Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Aldersgrense på Kung Fu Panda 2

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-11, 12:38   #1
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aldersgrense på Kung Fu Panda 2

Ja, jeg trodde også at det var slik at man kunne ha med barn som var 3 år yngre enn aldersgrensen så lenge de er i følge med voksne?

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 12:41   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ops. Jeg trodde det var 4 år under aldersgrensen. Har sjekket nå, og sett at jeg tok feil. Vel, da må hun vente halvannet år til før hun ser 11-årsfilmer.

Gammel 28-06-11, 12:45   #3
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Medietilsynet sier selv:

Når Medietilsynet setter aldersgrenser, gjøres dette ut fra lov om film og videogram. Loven sier at det skal legges avgjørende vekt på om filmen kan påvirke sinn eller rettsoppfatning på en skadelig måte.

I dag bruker Medietilsynet begrepet skadelighet om noe som kan skape angst, vekke uro, eller virke skremmende på barn under aldersgrensen. Begrepet brukes også i forbindelse med innhold og tematikk som antas å virke forstyrrende eller følelsemessig opprivende på barn og unge i en gitt alder. Det kan være store individuelle forskjeller på hva barn og unge tåler av inntrykk, men i vurderingene legges det vekt på hvordan filmopplevelsen kan virke der og da i kinosalen, og om barnet klarer å bearbeide filmen i etterkant.
Barnets rettigheter
Vurderingen av skadelighet og behovet for beskyttelse blir alltid veid opp mot hensynet til barn og unges rett på informasjon og tilgang på medieinnhold jf. artikkel 17 i FNs konvensjon om barnets rettigheter. I noen tilfeller vurderer Medietilsynet at retten til filmer som er av sosial og kulturell verdi for barn og unge, veier tyngre enn kravet til absolutt beskyttelse. Særlig kan dette argumentet veie tungt hvis filmens innhold blir vurdert til å ligge ”mellom” to aldersgrenser. Harry Potter- og Twilightfilmene er eksempler på slike filmer.
Egenskaper ved filmen
For å si noe om mulige skadevirkninger en film kan ha, er det ikke holdbart å ramse opp enkelthandlinger som for eksempel antall slag, banneord eller nakenscener i en film. Framstillinger av for eksempel vold eller sex er heller ikke selvstendige kriterier ved aldersvurdering. Slikt innhold vurderes alltid i forbindelse med andre kriterier, som for eksempel hvordan skildringene framstår i handlingen, hvor brutale, detaljerte eller nærgående beskrivelsene er, eller hvor stor del av filmen som inneholder denne type skildringer.
Egenskaper ved seeren
Filmfortellingens mulige effekter på barn og unge må også ses i forhold til barnets livssituasjon, modenhet, mediekompetanse og omstendighetene rundt den som ser. I denne sammenheng er barn og unges referanseverden, erfaringer med audiovisuelle medier og kjennskap til sjanger spesielt viktige kriterier. Mediekompetente barn er tidligere i stand til å avkode og gjenkjenne sjanger, handlingsmønstre og personkarakterer i en film – slik erfaring kan ha stor betydning for filmopplevelsen. Hvis barn kjenner igjen typiske trekk ved en film blir de trolig heller ikke så lett skremt. I mange tilfeller vil også stor distanse mellom filmens univers og barns dagligliv føre til at voldsomheter oppleves som mindre skremmende. Det som er velkjent vil ofte oppleves som trygt, men det kan også være motsatt. For eksempel kan skildringer som er tett opp til barnets egen virkelighet gjøre at det som tilskuer lettere identifisere seg med filmens karakterer, handling eller miljø, noe som av og til kan føre til bekymring for om dette kan skje ”i virkeligheten” eller ”ramme meg”.

Om 7-årsgrensen sier de:

7-årsfilmer kan inneholde enkelte mørke, truende eller voldsomme scener. Det kan være dramatisk lyd- og effektbruk, eller personer i filmen kan være utsatt for fare. Eksempel på filmer med 7-årsgrense er Asfaltenglene (2009, vurdert egnet for barn/ungdom) som innholder enkelte faretruende scener, Julenatt i Blåfjell (2009 – egnethet: familie) som har en mørk stemning og inneholder enkelte dramatiske effekter og Pink Panther 2 (2009 – egnethet: ungdom/voksen) som innholder enkelte voldsomme scener i en tydelig komisk ramme (slapstick). At en film får 7-årsgrense trenger ikke bety at filmen er spesielt egnet for denne aldersgruppen, men statistisk sett får svært mange barne- og familiefilmer nettopp denne grensen.

