|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg dømmer ham ikke som menneske, jeg vurderer ham som leder. Det går an å være veldig fine, varme, gode mennesker, uten at man er en ledertype. Jeg klandrer ham ikke for å ha dratt. Og synes de er dumt at han blir dratt fram alene. Som sagt, de var flere som dro i den båten.
![]() |
#22 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forventninger til politiske ledere
Forventer du at Stoltenberg (eller hvilken som helst annen statsminister) hadde blitt igjen i regjeringskvartalet til hjelpemannskaper var på plass, dersom han var der da det smalt? Han hadde jo blitt evakuert umiddelbart, og jeg mener også det er riktig. I en krisesituasjon trenger vi våre ledere, og de er lite til nytte hvis de er døde.
![]() |
#23 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Jeg synes du tenker litt rart. De som var på Utøya ante virkelig ikke hva som skjedde. De visste ikke om det var en eller flere gjerningsmenn, bomber eller noe som helst. Det er snakk om redde mennesker i en fryktelig uoversiktlig og livsfarlig situasjon. I slike situasjoner tror jeg vi alle sammen først og fremst er mennesker og ikke ledere.
![]() |
#24 |
Multitaskingmaniac
|
Jeg er ikke enig. Og jeg synes du dømmer de i båten vel hardt, selv om det er dem som ledere og ikke person.
![]() |
#25 |
stressmonster
Det finnes ulike former for lederskap da. Det er vel derfor noen velger å gå inn i politikken og ikke forsvaret...
![]() |
#26 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
#27 |
Ringskrømt
|
Litt uenig med deg her. På øya var det litt andre forhold, og Secret Service sto ikke akkurat klare for å hale Auf-lederen i sikkerhet. Var det et klokt valg å fjerne båten fra øya og holde den unna?
![]() |
#28 |
villende
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg syns de spøsmålene som stilles av HI er ganske viktige, om enn muligens litt premature, tatt i betraktning at det fortsatt bare er en drøy måned siden det smalt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Multitaskingmaniac
|
Nå var det vel ikke noen av lederne som beordret at båten ikke skulle tilbake på øya, det var vel politiet. :flisespikker:
![]() |
#30 |
stressmonster
Når sist hadde vi behov for politiske ledere som klarer å holde hodet kaldt i slike ekstreme situasjoner? Det er da ikke det vi har politikere til. Det er det vi har politiet til (her kan man saktens begynne med pekefingeren) og ikke minst forsvaret.
![]() |
#32 |
stressmonster
Jeg mener at politiet ikke taklet denne situasjonen særlig bra og at vi må lære mye av dette slik at vi kan få et politivesen som er i stand til å beskytte folket bedre mot terror i framtida. Så dersom vi skal rette pekefingeren mot noe som kan forbedres så burde vi rette den dit. Ikke mot maktesløse mennesker som gjorde så godt de kunne der og da.
![]() |
#33 |
villende
|
Vet du, det finnes mange krevende og ekstreme situasjoner som ledere må forholde seg, som ikke nødvendigvis handler om en som skyter på deg. Det kan være en utenrikspolitisk floke som burde ha vært fikset i går, det kan være flomsituasjoner eller andre naturkatastrofer der nettet knekker sammen og man må vite hvem som skal reddes, hvor og når og ikke minst hvem som skal beordres til å gjøre hva, og det kan være mer "hverdagslige" kriser. Det som betegner er god leder er at personen evner å holdes hodet kaldt og vite hvem som skal gjøre hva i den gitte situasjonen, og ikke minst å peke folk i riktig retning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Ringskrømt
|
Jeg for min del retter ikke pekefingen mot noen og jeg dømmer ingen, men jeg mener vel egentlig at oppførselen hans sier noe om lederegenskapene hans.
![]() |
#35 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg må vel innrømme at jeg har tenkt at han ikke slår meg som noen typisk leder egentlig. Jeg kan ikke sette fingeren på noe spesielt, men hele væremåten hans har noe litt puslete over seg på en måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Men hva godt skulle det gjøre å bli igjen? Gå i håndgemeng med x antall ukjente folk med masse våpen?
![]() |
#37 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg tenker at å diskutere hva en livredd ung mann i et utenkelig mareritt kunne ha gjort annerledes blir litt drøyt så kort tid etter. De fleste som overlevde vil nok slite med mange tanker og mye dårlig samvittighet som det er. Jeg synes faktisk at det er drøyt å navngi en enkeltperson i en slik debatt som han selv kan søke seg frem til. Vi som ikke var der kan virkelig ikke vite hvordan det var. Om han hadde valgt annerledes så vet vi heller ikke hva som hadde skjedd. Kanskje hadde det eneste som kom ut av det bare vært en person til på lista. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
stressmonster
Ingen av de krisene du nevner her innebærer umiddelbar fare for eget liv, sikkerhet eller helse.
![]() |
#39 |
Ringskrømt
|
En stund etterpå, ja. Det var ingen som møtte dem på andre siden av vannet.
![]() |
#40 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Nei, men prinsippet i at lederen skal skjermes blir noe av det samme, om det så er han selv som tar avgjørelsen eller sikkerhetsvaktene hans. Hvorvidt båten kunne blitt brukt i skytteltrafikk (hvis det i det hele tatt var mulig) er et typisk etterpåklokskapsspørsmål, og har vel lite med lederegenskaper å gjøre og heller med redningstaktiske avgjørelser.
![]() |
|
|