Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilstol/forovervendt

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-11, 14:03   #21
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilstol/ forovervendt

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Vel, "alle andre" i form av at barnehagekompiser sitter fremover tenkte jeg selvsagt ikke rette meg etter, men jeg leser jo stadig trygg trafikk etc si bakovervendt til fire år. Så da tenkte jeg at det var naturlig at han skulle snues når han ble 4 år. Altså neste sommer. Men jeg lar ham gjerne sitte bakover lenger jeg altså.

Minimum fire år er vel anbefalingen. Det er noe annet enn til fire år.

Gammel 27-06-11, 21:10   #22
Levic
Bør lage seg en tittel selv

Levic sin avatar

Hvor: Nær Oslo
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Rene beltestoler er mye bedre enn kombistoler ja.

Her i barnehagen er det omtrent ingen som sitter bakover. Kanskje 7 av 82 barn. Jeg har laget et hefte som jeg har delt ut angående bakovervendt bilsikring, men ingenting skjedde. Tror ikke folk gadd å se i det engang.

Gammel 27-06-11, 21:28   #23
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fortsetter å spørre jeg, er det stor forskjell på en stol som er kombi, brukt med 3 punkts og en ren beltestol?
Finnes det noe tester av dette?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 21:35   #24
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv på jobb hos meg blir jeg jo sett på som nær-fanatiker når ungene sitter bakovervendt til de må sitte i yogastilling og i beltestol til de har passert vektgrensa. Men i pluttens barnehage er det heldigvis ingen i liten avdeling i fremovervendt stol i hvertfall. Det var vanlig i alle de foregående barehagene vi har vært innom. Jeg lurer dog på om det er litt høy forumfaktor i den barnehagen eller noe sånt, for alle handler åpenbart klær og utstyr samme sted. Merking er et must for å si det sånn.

Ellers tenker jeg at det med aldersanbefalinger blir relativt som med at annet. Unger modnes i skjelett og muskulatur i ulikt tempo. Har man en liten og lett unge som er yngre ut enn han er, er det gode sjanser for at skjelettet og musklene henger litt etter slik at man bør beholde bakovervendt lenger. Mens en stor unge som er tidlig utviklet også vil ha en bygning som er lik eller før sin alder.Jeg tror mao man skal se både på størrelse og alder. Sitter ungen fint bakover, så er det beste løsning så lenge det går.

Gammel 27-06-11, 21:36   #25
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Tyngden. Når man bruker 3punkt så får barnet vekten av stolen også trykt mot brystet, derfor bør stolen være lettest mulig.

På jobb er det vel max 10 barn av 95 som sitter bakover. 1 av de er 4åring. I Gnomens barnehage er det han og bestekompisen. Og en del av de yngre, men ingen andre på hans aldersgruppe.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 21:38   #26
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er lett da?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 21:42   #27
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Beltestol er lett. Combistol er tung. Stol ment for foroverfestet er vel en mellomting.

Jeg har ikke oversikt over hvem som sitter hvordan i barnehagen jeg, er det meninga man har det, og hvordan vet de ansatte det? De kommer jo ikke ut og møter oss, akkurat. Jeg ser jo at unger sitter fremover og bakover, men egentlig studerer jeg ikke så hardt, og ikke minst har jeg ikke 100% knallstyring på hvem som tilhører hvilken aldersgruppe... (Jeg vet hvem som er på hvilken avd altså, men inad i gruppene)

Gammel 27-06-11, 21:50   #28
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Lillebror er eneste 4-åring som sitter bakovervendt tror jeg, egentlig er det ytterst få som sitter bakovervendt.
Hadde nok holdt han bakover så lenge du har mulighet malama. Her tenker jeg vi må snu rundt til høsten, lillebror har bare halvkiloen igjen på setet sitt. Prøver iherdig å overtale eksen om at han burde kjøpe belstestol til lillebror i sin bil, men neida. Setet han har duger jo så bra så (multi tech framovervendt)

Gammel 27-06-11, 21:55   #29
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Knerten kommer til å vokse utav på lengde lenge før på vekt. 18 kilo går det til. Selv om han ikke er verdens lengste, så er setet helt klart ikke beregnet på en skolegutt i lengden.

Så vi får se, når han vokser ut av setet, på lengden, får vi se på hvor gammel han er, og tung, og hvilken vei vi skal satse på å feste det neste setet.

Gammel 27-06-11, 21:56   #30
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Knerten kommer til å vokse utav på lengde lenge før på vekt. 18 kilo går det til. Selv om han ikke er verdens lengste, så er setet helt klart ikke beregnet på en skolegutt i lengden.