Jeg ser at BenMurphy er veldig tilhenger av at foreldre skal bestemme det selv. Vel, det er opp til dem, ikke sant? Jeg velger å legge Medietilsynets vurderinger til grunn. Hvis man ellers skal ta et informert valg, bør man ihvertfall se filmen selv først, slik at man har grunnlag for å vurdere om filmen passer for ens barn. vet en som kjøpte Alice i Eventyrland og gjorde nettopp det - så filmen selv først og var veldig glad for det. Der var det avkappede hoder - som så nettopp ekte og avkappede ut - og det forklarte aldersgrensen som var satt. Barnet fikk IKKE se filmen.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 21:28   #4
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Hvis man ellers skal ta et informert valg, bør man ihvertfall se filmen selv først, slik at man har grunnlag for å vurdere om filmen passer for ens barn.

Jeg skulle ønske det var en måte å ta informerte valg når det er presumptivt voksne mennesker det er snakk om. Bill.mrk. Har sett "The Ring". Blir aldri den samme igjen.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 12:48   #5
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har sett Kung Fu Panda 2. Det er en del scener med ganske mørke og litt truende stemning der, altså. Blant annet noen glefsende ulveflokker som går igjen. De besøker dalen til Po og gjengen og raider husene der. Påfuglen Shen lager kanoner og det blir gjort i en skummel "fabrikk", som faktisk minnet meg litt om Ringenes Herre - der Saruman lager uruk-hai-armeen. I tillegg er det en bihistorie som går igjen, der Po har tilbakeblikk fra da foreldrene ble jaget og drept da han var liten. Hvis han synes 1'ern var skummel hjemme i egen stue, vil jeg tro at 2'ern på kino kan bli litt heavy, faktisk.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 12:52   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg har sett Kung Fu Panda 2. Det er en del scener med ganske mørke og litt truende stemning der, altså. Blant annet noen glefsende ulveflokker som går igjen. De besøker dalen til Po og gjengen og raider husene der. Påfuglen Shen lager kanoner og det blir gjort i en skummel "fabrikk", som faktisk minnet meg litt om Ringenes Herre - der Saruman lager uruk-hai-armeen. I tillegg er det en bihistorie som går igjen, der Po har tilbakeblikk fra da foreldrene ble jaget og drept da han var liten. Hvis han synes 1'ern var skummel hjemme i egen stue, vil jeg tro at 2'ern på kino kan bli litt heavy, faktisk.

Takk. Dette var veldig nyttig. Særlig det med ulvene er sånt jeg tror han vil kunne reagere på. Så jeg tror rett og slett at vi venter til den kommer på DVD (og da har han blitt 4 år også).

Gammel 28-06-11, 12:53   #7
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

JPåfuglen Shen lager kanoner og det blir gjort i en skummel "fabrikk", som faktisk minnet meg litt om Ringenes Herre - der Saruman lager uruk-hai-armeen.

Ahh.. det var der jeg hadde det fra, ja! Synes liksom kanon-fabrikk-scenen ligna på noe jeg hadde sett før!! Tusen takk for oppklaringen!

Gammel 28-06-11, 12:57   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Men Dixie Diner: Det er faktisk snakk om å snike ham inn. Han blir ikke 4 år før i begynnelsen av oktober.

Vi gjorde dette med snuppa siden hun overhodet ikke lot seg affisere av skumle ting. Hun fikk heller aldri vite at hun snek på filmen. Nå som hun er stor nok til å skjønne at det finnes aldersgrenser, så har hun å følge dem.

Gammel 28-06-11, 12:59   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men Dixie Diner: Det er faktisk snakk om å snike ham inn. Han blir ikke 4 år før i begynnelsen av oktober.

Vi gjorde dette med snuppa siden hun overhodet ikke lot seg affisere av skumle ting. Hun fikk heller aldri vite at hun snek på filmen. Nå som hun er stor nok til å skjønne at det finnes aldersgrenser, så har hun å følge dem.

Jeg vet det, jeg mente helt generelt. Jeg har jo heller aldri sneket inn eldste på 11-årsgrense, selv om jeg har hatt lyst til å ta henne med. Hun får vente til oktober. Det samme gjelder minsten, jeg sniker dem ikke inn noe sted. Hjemme får de lov å se det, men da sitter vi samlet og ser på det sammen, om det er en film over aldersgrensen.

