Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

De og dem

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-07, 22:31   #1
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: De og dem

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Dette irriterer meg også, men samtidig føler jeg meg ikke 100% stø selv bestandig. Derfor spikker jeg bare litt diskret i krokene når det gjelder dette.

Du er søt.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 23:01   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror faktisk ikke jeg sier dem så veldig ofte.
:snakker høyt:

Men jeg skriver det, det gjør jeg.

Gammel 13-03-07, 23:05   #3
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er et område hvor jeg gjør mye feil når jeg skal skrive, enkelt og greit fordi jeg bruker samme ord for de og dem muntlig, nemlig dei (eller di om jeg snakker skikkelig dialekt). Og når man ikke er vant til å bruke noe muntlig så blir det verre skriftlig også, men jeg prøver å rette på meg selv når jeg ser at det blir feil, men det sniker seg inn en og annen feil både titt og ofte.

Gammel 13-03-07, 23:29   #4
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier de - men skriver jo dem der det skal være. :vestlending:

På bergensk er det jo endel som sier "dies". Det er det samme som "dems" på østnorsk. Like grusomt begge deler!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 23:36   #5
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huff, jeg snobber sikkert ungene skikkelig opp. Men jeg får spader faktisk når prinsessen en sjelden gang sier "demses" eller "Du mora mi..." for den saks skyld... Men jeg blir bare ikke fortrolig med a-endelser, og det er jo et problem når man bor i Oslo... *tviholder*

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 23:43   #6
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Huff, jeg snobber sikkert ungene skikkelig opp. Men jeg får spader faktisk når prinsessen en sjelden gang sier "demses" eller "Du mora mi..." for den saks skyld... Men jeg blir bare ikke fortrolig med a-endelser, og det er jo et problem når man bor i Oslo... *tviholder*

Det er ikke noe poeng i at de skal lære feil heller.

Gammel 14-03-07, 10:09   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bergensere driver jo hverken med hunkjønn eller objektsformer, så ikke hør på oss. Men Toffen sier at språket stadig streber mot forenkling, så det er nok vi som vinner til slutt.

Skarre-r sprer seg også.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 10:20   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Normalt som i "lov" eller normalt som i "vanlig"?

Normalt som i "et trekk ved vestnorske dialekter som har en klar språkhistorisk forklaring", vel!

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Næhei!

Det er østkanten som har språkhistorien på sin side. I Oslo Øst snakkes det "normal" østnorsk dialekt, med former som kommer av vanlige østnorske språkhistoriske prosesser. (Og det gjelder "demses" også!) På vestkanten, derimot, snakkes det en dialekt/sosiolekt som skiller seg fra "naturlig" vestnorsk fordi dansken og skriftspråket har vært ideal, og visse former og lyder har blitt stigmatisert bort. A-endelser, "dem" som subjektsform (men det ble for vanskelig å skille mellom "de" og "dem" på vestkanten også!), tjukk l, retroflekser i en del utvalgte ord.

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Vi bergensere driver jo hverken med hunkjønn eller objektsformer, så ikke hør på oss. Men Toffen sier at språket stadig streber mot forenkling, så det er nok vi som vinner til slutt.

Toffen sier at språket streber mot forenkling på mikroplan, men at de mange småforenklingene gjerne kolliderer, og skaper nye komplikasjoner. Språkhistorie er "a perpetual stalemate of opposing forces",* språket blir i det store og det hele verken bedre eller verre, verken enklere eller mer komplisert. Det bare forandrer seg, og tilpasser seg behovene språkbrukerne har.

