Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barns husarbeidsbidrag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-11, 12:34   #1
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barns husarbeidsbidrag

Mine barn er 7 og 10.
Vi har en arbeidsliste over alle oppgaver som skal gjøres hver dag. Så får de velge seg en oppgave hver dag som de må gjøre. Alt fra ta ut av oppvaskmaskinen, tørke av bordene, lage mat (med hjelp), bære ned skittentøy, brette tøy osv. De får 50 kr i ukelønn om de har bidratt med minst en oppg. hver dag. Dersom de gjør flere oppgaver økes ukelønnen. Dette systemet fungerer på 10 åringen. 7 åringen bryr seg lite om pengene og lite om abeidet.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 13:18   #2
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

To barn på 4 og 8 har ikke faste oppgaver, men hjelper generelt til en god del - begge to! De er selv ansvarlige for å stelle seg og finne fram sine egne klær, og smører stort sett sin egen matpakke. Når vi skal bort, pakker de sin egen bag, og med bare helt enkle instruksjoner får de stort sett med seg det de skal (jeg sier fke.s .du trenger 2 sett med klær og nattøy).

Største kan lage enkle retter alene, både smøremat og enkle retter i ovn. Har lært henne enkelte funksjoner, så hun kan både bruke vanlig ovn til å steke muffins og pizza, inkl skru på/ sette inn i ovn, passe klokka - + har lært at man kan ikke BARE se på klokka om det er ferdig!! - og bruke grillfunksjon til ostesmørbrød (og vet at da kan hun ikke gå fra). De er gode på å rydde, støvsuge og tørke støv, dekke bord. Kan ta inn post og gå ut med søppel.

Mine barn har lært å bruke spikkekniv i barnehagen, så vi er ikke så redd for det, men under voksentilsyn.

Som sagt, de har ikke oppgaver fast, men har fått opplæring ( det er jo egentlig det det står på ofte!!) og kan hjelpe til - og prøver å benytte meg av det.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 14:45   #3
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Alle 3 (5 og 9 år) hjelper til med å gå ut med søppelet. De skal sette på plass sko og henge opp jakkene sine. Det er også forventet at de tar av bordet etter seg. Lørdag skal rommet ryddes før vi kjøper lørdagsgodt, 5-åringen får hjelp til dette av meg. I tillegg må de eldste skifte på buret til dyrene sine. Jeg har tenkt å innføre litt mer plikter for de eldste nå, men har ikke kommet frem til helt hva det blir. Jeg ser for meg at det gjerne blir noe støvsuging eller klesbretting, men vi får se hva det blir til, det blir litt etter hva de er motivert til også. Tenkte at 9-åringene skulle få øve seg litt i å disponere penger, så ser for meg et par-tre plikter ekstra mot en femtilapp i ukelønn.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 14:56   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De må henge opp yttertøy, sette på plass sko, dekke på, sortere skittentøy når de kler av seg, legge nattdrakten på dertil egnet plass sm ikke roter og rydde rommet sitt om kvelden (inkl andre lekearenaer).

Ingen faste oppgaver altså, dette er kun ting som de er i stand til p gjøre og da har jeg ingen intensjon om å gjøre det for dem.

Gammel 25-08-11, 08:39   #5
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi har ikke noe veldig fast som de gjør, bortsett fra å henge opp jakker og sette sko pent samlet i gangen og ta ut matbokser og drikkeflasker fra sekkene. Og å putte skittentøy i skittentøysdunken når de skifter. Det er de gode på.

Ellers hjelper de til å dekke på og av bordet og sette sitt ned i oppvaskmaskinen. Og å gå ut med søpleposen.
Storetassen har tatt ut av oppvaskmaskinen en gang. HAn har også støvsugd rommet sitt en gang.
Burde kanskje få han til å gjøre mer av sånne ting.

Gammel 25-08-11, 10:42   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Lillebunny dekker bordet hver dag, og lager middag en dag i uken. Disse oppgavene har han hatt et år. Han rydder etter seg, og ryddingen må skje før barnetv. Sekken er hans eget ansvar, og han lager egen niste.

Hva i all verden lager en 6-åring til middag?

Snuppa kan bake, men jeg føler at hun er milelangt unna middagslaging.

Gammel 25-08-11, 10:45   #7
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lille Ville har ingen faste oppgaver, men vi holder på å få inn noen rutiner. Hun skal sette klær og sko på plass når vi kommer inn, putte skittent tøy i skittentøyskurven, og hjelpe til med å dekke på og av bordet. Egentlig er hun glad i å hjelpe til, så det er vel like mye vi voksne som må bli flinkere til å slippe henne til selv om det tar tid og ikke blir helt som vi er vant til.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 10:59   #8
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Min gutt hjelper til med å dekke på bordet, legger skitne klæ på vaskerommet, henter posten, kaster papir i dunken utenfor,tørker støv og rydder rommet sitt.

Han kan skjære opp grønnsaker og putte pasta i kjeler og røre rundt i supper , men han får ikke lage middag helt alene. Jeg er livredd for brannskader.

Sist redigert av Chablis : 25-08-11 kl 11:31.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.