|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?Svein og rotta?
![]() |
#22 |
flisespikker
|
![]() Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?Takk, Cec - får ikke linkene til å virke, men jeg kan jo søke opp titlene selv.
![]() |
#23 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?Jeg henger her for tips til 3. klassejenta mi, vi holder på med Doktor Proktor-serien for tiden. Det tar tid fordi vi leser bare litt hver kveld annenhver uke.
![]() |
#24 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?Stompa, Artemis Fowl (var det nevnt?) eller Arne Garvangs serie om Muffe?
![]() |
#25 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?
Robot Matilda!
![]() |
#27 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?Jeg må bare få anbefale Tonje Glimmerdal av Maria Parr. Den er genial. Leser den høyt for niesa som går i tredjeklasse nå, og hun sitter som fjetra (Kilde: youtube.com) Sist redigert av Fakse : 24-08-11 kl 21:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?Er bobsybarna ,lykkebarna og hardyguttene for gammeldags/barnslig tro? Leste mange av de selv, gikk i arv i familien sammen med frøken detektiv/detektiv Nancy Drew.
![]() |
#29 |
Langøret
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
![]() Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?Vi har lest 11 av bøkene i "En serie uheldige hendelser". De fenget veldig for et par år siden,men så ble mammaen lei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?Jeg fant Roboten Matilda da jeg ryddet på loftet i sommer, så jeg kan teste og gi tilbakemelding. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
flisespikker
|
![]() Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?Rabbit: "God natt, mister Tom" har jeg lest selv, og jeg snakket om den med ham senest i forrige uke (svigermor og jeg kom inn på den i forbindelse med noe om 2. verdenskrig) - da sa jeg at den er veldig fin og spennende, men ganske trist og litt skummel, og passer bedre når han har blitt litt eldre. I alle fall ut fra sånn jeg husker den - men det var en stund før jeg fikk barn selv, så det er mulig jeg husker feil.
![]() |
#32 |
Bedreviter
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?Jeg synes forresten det er et poeng å ikke bare lese klassikere fra egen barndom til ungene. Noen er jo udødelige, men barnebøker speiler ofte sin tid, så bra bøker av nyere dato kan være vel så aktuelle for ungene. Her i huset satser vi på fin blanding, noe nytt og noe gammelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
flisespikker
|
Jepp, det er jeg veldig enig i. Og jeg tar gjerne mot tips om bøker fra alle tidsaldre, for å si det sånn.
![]() |
#35 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?Skilpadda: Frendeløs er tidvis skrekkelig sørgelig, ja, så den kan sikkert være litt uggen å høytlese, hvis man er av sorten som får klump i halsen. Det er også mulig han er litt liten ennå. (Jeg har drn i hylla, men har ikke lest den for Frøkna ennå.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Leser
|
Den elsker eldste min også
Jeg er veldig spent på hvordan ungene blir å reagere, spesielt fordi at dette er en "sann" bok (den er vel like biografisk som Knausgård og Karen Blixen "Den afrikanske farm" i og med at enkelte hendelser skjer før den som beskriver dem er født, men ...). Vi holder nå på å avslutte Harry Potter nummer 4 og der har de aldri så mye som tenkt at det kan være reellt. Jeg som voksne kjenner jo derimot igjen mye som helt tydelig er lignelser (allgorier?) og beskrivelser av feks kostskoler i England, men for jentene mine er det helt klart et rent fantasiunivers, så det at en bok kan være "ekte" tror jeg de vil reagerer på.
![]() |
#37 |
Langøret
Nei,for guriland som jeg slet da yngstejenta mi kom og spurte om vi kunne låne den,jeg klarte jo omtrent ikke å lese,den var så vanvittig trist,men samtidig var det en kjempefin bok,så vi satt og snufset begge to den helga vi leste den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Henger i stroppen
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Denne leste elleveåringen i sommer, og den fenget godt! Ellers har hun vært hekta på Marg og bein-bøkene (http://www.cappelendamm.no/main/kata...4&serieid=3950). Hun har lest de aller fleste, tror jeg. Jo skumlere, jo bedre! Hun har alltid vært en temmelig ivrig leser, men disse bøkene har hevet leselysten til et høyere nivå, vil jeg si.
![]() |
#39 |
Protonterapeut
|
Som de første kapitlene i Brødene Løvehjerte, med andre ord.
![]() |
#40 |
Langøret
Tror nok jeg må være enig med deg i det,ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|