|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forventninger til politiske ledere
Men er det ikke litt hardt å dømme ham på grunnlag av dette? Vi aner jo ikke noe om hvordan det var akkurat i disse sekundene da han tok disse avgjørelsene eller hvilke muligheter han har hatt til å lede eventuelle bergingsoperasjoner?
|
|
|
#2 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Forventninger til politiske ledereDet var det jeg tenkte også, MM! Som du sa i ditt første innlegg så er det umulig å vite hvordan man ville reagert i en sånn situasjon, og det er så menneskelig det kan bli å bli redd, flykte, komme seg unna, bli trygg. Men jeg tenker på denne båten og nytten man kunne hatt av den. Hvordan skal og bør en leder forholde seg i en krisesituasjon, hvilket ansvar har han overfor de andre osv. Hva forventer vi.
|
|
|
#3 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Forventninger til politiske ledereNei, jeg forventer ikke at politiske ledere skal gå ut i "krigen" uten frykt for eget liv. Politiske ledere er de første som bringes i sikkerhet ved en krisesituasjon. I den store sammenhengen gjør de mer nytte for seg ved å styre, samle og mobilisere fra et trygt sted, enn ute på slagmarken.
|
|
|
#4 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#5 |
|
Shake it out!
|
Sv: Forventninger til politiske ledereJeg dømmer ham ikke som menneske, jeg vurderer ham som leder. Det går an å være veldig fine, varme, gode mennesker, uten at man er en ledertype. Jeg klandrer ham ikke for å ha dratt. Og synes de er dumt at han blir dratt fram alene. Som sagt, de var flere som dro i den båten.
|
|
|
#6 |
|
stressmonster
Det finnes ulike former for lederskap da. Det er vel derfor noen velger å gå inn i politikken og ikke forsvaret...
|
|
|
#7 |
|
villende
|
Sv: Forventninger til politiske ledereJeg syns de spøsmålene som stilles av HI er ganske viktige, om enn muligens litt premature, tatt i betraktning at det fortsatt bare er en drøy måned siden det smalt. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
stressmonster
Når sist hadde vi behov for politiske ledere som klarer å holde hodet kaldt i slike ekstreme situasjoner? Det er da ikke det vi har politikere til. Det er det vi har politiet til (her kan man saktens begynne med pekefingeren) og ikke minst forsvaret.
|
|
|
#10 |
|
stressmonster
Jeg mener at politiet ikke taklet denne situasjonen særlig bra og at vi må lære mye av dette slik at vi kan få et politivesen som er i stand til å beskytte folket bedre mot terror i framtida. Så dersom vi skal rette pekefingeren mot noe som kan forbedres så burde vi rette den dit. Ikke mot maktesløse mennesker som gjorde så godt de kunne der og da.
|
|
|
#11 |
|
Ringskrømt
|
Jeg for min del retter ikke pekefingen mot noen og jeg dømmer ingen, men jeg mener vel egentlig at oppførselen hans sier noe om lederegenskapene hans.
|
|
|
#12 |
|
Sperret
|
Da lurer jeg på hvilke deler av situasjonen du mener politiet ikke taklet bra? Eller mener du at det ikke ble gjort noe godt politiarbeid i forhold til dette? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
villende
|
Vet du, det finnes mange krevende og ekstreme situasjoner som ledere må forholde seg, som ikke nødvendigvis handler om en som skyter på deg. Det kan være en utenrikspolitisk floke som burde ha vært fikset i går, det kan være flomsituasjoner eller andre naturkatastrofer der nettet knekker sammen og man må vite hvem som skal reddes, hvor og når og ikke minst hvem som skal beordres til å gjøre hva, og det kan være mer "hverdagslige" kriser. Det som betegner er god leder er at personen evner å holdes hodet kaldt og vite hvem som skal gjøre hva i den gitte situasjonen, og ikke minst å peke folk i riktig retning. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Men hva godt skulle det gjøre å bli igjen? Gå i håndgemeng med x antall ukjente folk med masse våpen?
|
|
|
#15 |
|
stressmonster
Ingen av de krisene du nevner her innebærer umiddelbar fare for eget liv, sikkerhet eller helse.
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Forventninger til politiske ledereJeg må vel innrømme at jeg har tenkt at han ikke slår meg som noen typisk leder egentlig. Jeg kan ikke sette fingeren på noe spesielt, men hele væremåten hans har noe litt puslete over seg på en måte. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Forventninger til politiske ledereJeg tenker at å diskutere hva en livredd ung mann i et utenkelig mareritt kunne ha gjort annerledes blir litt drøyt så kort tid etter. De fleste som overlevde vil nok slite med mange tanker og mye dårlig samvittighet som det er. Jeg synes faktisk at det er drøyt å navngi en enkeltperson i en slik debatt som han selv kan søke seg frem til. Vi som ikke var der kan virkelig ikke vite hvordan det var. Om han hadde valgt annerledes så vet vi heller ikke hva som hadde skjedd. Kanskje hadde det eneste som kom ut av det bare vært en person til på lista. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Tittel og tittel....
|
|
|
|
|
#19 |
|
villende
|
Sv: Forventninger til politiske ledereJeg snakker ikke om enkeltpersoner. Jeg er enig med HI at man vel på et eller annet tidspunkt vil måtte forholde seg til om man mener det er å vise godt lederskjønn å bli med båten. At alle på øya ønsket å berge eget liv har jeg full forståelse for og jeg klarer ikke se for meg annet enn at jeg hadde vært med den båten selv, hadde jeg vært der, med mindre barna mine befant seg et annet sted på øya. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Forventninger til politiske ledereDet var ikke noen heltegjerning å dra. Jeg hadde nok dratt jeg og. Men å skal jeg ikke påberope meg å greie å tenke på helhet og andre om det står om livet mitt heller. En statsleder bør nok ha den egenskapen, kjenner jeg. Dog trenger ikke feks en kulturminister å være noen helt, så vi kan fint ha EP med oss videre. |
|
![]() |
|
|