Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lar dere barna drikke koffeinholdig drikke?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-11, 09:20   #21
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lar dere barna drikke koffeinholdig drikke?

15-åringen her har vel aldri annet en smakt munnfuller med colavarianter. Hun er ikke tolerant ovenfor koffein, det merket vi godt da vi måtte gi henne Fenazon-Koffein Sterke. 1 tabl tror jeg innholder koffein tilsvarende 1 l cola, og jenta ble så elendig med tonustap og arytmier at vi måtte søke legehjelp. Da hun innså at det var koffein som gjorde henne så dårlig bestetemte hun seg for at hun aldri skulle drikke koffeinholdige drikker

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 09:24   #22
Left
Passiv

Standard

Det hender, men vi drikker ikke brus annet enn på lørdager, og i beskjedne mengder, så det blir ikke så mye at jeg gidder å hisse meg opp over det. Det er langt fra hver lørdag det er cola.

Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 09:31   #23
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, her får de velge brus selv. Det er ikke så ofte de drikker brus, så jeg synes ikke det spiller så stor rolle.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 09:34   #24
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

De liker ikke brus, men om de hadde gjort det så hadde det vært helt greit med Cola i ny og ne.

Ja, jeg synes du er hysterisk.

Gammel 21-05-11, 09:37   #25
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes du er litt hysterisk, ja. En ting er å ikke ha det i hus eller servere det selv, det er noe ganske annet å bli oppkavet fordi de får litt brus av noen andre.

Mine får brus hver lørdag. Da velger de hvilken de vil ha, storesøster tar gjerne Cola.

Gammel 21-05-11, 09:40   #26
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Ja, de gangene hun får velge brus borte er det i 99% cola som blir pushet på. Men hun foretrekker egentlig solo eller andre fruktvarianter, men uansett liker hun ideen mer enn selve brusen, så selv om hun får et glass når vi husker på det i helger så drikker hun aldri mer enn et halvt. Og jeg har ikke tall på hvor mange brusflasker som har vart i minst en uke fordi hun egentlig ikke er så himla glad i det.
Og når det er så lite inntak som det er får hun velge det hun vil ha selv.

Sånn er storesøster også, hun liker rett og slett ikke brus, selv om hun gjerne bestiller et glass Fanta på restaurant som hun selvsagt aldri drikker opp.

Lillebror derimot ELSKER brus, helt fra første gang han fikk smake cola har han vært hekta. Er vi på fest og det står brusflasker rundt, kan han fint drikke en liter nærmest på styrten, og han er fire år. Koffeinet har jeg ikke tenkt på, sukkeret og syra derimot. :angst:

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 09:41   #27
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

De drikker brus på lørdag. Storesøster velger ofte iste eller annet uten kullsyre, men lillesøster elsker cola.

Gammel 21-05-11, 09:43   #28
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når ungene får brus får de velge mellom sort og gul brus. Serverer aldri brus til besøkende barn eller i bursdage, da får de vann eller melk til hverdags og juice eller saft til fest.

Gammel 21-05-11, 09:46   #29
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det hender de får Cola.

Men det var en liten koffeinmessig kulturkollisjon å flytte hit, for her er det ganske vanlig å gi ungene KAFFE både i bursdager og slaberas.

Gammel 21-05-11, 09:53   #30
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gutta mine drikker veldig lite brus ( i motsetning til mora deres), når de drikker så får de velge det de vil. Men han ene vil heller ha melk, og han andre vil ha vann.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 09:53   #31
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Ett glass cola eller pepsi hadde jeg ikke reagert på i det hele tatt.
Nå liker ikke vår 5 åring brus, så enn så lenge er det kun foreldrene som drikker det her.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 10:02   #32
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lille Ville får sjelden brus, men om hun da velger cola er det greit nok. Når hun vil ha te, får hun som regel en koffeinfri variant, men ikke alltid. Iskaffen min prøver jeg å få ha i fred, selv om hun gjerne smaker.

Konklusjonen er vel at jeg begrenser koffeininntaket hennes, men ikke nekter henne alt som inneholder koffein.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 10:14   #33
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Ja, de får brus i helgen, og en gang i mellom kan brusen være brun. Aspartambrusen er forbeholdt meg.

Mellomsten er også glad i en kopp te sammen med mor.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 10:17   #34
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her får ikke barna drikke/smake kaffe (annet enn at vanlig kafe brukes i sjokoladekakeglasur), og te kun en sjelden gang. (jeg synes ikke barna mine trenger å venne seg til det jeg anser som voksendrikker).

05-modellen er den eneste som liker/drikker brus av barna her i hus, og han drikker alt hvis han bare får lov. Jeg styrer enda mer unna pepsi/pepsi max enn cola. Nå får han lite og sjelden brus uansett, så krise er det nok ikke.

Jeg har forøvrig fått tips om at Solo er bedre enn Fanta, 7up bedre en Sprite, på et kurs om ad/hd en gang. Det har noe med fagestoffer i kombinasjon med estoffer, mener jeg å huske.

Gammel 21-05-11, 10:18   #35
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja, de får cola. Jeg bruker vanlig kaffe i sjokoladeglasuren. Det er sjelden ungene får brus, men når de får det, får de det de vil ha.

Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 10:18   #36
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

De to eldste (17 og 14 år) drikker det de vil - den ene sverger til Pepsi max når hun drikker brus, den andre til solo/lyse bruser.

6-åringen drikker svært sjeldent brus, hun foretrekker vann - også i bursdager. 3-åringen foretrekker mørk brus når han skal ha brus.

Jeg er ikke hysterisk når det gjelder det.

Gammel 21-05-11, 10:19   #37
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Ser ikke noe problem med saken og syns at du er temmelig hysterisk.

Nå får mine drikke både cola og pepsi. Storepropellen drikker til og med en kaffeskvett en gang i blandt. Minstepropellen har fått før seg at hun liker sånne energidrikker som Red Bull o.l. Det har hun til og med klart å få kjøpt i butikken (for egne penger og ingen voksne med), selv om hun ikke får lov av oss.

Gammel 21-05-11, 10:19   #38
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

6-åringen drikker svært sjeldent brus, hun foretrekker vann - også i bursdager.

Mine simpelthen elsker brus, det er det beste de vet!

Gammel 21-05-11, 10:20   #39
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Ja det gjør, vi, han drkker ikke ofte brus så når han drikker får han velge farge på brusen selv.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 10:21   #40
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg lot lillejenta mi slikke melkeskummet (nødvendigvis med en mikroskopisk mengde espresso iblandet) av en rørepinne på selveste Korrekte Mødres Mekka, Sagene, en gang. Dama på nabobordet stirret sjokkert og vantro på meg og skulle sikkert ønske hun hadde BV på speed dial. Stakkars, stakkars ungen min altså.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:08.