Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Passer bunaden din?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Passer bunaden din?
Som hånd i hanske! 86 45,50%
Greit nok, men bør ikke puste og spise for mye 33 17,46%
Den går på hvis noen hjelper til med hekter og knapper 4 2,12%
Nei, den har krympet eller vokst i skapet 59 31,22%
Dustepoll 7 3,70%
Deltakere: 189. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-11, 12:00   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Passer bunaden din?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er masse sømrom å gå på, for syersken uttalte ganske hardt at "du må ikke tro at du skal ha en slik figur hele livet" :mer enn et snev av bitterhet i stemmen:

Det er det i min også, for min tante (som vel fortsatt hadde samme kroppsfasong som jeg hadde...) sa noe av det samme.

Jeg har mang en gang sagt at jeg nok kunne fått den tilpasset meg som høygravid. Men mamma "nektet" å sy den ut når jeg var 6 mnd på vei... Men ja, der er godt med stoff å ta av, mye av overdelen er rett og slett dobbel, med ullstoff og for, så den er god og varm på en kald 17. mai...

Gammel 18-05-11, 21:37   #2
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)

Snø sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Den ene bunaden passer perfekt, mens den andre er altfor stor rundt livet. Den har jeg arva etter bestemor og ho var mye større enn meg. Skal sy den inn, men håper å ta av noen kg først..

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 21:44   #3
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Nyinnkjøpt bunad som passet perfekt

Gammel 18-05-11, 22:09   #4
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Den er litt trang og i tillegg er skjorta litt for liten (den er rett og slett for kort). Da jeg fikk den bodde vi i Afrika. Mamma fikk en venninne til å ta mål av meg som ble sendt hjem til hun som skulle sy bunaden i Norge. Jeg valgte stoff i en brosjyre. I uken før konfirmasjonen kom alle delene ned til Afrika - skjorta kvelden før. Alt passet. Nå har jeg sydd den ut noe. Jeg vurderer å kjøpe ny skjorte.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 09:09   #5
Plutti
Superaktiv

Plutti sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

Jeg fikk den for 3 år siden, etter begge barnefødslene, så den passer utmerket

Gammel 24-05-11, 23:16   #6
Nutte
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
Nutte har et hav av muligheter foran seg
Standard

Den passer. Har sydd den ut en gang etter at jeg fikk den til konfirmasjonen da.

Nutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 23:28   #7
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stakk med høyt liv, kommer alltid til å passe!!

Gammel 24-05-11, 23:52   #8
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min passer og jeg har ikke gjort noe med den siden jeg fikk den til konfirmasjonen. Jeg arvet mormoren min sin bunad og fikk den da sydd om til å passe meg.
En gang har den vært trang, og det var 17 mai i 2004...nøyaktig 2 uker etter fødsel. Men jeg hadde bestemt meg at den skulle på, og på kom den, selvom venninna mi måtte stå og dytte inn pupper før vi fikk sølja på plass (og da det var på tide å amme, spratt sølja nesten ut av seg selv...).

Veldig glad i bunaden min

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 12:02   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg har ikke endret den siden konfirmasjonen. Og jeg har ikke brukt den på 12 år.

Alvorlig, jeg har prøvd den, og den passet for så vidt, men er trang over ryggen. Jeg burde nok sydd den litt om, siden kroppen unektelig har en annen fasong enn da jeg var 15, selv om jeg ikke veier så mange kiloene mer.

Det er masse sømrom å gå på, for syersken uttalte ganske hardt at "du må ikke tro at du skal ha en slik figur hele livet" :mer enn et snev av bitterhet i stemmen:

Hun som sydde min sa vel mer med sjokk og vantro, etter at hun hadde målt og dobbeltmålt midjen: "Ja, her må vi ha godt med søm-monn, for SÅ tynn kan du jo ikke fortsette å være!" :skinnmager og skranglete tenåring med BMI på 15:

Gammel 18-05-11, 11:52   #10
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Min er blitt for stor og satt ikkje fint i år.

Vurderer å sy den inn, men usikker på om eg har stabil vekt. Når veit ein det, liksom? Når ein har holdt vekta i eitt år? To år? Det kostar jo litt å få sydd den inn. Dessutan må eg fikse på både skjorte og sølvbelte også. Av alle ting så var det skjortekragen som var det største problemet.

Eg fekk den til konfirmasjonen. Den vart sydd inn da eg var 19, så ut etter at eg fekk førstedama og no er den altså for stor.

Gammel 18-05-11, 11:52   #11
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, den passer. Måtte ha litt hjelp for å få på forkleet, den er litt trang i livet ja. Men jeg visste det, vi vurderte jo om den måtte syes ut til dåpen for en måned siden, men det gikk. (Den var allerede tilpasset ammepupper da, sånn som den var sydd til min flate overkropp som konfirmant går det ikke med ammepupper...)

Det hjelper å ha ha en mor som kan tilpasse bunad

Gammel 18-05-11, 11:53   #12
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk også min bunad til konfirmasjonen, og kroppen min har ikke forandra seg nevneverdig på de punktene som er kritisk for bunaden - dvs puppene er like små, jeg er like høy og jeg er omtrent lik i livet nå som da jeg var 15. Praktisk.

Gammel 18-05-11, 12:01   #13
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Jeg fikk ikke bunaden min før jeg var 18 og den passer greit. Jeg har bestilt en time til retting. Ikke fordi den ikke passer, men fordi jeg ikke er fornøyd med måten den festes sammen på. Jeg håper å få noe som er litt lettere å gjøre selv.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:57   #14
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Passer helt perfekt.

Gammel 18-05-11, 12:06   #15
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min er for stor. Alt for stor. Jeg kom fin inn i den 17.mai 2002 og to uker etterpå ble pøbelprinsessen født.
Den ble ikke sydd inn fordi vi har flere bunader i familien som går litt på rundgang, og nå blir det ny bunad på meg istedet for den digre som henger i skapet mitt.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 12:10   #16
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Den er for stor, men kan helt fint brukes.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 12:16   #17
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den passer men måtte ta av 2 spenner på konebeltet.
Fikk bunad først da jeg var 18. Glad for det siden jeg var tynn og liten konfirmant.

Gammel 18-05-11, 12:21   #18
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.

Den har vært sydd både ut og inn igjen og passer egentlig over et par-tre størrelser, men nå hadde jeg for mye mage til at den satt pent, så da lot jeg den henge. Orker ikke å jukse med sikkerhetsnåler og sjekke at veska henger over glippen ved magen hele dagen.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 13:04   #19
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Min har krympet. Som flere andre her så fikk jeg bunad til konfirmasjonen, og kroppen har jo endret seg en god del siden den tid. Jeg får den på, men den er trang. Jeg vurderer å få brodert nytt liv på bunaden så den vil sitte finere. I år (og i fjor, men det hadde jeg glemt) var det største problemet skjorta, den har blitt alt for trang i halsen og over ryggen og sitter ikke fint. Det ble dermed bunadsfri på meg i år, for første gang siden konfirmasjonen.

Gammel 18-05-11, 13:09   #20
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Heldigvis var den altfor stor og måtte justeres inn.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:48.