|
![]() |
#1 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Ammeslutt allerede?
Det har alt med synsing å gjøre, og er en teori. Dette er ikke et faktum.
Det gjør det. Men er det godt dokumentert at amming opptil 1-2 år er bedre beskyttet? Jeg har letet etter studier som viser at barn som ammes til de er 1-2 år er bedre beskyttet enn de som ammes til de er 6-7mnd, og jeg finner det ikke. De fleste studier som jeg har funnet finner bare forskjell frem til 4-6 mnd alder.
Hva mener du med dette? At pattedyr som har løst problemet med overføring av gammaglobuliner med å gjøre det med morsmelken i stedet for hos f.eks. fuglene som legger dem i eggeplommen, har betydninger for andre egenskaper også?
I "historisk" tid, hva mener du med det? Hulesamfunnet? Før 1970? Gamle Egypt?
Det er for tidlig fordi du sier det? For meg er du en anonym person på nettet. Vanlig fornuft tilsier at det ikke nok at du sier det. Du må nesten kunne underbygge det du sier med eksterne kilder altså.
![]() |
#2 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ammeslutt allerede?Takk for svar, ElinM. Jeg vet ikke om jeg vil kalle det diestreik, egentlig. Han har ikke plutselig sluttet å ta pupp. Han har egentlig aldri vært særlig interessert i utgangspunktet, og kun tatt pupp når han virkelig var sulten. Han har aldri "kosespist" eller spist hver halvtime, heller ikke når han var liten. Det virker som om det utelukkende har vært en matkilde, og nå som han får annen mat vil han ikke ha puppen mer. For hvert måltid med fast føde vi har innført så har en amming gått tapt.
![]() |
#3 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Ammeslutt allerede?For den interesserte: Her står det litt om selvavvenning og diestreik og hvordan skille mellom dette, og hvordan man kan forebygge "for tidlig avvenning". |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
På vei
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
frakoblet
|
![]() Sv: Ammeslutt allerede?Skjønner ikke hvor jeg vil hen? Jeg konstaterer at det er vanskelig å la barnet avvenne seg selv naturlig på den måten du beskriver når man må ut i jobb, og får råd om å avvenne nattmat etc.
![]() |
#7 |
På vei
Dersom man er informert, vet man at avvenning av nattamming ikke er noe man må gjennomføre, bare fordi en helsesøster eller to mener så. Men ja, jeg er enig i at kulturen vår stikker noen kjepper i hjulene når det gjelder bl.a. amming. Derfor syns jeg at det er viktig at bl.a. jeg informerer om dette, som i denne diskusjonen her. Er man informert, havner man ikke så lett i de fellene som kulturen har lagt opp til. Du må gjerne være uenig. Det tar dessuten tid å endre tankesett når man er preget av holdningene i kulturen og samfunnet rundt seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
frakoblet
|
Ja, det er bra at noen nyanserer den ensidige propagandaen som enkelte helsestasjoner driver, men husk nå også på at det ikke er bare "en helsesøster eller to som mener så." Det er dessuten vanskelig å være fullt i arbeidslivet dersom man skal få søvnen avbrutt flere ganger, og dersom man skal la barnet få die akkuran når h*n har lyst.
![]() |
#14 |
frakoblet
|
Man vet jo ikke om det er morsmelken alene som bidrar til dette. Det kan jo hende at de som bevisst ammer så lenge kan ha en helhetlig helsesituasjon som påvirker i positiv retning? Gjelder det forresten uansett alder, eller snakker vi om barn under ett år, for eksempel?
![]() |
|
|