Gammel 28-06-11, 14:15   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jeg har satt umåtelig pris på alle innspill i denne tråden. Knerten skal ikke se denne filmen på kino. Vi ser den på dvd hjemme. Det gir et roligere inntrykk å se den på tv enn på stor skjerm, og så har han lettere mulighet til å gå fra hvis han vil.

Han har sett 7-årsfilmer hjemme før, men da har vi alltid sett den først sammen med snuppa. Så vi vet hva som kan bli skummelt og er tilstede for å trøste når det trengs.

Jeg synes egentlig at medietilsynet er flinke til å sette aldersgrenser på barnefilm. De "tillatt for alle"-filmene vi har sett, går alltid helt fint. Og jeg merker godt når filmen har fått 7-årsgrense at den er mye skumlere.

Jeg hadde håpet, for knertens skyld, at denne filmen var et tvilstilfelle, men det er den visst ikke.

Gammel 28-06-11, 14:27   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns dere har endt opp på et godt valg. Jeg syns det var veldig tøft å se scenene hvor ulvene utrydder pandaene, og parallellene til folkemord var sterke. Akkurat det vet jo ikke barn nødvendigvis, men det å bli etterlatt av foreldrene sine tror jeg de fleste barn både skjønner og kan ta ganske tungt. Sånne ting kan være lettere å ta i sofakrokenhjemme, hvor man ser ansiktet på barnet, kan pause og snakke om det som skjer. Uansett bør dere glede dere, for det er en visuelt nydelig film!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 15:41   #12
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Åtteåringen min kommenterte at filmen var skummel, etter at han hadde sett den med klassen sin. Jeg ville ikke tatt med en treåring for å se den på kino.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 15:58   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Niåringen min syntes ikke den var skummel, men han mener bestemt at den ikke var noe for tre-fireåringer. "IHVERTFALL ikke på kino!" Jeg har ikke sett den.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 16:13   #14
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Min snart 5-åring og snart 7-åring syns ikke den var skummel. De ville se den en gang til da vi gikk ut...
Unger er forskjellige. Hadde jeg hatt ett barn som ble lett skremt, hadde jeg droppet å ta det med på kino for å se denne filmen.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 17:26   #15
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

jeg har sett den med gutta mine på 8 og 10, og jeg syns den var veldig slossete og bråkete.

Gammel 28-06-11, 17:53   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi så Kung Fu Panda 2 nå nylig med Guttungen. Jeg også fikk "Sauron-følelse" av mange scener, og jeg tror at store deler av filmen kan oppleves ganske så skremmende for små barn. De skumle delene er animert på en veldig spesiell måte - ganske dystert, faktisk.

Det er - i mine øyne - en fantastisk flott film. Morsom historie, nydelig animert, fantasisk filmteknisk. :nerd:

Guttungens dom: Ganske morsom, litt skummel, litt trist - og det gøyeste var da apekatten gjorde slik:

Jeg syns du gjorde et klok valg da avgjørelsen om DVD i sofakroken ble tatt.

Gammel 28-06-11, 20:15   #17
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Minsten min, 4,5, så denne filmen forrige uke. Det gikk helt fint. Han ble ikke skremt, og syntes det var en flott film. Men han ble sliten i øynene av 3d-visningen, og tok av seg brillene en del av tiden. Regner med at vi ser 2d neste gang han skal på kino.

Det var noen scener i filmen som jeg lurte litt på om ville bli i tøffeste laget for ham, men det gikk som sagt greit. Jeg var også spent på om han ville klare å henge med på en såpass kompleks handling, men det var heller ikke noe problem. Jeg ville nok ikke ha latt ham se denne for et års tid siden. Da tror jeg både handlingen ville vært vel kompleks, og enkeltscener for skumle.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 21:26   #18
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at det var en nydelig film, jeg fikk veldig lyst til å reise til Kina.

Vi så den forøvrig i 2D og det er jeg glad for. Jeg tror at den hadde vært sterkere i 3D og så liker ikke lillesøster det noe særlig. Dessuten er det vanskeligere å strikke når jeg har 3D briller på.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 21:30   #19
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Jeg hadde tatt han med. Tøffingen her skal være med på kino og se den med meg og han er jo jevn gammel med knerten.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 22:19   #20
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enig med rajraj oppi her - særlig ulvene og kanonfabrikken var ganske voldsomme, altså.

Jeg hadde med Knøtto (snart 5), og hun syntes den var ganske skummel, men ikke skremmende skummel, om du skjønner?

Forøvrig går den i 2D på Felix, blant annet. Jeg tipper 2D er litt enklere å forholde seg til enn 3D, så vi så den i gamlisformat.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:48.