Så vi får se, når han vokser ut av setet, på lengden, får vi se på hvor gammel han er, og tung, og hvilken vei vi skal satse på å feste det neste setet.

Det dere også kan vurdere når dere må ha et sete til, er om dere skal kjøpe nytt til Knerten som er lengre i ryggen, type TWE eller tilsvarende, og la lillesøster overta hans sete.

Gammel 27-06-11, 22:05   #31
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

TWE går jo for bare svimlende 1500kr på Barnas hus for tiden.

Gammel 27-06-11, 22:06   #32
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jupp, det er en av vurderingene vi kommer til å ta. Avhengig av hvor gamle og lange og tunge de er når en av dem trenger nytt sete.

Enn så lenge sitter han i et bakovervendt kombisete fra btritax. (søren om jeg aner hvorfor vi kjøpte det egentlig, for jeg visste jo at jeg ikke ville snu ham, likevel tenkte jeg at dersom vi måtte? Søren om jeg skjønner det, og det skjønte jeg vel ikke allerede dagen etter det var kjøpt. Men han sitter nå bakover i det. Og sitter greit der.) Søstra sitter i maxicosien. Han satt vel i det setet til han var over året. Vektgrensa på det er han ikke i nærheten av enda, men det sier seg selv at man ikke får en treåring nedi der, selv om han ikke er mer enn rundt 11 kilo.

Hvem av dem som "trenger" nytt sete først er vel en anelse uvisst, rett og slett, vi får se.
Kan han sitte i det setet han har til ørene stikker over kanten? Selv om selene da antakelig kommer fra "nedenfor skuldrene" etterhvert? For jeg fant i farta ikke igjen noe som sa det om selene, bare om ørene over kanten-greier når jeg raskt googlet det å vokse ut av setet.

Vi får ta en vurdering når vi rett og slett fastslår at en av dem trenger nytt sete, hvem som skal få nytt, og hvordan vi ordner det. De sitter greit ei stund enda. Små barn.

Gammel 27-06-11, 22:07   #33
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

TWE går jo for bare svimlende 1500kr på Barnas hus for tiden.

Da jeg kjøpte bilstoler til de to eldste holdt jeg på å dø av sjokk da jeg oppdaget at bilstolene kostet 1800 kr. Jeg fant dem på tilbud til 1300-ish. Ting har endret seg litt, nå har jeg bare godtatt at bilsikring koster. 1500 kr er jo ikke lite penger, men til bilstol å være er det noe av det rimeligere man får.

Gammel 27-06-11, 22:09   #34
Malama

Malama sin avatar

Standard

Det demrer for meg at noe av grunnen til at vi kjøpte det setet han har er at det kunne festes med isofix, og det syntes vi var greit. For 18 kilo kommer han jo ikke til å bli før han er lenge over fire år uansett. Lenge. (Men da "glemte" vi å ta med i beregningen at man skal la dem sitte bakover lenge etter 4 år da, når de nå likevel passer sånn. Hermetegn fordi jeg faktisk ikke glemte, men faktisk trodde det var alment akseptert at man snudde fireåringer. (på forumnivå, ikke RL, der snur man jo ettåringer))

Gammel 27-06-11, 22:10   #35
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Man får jo bilstoler til 1000kr nå og, men jeg har vel også innsett at et bilsete koster nermere 3000kr +-. Akkurat nå har vi Brio og TWE så de var jo en del billigere.

Gammel 27-06-11, 22:10   #36
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det er jo akseptert å snu firåringer i og for seg. Men hvis man ikke snu dem på grunn av vekt og størrelse, er det bedre å la være.

Gammel 27-06-11, 22:28   #37
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

I vår bhg tror jeg veldig mange sitter forovervendt, samme med veldig mange venners barn og nabobarn. Jeg har liten gutt og har ingen planer om å snu.

Gammel 27-06-11, 22:44   #38
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

I nabolaget rundt her tror jeg vi skal mase om at de skal oppgradere tli å feste ungene med de setene de har før man maser om å snu dem bakover.

Gammel 27-06-11, 23:23   #39
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

I nabolaget rundt her tror jeg vi skal mase om at de skal oppgradere tli å feste ungene med de setene de har før man maser om å snu dem bakover.

Akkurat der er jeg også. Jeg bruker energien min på å snakke om faktisk å bruke bilsikring, og kjenner at det er for mye forlangt at de i tillegg skal ha ungene bakovervendt.

Heldigvis er det noen som er lydhøre, mens andre synes beltestoler kjøpt på biltema til 399 er helt supre.

Gammel 27-06-11, 23:27   #40
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Her er det noen av oss som har beltestoler, men de fleste har bare puter. Om noe. Og på korte turer er det helt greit med tre løse barn i forsetet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:31.