Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lager dere syltetøy og saft selv?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-11, 17:31   #1
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lager dere syltetøy og saft selv?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Gir ikke certo bismak? I såfall skal jeg prøve det på endel av årets posjon, det renner litt i overkant dette syltetøyet mitt. Jam gir veldig bismak synes jeg.

Jeg syns ihvertfall at det er MYE mindre bismak av certo enn av Jam. Eller - jeg kjenner egentlig ikke noe bismak i certo i det hele tatt.
Brukte Jam et år, men syns ikke syltetøyet ble noe godt i det hele tatt.

Gammel 20-07-11, 22:41   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Gir ikke certo bismak? I såfall skal jeg prøve det på endel av årets posjon, det renner litt i overkant dette syltetøyet mitt. Jam gir veldig bismak synes jeg.

Jeg kjenner ikke bismak av certo, i alle fall.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 22:55   #3
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager syltetøy av jordbær og bringebær. Bringebær røres med sleiv, det blir fort flytende. Jordbæra moses med potetstapper. Jeg har i mye mindre sukker enn det som står på oppskriften til frysepulveret.

Rips pleier jeg fryse som de er med sukker på. Jeg bruker det mest i muffins eller kaker, da er det greit å kunne ta ut den mengden jeg trenger.

Jeg har planer om jordbærsyltetøy i morgen, for prisene er fristende nå. Jeg har litt lite tid. Jeg tror jeg skal forsøke å gjøre som noen sier å fryse ned hele bær og røre når det skal brukes.

Gammel 20-07-11, 22:59   #4
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg lagde i går og brukte 100 gram sukker på 1 kg bær, og det ble nesten i søteste laget synes jeg, men nå var bæra ganske søt i seg selv. Jeg puttet bær og sukker i foodprosessoren og kjørte til passe konsistens. Frysepulver og sånt bruker jeg ikke. Fryste ned i små porsjoner siden det ikke holder seg så veldig mange dagene i kjøleskapet når det er opptint.

Hjemmelaget jordbærsyltetøy er bare så utrolig godt!

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 22:58   #5
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager rørte jordbær.
2 kg bær, en pose frysecerto, og 200-300g sukker. Smaker til så jeg syns det blir passelig. Liker det ikke for søtt. På pakken står det 500g.
Kjører bærene i foodprocessor til passe biter, ikke helt most, men små biter.

Rører så inn sukker og certo med sleiv, og har i frysebeger på 3dl. Kjøper beger på Rema. De kan brukes om igjen. Og er passe store.
Rørt syltetøy har kort holdbarhet når man tar det opp, så det er lurt å ikke bruke for store beholdere.

Gammel 21-07-11, 12:35   #6
bjørkhaugtrollet
Aktiv

bjørkhaugtrollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Jeg rører jordbær, ungene elsker rørt jordbærsyltetøy. Vi lager hver høst risbærsaft, nydelig.

Gammel 21-07-11, 13:27   #7
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen lager syltetøy og saft av det hagen produserer av frukt og bær, han bruker stort sett oppskriften han finner på certoflasken. Til saft bruker han en gammel saftkoker som fulgte med huset. Vi har epler, plommer, kirsebær, moreller, rabarbra, jordbær, bringebær og rips, så vi har litt å velge mellom.

Gammel 22-07-11, 19:01   #8
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nam! Dette skal jeg prøve i år!

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 19:04   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har vi laget og smakt på årets ladning. 100 gram sukker til 1 kg gode jordbær, og jeg kan bekrefte at det er søtt nok i massevis. Poden spiser med liv og lyst.

Gammel 22-07-11, 19:25   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes jeg må ha mer sukker i det som skal fryses enn det som skal røres og spises ufryst. Det blir surere etter en stund i fryseren av en eller annen grunn.

Gammel 24-07-11, 19:29   #11
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Ønskesommeren:
Jeg safter og sylter av epler, jordbær, bringebær, plommer, kirsebær, blåbær, rips og solbær. Mannen vil helst ha ren solbærsaft, men jeg synes det er godt med blandinger. Ripsen fryser vi hel og spiser med vaniljesaus eller is. Epler kokes til syltetøy. Jordbær røres og fryses. Blåbær kokes. Plommer og kirsebær blir deilig syltetøy, men det er litt av en jobb å få ut steinene :P.

Realiteten:
Vi har poser med bær i fryseren fra de to siste sommerene som venter på å bli saftet... Kanskje jeg rekker det i år?? De siste årene har vi vært bortreist i jordbærsesongen, så det har jeg ikke fått gjort. I fjor ble kirsebær og blåbær syltet, resten ligger på vent...

Gammel 24-07-11, 19:32   #12
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Jeg ønsker meg spennende oppskrifter på bruk av frukt og bær. Anyone?

Hva har dere saften i? Jeg brukte plastflasker sist, men har hørt at det frigjøres giftstoffer når man har varm saft på disse flaskene. Duger glassflaskene med låst kork (slike de har på pytt-i-panne o.l.), eller er ikke korken tett nok?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:49.