|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?
Jepp.
|
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Sånt er så greit på tysk.
|
|
|
#4 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg hadde nok også ledd meg halvt i hjel av å bli kalt frøken - og jeg synes det er lett absurd å lese/høre folk på min alder som bruker det om lærerne til ungene sine.
|
|
|
#5 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Her brukes det også fornavn. Jeg tror vi kalte læreren vår de første årene jeg gikk på skole for frøken, men når vi byttet lærer en eller annen gang, så gikk vi over til fornavn.
|
|
|
|
#6 |
|
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg bruker "læreren" når jeg snakker til voksne, men jeg tar meg selv i å si f.eks. "Hva sa frøken at dere skulle..." til ungene. Jeg ANER ikke hvorfor, det bare sitter så innihampen godt fast i vokabularet mitt. Barnehagetante har jeg ikke brukt, men jeg tror faktisk at sykesøster potensielt glippe ut av meg hvis jeg ikke tenker meg om også. Er jeg bevisst så sier jeg jo så klart sykepleier, men i uvoktede øyeblikk så kan det snike seg forbi leppene. Nei, når jeg tenker meg om så kan jeg ikke huske at jeg har brukt annet enn sykepleier på veldig lenge. Har helsesøster fått nytt ord også, forresten?
|
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Vi kalte første barneskolelæreren vår for frøken. Men dette var i '81 og hun hadd vært lærer i bortimot 50 år. Mannen hennes, som også var lærer kalte vi ved etternavn. Fra fjerde klasse fikk vi en betydelig yngre og mer dynamisk lærer. Hun forlangte å bli kalt ved fornavn. Etter det har jeg ikke kalt noen frøken, kun brukt fornavnet deres.
|
|
|
#9 |
|
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Noen få av foreldrene til elevene mine kaller meg frøken, det er veldig sjelden elever gjør det, ingen av de jeg har nå gjør det iallefall. Jeg synes forøvrig det er helt greit (fniser bare litt inni meg). |
|
|
|
|
|
#10 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg sa frøken til læreren min da jeg begynte på skolen, i 1979. Hvis noen av mine elever hadde sagt frøken til meg så er jeg overbevist om at det var ironisk eller for å erte meg |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Introvert optimist
|
JEg er ikke lærer, men jeg tror det uttrykket døde en gang på 70-tallet.
|
|
|
#12 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Jeg er født i 1980 og "alle" kalte sine kvinnelige lærere for frøken på min tid, i hvert fall. Dvs. fra 1987 til i hvert fall tidlig nittitall.
|
|
|
#13 |
|
Personlig pessimist
|
Det ble kanskje forsøkt avlivet, men det lever jo enda...
|
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg har forøvrig blitt kalt mamma, da. |
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Akkurat det hadde jeg elsket!
|
|
|
|
#17 |
|
Tåler regn
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Har egentlig aldri tenkt over at lærere blir så fornærmet at de ikke tar evt foreldre som bruker den gamle betegnelsen "frøken" seriøst, hvis det er slik at jeg tolker dette rett. Hvis man ikke selv er i skoleverket, eller som meg, først nå har fått en skolejente, så tenker man rett og slett ikke over det. Forresten så assosierer jeg ikke ordet frøken som negativt i det hele tatt, men tar til etterretning at lærere oppfatter det slik. (Jeg skal skjerpe meg å være mer konsekvent å bruke lærer hele tiden, selv om jeg stammer fra *forrige istid*) |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hvis det er meg du tenker på, så kom vel det med frøken på toppen av alt mulig annet. Når foreldre kommer på samtalen for å belære meg om pedagogikk, men som ikke følger opp sitt eget barn (kom etter 3. gangs innkalling) og så kaller meg frøken, sliter jeg. Rett og slett.
|
|
|
#19 |
|
Tåler regn
|
Ja, men da blir settingen noe helt annet. Du hadde vel ikke ellers blitt så "galen" eller? Folk som er frekke og bevisst nedlatende er noe helt annet synes jeg. Nå tilhører jeg heldigvis ikke en slik type forelder du beskriver. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Vi hadde en eldre kvinnelig lærer på barneskolen, og hun ville ikke bli kalt frøken. Hun gjorde et stort nummer av at hun var gift, og at det derfor måtte bli fru. Dumme læreren som ikke skjønte at det var henne jeg ropte på når jeg viftet med hånda og ropte på jomfruuuuu Laaaarseeeeeen!
|
![]() |
|
|