|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
kamerat
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?
Fordi det er sløsing å ikke gi dem et tilbud. De vil lære, la dem få lov!
Men går det ikke greit nettopp fordi det er slike elever systemet egentlig er lagd for? Det tror jeg.
Det er uten tvil sant. Men i tillegg vil jeg altså påstå at de fleste har en del sosialt å lære av å omgås jevnbyrdige.
|
|
|
#2 |
|
~~~~~~~
|
Kan man oppnå den sosiale kunnskapen ved å f.eks. melde barna inn på en kulturskole som ett fritidstilbud? Bør man heller legge penger i bedre og flere kulturskoler hvor barna får utfolde seg på fritiden?
|
|
|
#3 |
|
awesom
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg er veldig delt med tanke på "elite"klasser, jeg ser helt klar for meg at mine barn kunne hatt et bra utbytte av det, men vet ikke helt om det er det jeg hadde ønsket for dem. Jeg mener Irmas argumenter er veldig bra for hvorfor man ikke burde ha slike klasser.
Ser av en eller annen grunn for meg Sheldon, Leonard, Raj og Howard.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Blir de? Jeg håper det, for det betyr at nivådelingen i undervisningen, tilpasset undervisning, faktisk funker, men da skulle den vel fungert for de i midten også? Utfra slik beskrivelsen er fra de som er eller er foreldrene til, de flinkeste barna, så fungerer det ikke i praksis? Det fungerte slett ikke når vår generasjon gikk på skolen, da var det tilpassing for de svakeste, og "klare seg selv" for de flinke. Vi er skremmende mange som har gått gjennom skolegangen uten å lære seg skikkelig studieteknikk, fordi vi klarte det jo så fint... Er det virkelig blitt bedre?
|
|
|
#5 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg føler dette blir en privatisering av den offentlige skolen og det er jeg ikke tilhenger av. At barn skal flyttes ut av sine skolekretser fordi de er flinke til å spille fiolin stemmer ikke med mine tanker rundt den norske skolen, det finnes andre metoder å dyrke "ekstrakunnskapen" på uten å måtte gå så drastisk til verks.
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg tror ikke nødvendigvis det er bra for de flinke å bli målt og stemplet som flinke. Min erfaring er at det man ofte får mest igjen for senere i livet er gode arbeidsvaner, evne til å yte det lille ekstra og jobbe hardt. Noe de nest-beste på skolen ofte er flinkere til enn de beste. Hvis man klarer å ivareta dette i elite-klassene - er jeg for så vidt positiv. Men hvis det blir sånn at de flinke elevene bare blir flinkiser, det blir veldig resultatorientert og elevene blir redde for å forsøke seg på ting de ikke kan så godt fordi de da ikke vil være av "de flinke" osv. er jeg mer skeptisk. Sist redigert av Manitoba : 10-04-12 kl 22:25. |
|
|
|
#8 |
|
kamerat
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Fløyel, hvordan er dette privatisering?
|
|
|
#9 |
|
Søt og rar
|
Jeg skulle definitivt hatt en bedre matematikklærer i 3. klasse på vgs. Har ikke tall på de gangene han mente det var "feil i fasiten" og jeg trampet fram til tavla for å gjøre det riktig for ham.
|
|
|
#10 |
|
Sviiisj!!
|
|
|
|
#11 |
|
~~~~~~~
|
Det er supert at matte-engasjerte får ekstra oppfølging, men må de trekkes vekk fra skolekretsene sine for å få denne ekstra oppfølgningen?
|
|
|
#12 |
|
Sviiisj!!
|
Må og må, det var vel i så fall snakk om hvis de vil. Jeg regner med at et slikt tilbud ikke betyr at elever som er langt fremme i enkelte fag, ikke skal få tilpasset opplæring der de er, hvis de trenger det.
|
|
|
#13 |
|
~~~~~~~
|
En ting er hva som skjer etter de obligatoriske 10 årene på skolen, vidergående og universitet, da velger man selv hvilke felt man ønsker å spesialisere seg på.
|
|
|
#14 |
|
kamerat
|
Men hvorfor skal barna måtte vente 10 år?
Det er fortsatt en offentlig skole. Opptaket er ikke basert på skolepenger, men på opptaksprøver. Det er utvilsomt frivillig å gå der. En privat skole er eid av noen andre enn kommunen.
|
|
|
#15 |
|
kamerat
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Og greia mi er vel mest at jeg synes det er så lite respekt for at kunnskap og ferdigheter har verdi i seg selv. Jeg synes det er skrekkelig sløsing at folk som har forutsetninger for og ønske om å lære, blir gående og dingle fordi de alltids greier seg. Det må da være mye bedre å samle dem et sted og gi dem skikkelig stimulans?
|
|
|
#16 |
|
Off the map.
|
Det er jo en enorm sløsing, ikke bare med de enkelte barns ressurser, men for hele samfunnet, om vi lar de med det største potensialet sove seg gjennom skolegangen. Ære være de skoleflinke som har klart å bli til noe her i livet med den skolegangen vi har hatt. (altså jeg ønsker ikke å skylde på noen, men jeg ser jo en klar årsakssammenheng mellom min skrale utdanning og kravene som (ikke) ble stilt i barneårene. Og jeg er helt sikker på at det ikke bare gjelder meg)
|
|
|
#17 |
|
This is normal!
|
Nei, det skulle tatt seg ut!
Men er ikke dette i ferd med å endre seg - synet på å være skoleflink altså?
|
|
|
|
#18 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg er en sterk tilhenger av valgfag. Reelle valgfag sånn som vi hadde da jeg gikk på skolen. Jeg var skoleflink - men likte å kose meg, så jeg hadde tre og metall-sløyd, musikk, foto og sjakk- og bridge som valfag |
|
|
|
|
|
#19 |
|
kamerat
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg liker også valgfag.
|
![]() |
|
|