*Jean Aitchison: Language Change: Progress or Decay? Veldig god, morsom og lettlest bok som anbefales! Populær språkvitenskap på sitt beste!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 10:22   #9
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det er østkanten som har språkhistorien på sin side.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 10:23   #10
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Det er dialektisk betinget. Noen sier nesten bare "de", andre sier nesten bare "dem", og noen bruker ordene i hytt og pine. I skriftspråk derimot irriterer det meg når folk skriver helt feil. Men muntlig, det får man nok bare lære seg å leve med.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 10:23   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Æsj. Jeg var sikker på at vi skulle vinne DENNE, i det minste.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-07, 17:55   #12
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du må huske på at talespråk er noe annet enn skriftspråk. Jeg forundrer meg stort over at noen gidder å irritere seg over hvordan folk snakker. Talespråket er ikke normert og dermed "fritt".

Gammel 17-03-07, 20:19   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Jeg forundrer meg stort over at noen gidder å irritere seg over hvordan folk snakker. Talespråket er ikke normert og dermed "fritt".

Det er sant. Men det er likevel nettopp lov til å irritere seg over ting her inne. (Det er litt av poenget med underforumet - det, og så det å begrense mengden flisespikking på resten av FP.)

Gammel 28-03-07, 16:58   #14
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Det er jo dialekt jo... og det må man tåle!!

Jeg sier feks de og aldri dem, og jeg sier også feks: Jeg skal hjem til du istedet til deg.

NETTOP FORDI: Dialekta mi er slik

Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 19:57   #15
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Veldig greit med nynorsk synes eg, der har vi berre ei form: dei.

Trur elles at eg stor sett bruker de/dem rett når eg skriv bokmål, til dømes på jobb, og det bør eg jo helst, ettersom eg er lærar.

Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 20:04   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss, irriterer folk seg over at man snakker sin egen dialekt? Hvordan får ei Stavangerjente "lov" til å snakke da?

Selvsagt kommer det fra Osloberter, de tror jo de snakker "bokmål" (noen få gjør det nok også).

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 21:08   #17
Pamina

Pamina sin avatar

Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jøss, irriterer folk seg over at man snakker sin egen dialekt? Hvordan får ei Stavangerjente "lov" til å snakke da?

Selvsagt kommer det fra Osloberter, de tror jo de snakker "bokmål" (noen få gjør det nok også).

Det faktisk ingen som er irriterte over dialektiske talemåter. Det som irriterer er når folk ikke kan forskjellen og dermed bruker bare den ene eller den andre formen selv om deres dialekt faktisk er korrekt når man bruker både de og dem.

Det er, kanskje særlig i Oslo, veldig typisk at folk på vestkanten bare bruker de, fordi de tror det er mer fornemt enn å bruke dem. På øskanten er det nesten motsatt.

Les hele tråden.

Gammel 29-03-07, 20:52   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Okei, så du mener bare folk fra Østlandet da, folk som snakker "bokmål"? Eller misforstår jeg helt nå? For du skrev dette:

Sitat:

Jeg kjenner jeg får vanskeligheter med å lytte til mennesker som utelukkende bruker de. Det forringer språket i mine ører, og jeg blir sittende og rette opp setningene deres inne i mitt hode.

Og siden det så ut som du mente folk generelt, så himlet jeg litt siden vi faktisk aldri sier "dem" på vår dialekt, vi bruker utelukkende "de". Alltid. Men om du kun mente folk som snakker "bokmål" eller som har "dem" i dialekten sin, så blir det jo noe annet.

Gammel 29-03-07, 23:07   #19
Pamina

Pamina sin avatar

Standard

Kan skjønne at det kan misforståes (innelgget ble skrevet i affekt), men det er er jo aldri irriterende å høre folk prate dialekten sin. Verre er det med de som prøver å høres ut som noe annet enn det de er.

Sist redigert av Pamina : 30-03-07 kl 14:18.
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 00:46   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Kan skjønne at det kan misforståes (innelgget ble skrevet i affekt), men det er er jo aldri irriterende å høre folk prate dialekten sin. Værre er det med de som prøver å høres ut som noe annet enn det de er.

Ja det er helt sant. Forresten så skrives det "verre".

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:43.