, pent tøy på 17.mai.
|
|
|
#11 |
|
Personlig pessimist
|
Jeg så en del i det jeg ser på søndagstøy.
|
|
|
|
#12 |
|
Usedvanlig begavet
Enig i at mange gutter nok feirer i dongeri og voks i en nyklippet lugg. Lilllebror hadde i det minste røde nye bukser til dressjakka, så han var überkul i barnehagetoget (og bryr seg selvsagt ikke om hva han går i på samme måte). Og voks i luggen, for første gang
|
|
|
#13 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå vet ikke jeg hva dere har på barna på søndager, men det finnes mange oppkledde alternativer til billig festdrakt |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Nå har jo ikke jeg akkurat ei småjente, da hun snart blir tolv år gammel. Men jeg la merke til at de fleste i klassen hennes hadde festdrakt eller bunad. Jenta mi brukte festrdakt i dag, men hun har faktisk ekte bunad også (Romeriksbunad). Den er litt for stor til henne, så derfor ble den ikke brukt i dag. Om et par år tenker jeg den passer. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Vi (jeg og mamma) har sydd alle bunadene til jentene selv og det var faktisk lettere enn jeg trodde. Jeg har drøssevis av liv og skjørt og mekker sammen alt etter størrelsen på ungen som skal bruke den. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Vi er så heldige å ha bunader i familien, i tillegg til at min mor kan sy. Så vi har alltid bunader på barna! Jeg synes det er så flott å gå i bunad, og å ha bilder av ungene i bunad fra de var små. Har det av meg selv også.
|
|
|
#18 |
|
I farta!!
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Her har alle bunad.
|
|
|
#19 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Har "alle" småjenter bunad nå?Jeg er tydeligvis fullstendig ignorant, for jeg hadde kalt det bunad på begge bildene.
|
|
|
|
#20 |
|
I farta!!
|
Det er ingen regel på når de skal bruke hva. Mange her har stakk og den brukes til alt. Vi har bunad i tillegg fordi bestemoren til mannen syr. Men stakk hadde holdt til alt, blir opp til hver enkelt. Like fine.
|
![]() |
|
|