|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Shake it out!
|
Sv: Trenger vi et tverr-trosrettlig/livssynsnøytralt samlingsted?Jeg synes det var fint skrevet. Og jeg kjente meg veldig mye mer igjen i de tankene, enn i Brun-Pedersen sine.
|
|
|
#2 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Trenger vi et tverr-trosrettlig/livssynsnøytralt samlingsted?Anne Holt sier i grunn det jeg vi si som tilsvar til Jens Brun Pedersen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Trenger vi et tverr-trosrettlig/livssynsnøytralt samlingsted?
Jeg er enig i at HEF ikke er nøytrale. Det jeg syns er vanskelig som humanist, og som kanskje Brun-Pedersen også syns, er å finne HEFs form i slikt arbeid når det ritualistiske og det å ha et eget rom for dette strider mot humanismens natur.
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Akkurat den er litt vanskelig syns jeg. For på et vis så ville nok en livssynsnøytral person fra Røde Kors kunne gjøre jobben like godt som en utsent fra HEF, men på en annen måte så kan man ikke garantere at en person fra Røde Kors greier å holde seg fullstendig nøytral, hvis personen f.eks. er personlig kristen. Dette vil spille inn på hvordan personen driver sorgarbeid tenker jeg, fordi det ligger som kulturgrunnlag og "mekanisme". I tillegg syns jeg veldig ofte humanister blir "avspist" med det nøytrale, fordi det er vanskelig å definere ikke-tro som en slags tro. Det ser man jo ofte i skolen også, at man tar hensyn til de ulike trosretningene, men ikke til dem som ikke tror.
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Aner ikke.
|
![]() |
|
|