Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Ammeslutt allerede?

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-07, 12:34   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeslutt allerede?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Dette har lite med synsing å gjøre. Dette er fakta.

Det har alt med synsing å gjøre, og er en teori. Dette er ikke et faktum.
Noe så vagt som utsagnet ditt om at selvavvenning hos 1.5åring er mer naturlig enn hos en 7mnd er selvfølgelig ikke et faktum.
I høyden kan det sannsynligjøres gjennom studier

Morsmelk er veldig mye mer enn bare mat. Det beskytter mot sykdom.

Det gjør det. Men er det godt dokumentert at amming opptil 1-2 år er bedre beskyttet? Jeg har letet etter studier som viser at barn som ammes til de er 1-2 år er bedre beskyttet enn de som ammes til de er 6-7mnd, og jeg finner det ikke. De fleste studier som jeg har funnet finner bare forskjell frem til 4-6 mnd alder.

Om du har dokumentasjon på det så er det supert, og jeg vil gjerne lese den. Jeg vil også gjerne vite hva den relative risikoreduksjonen faktisk er, for det har jeg heller ikke funnet.

Faktisk så utviklet pattedyrene seg vel så mye på grunn av at morsmelken ga sykdomsbeskyttelse, som at det ga mat.

Hva mener du med dette? At pattedyr som har løst problemet med overføring av gammaglobuliner med å gjøre det med morsmelken i stedet for hos f.eks. fuglene som legger dem i eggeplommen, har betydninger for andre egenskaper også?

At et 7 måneders gammelt barn ikke får morsmelk i vårt samfunn i dag, er greit fordi barnet kan få annen mat, og det er få sykdommer som er farlige hos oss. At et 7 måneds barn ikke får morsmelk i u-land i dag, eller ikke fikk det i "historisk tid, kan være direkte farlig.

I "historisk" tid, hva mener du med det? Hulesamfunnet? Før 1970? Gamle Egypt?

Mattilgangen har variert opp gjennom hele tiden. Det finnes også teorier på at mattilgangen til mor og barn regulerer ammetiden. Når det er dårlig med mattilgang, så blir barnet fullammet, og mor er mindre fruktbar. Dette har den positive virkning at det blir færre barn i dårlige år. I gode år med mye mattilgang, ammes barnet kortere og mor blir gravid raskere.

Dette er en teori, ikke et faktum, på samme måte som din teori om at det uansett er det "naturlige" at barnet ammes til det er 1.5 år.

Når jeg sier at 7 måneder er et for tidlig tidspunkt å avvenne på, så er det det. Alle barn er genetisk programmert for å amme mye lengre.

Det er for tidlig fordi du sier det? For meg er du en anonym person på nettet. Vanlig fornuft tilsier at det ikke nok at du sier det. Du må nesten kunne underbygge det du sier med eksterne kilder altså.

Jeg synes det er flott at du har sterke meninger om amming og slikt. Og jeg krangler ikke på at amming er bra.

Frustrasjonen min går mer på det at av helsepersonell som jeg har vært borti og som jobber med amming, svært ofte blander hva som er fakta med hva som er teorier (og hvilke som er verifisert i studier og hvilke som ikke er det) og hva som er ren personlig synsing.

Og jeg vil gjerne vite hva som er fakta og hva som er godt dokumentert viten sånn at jeg kan forholde meg til det.

Gammel 15-03-07, 11:02   #2
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Takk for svar, ElinM. Jeg vet ikke om jeg vil kalle det diestreik, egentlig. Han har ikke plutselig sluttet å ta pupp. Han har egentlig aldri vært særlig interessert i utgangspunktet, og kun tatt pupp når han virkelig var sulten. Han har aldri "kosespist" eller spist hver halvtime, heller ikke når han var liten. Det virker som om det utelukkende har vært en matkilde, og nå som han får annen mat vil han ikke ha puppen mer. For hvert måltid med fast føde vi har innført så har en amming gått tapt.

Som sagt så tar han puppen når han er trøtt, rett før han skal sove. Men han sover bare en gang på dagtid nå, så derfor blir det bare to måltider. Om natten sover han, og det er jeg glad for. Amming i søvne hadde uansett ikke vært aktuell, siden han er veldig var og aldri kunne blitt løftet ut av senga uten å våkne. Vi samsov frem til for en uke siden, faktisk, men han tok ikke puppen når han lå i senga med meg heller.

Når det gjelder bæring så bæres han nesten hele tiden. Han er enten på armen min eller i Slynge/MT, og elsker å bli båret. Uten at det gjør han mere glad i pupp, dessverre.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-07, 12:08   #3
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

For den interesserte: Her står det litt om selvavvenning og diestreik og hvordan skille mellom dette, og hvordan man kan forebygge "for tidlig avvenning".

http://www.kellymom.com/bf/weaning/babyselfwean.html

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-07, 13:05   #4
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er jo ikke akkurat samfunnet lagt opp til at man kan følge naturmetoden fullt ut, da.

Gammel 15-03-07, 13:15   #5
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nå er jo ikke akkurat samfunnet lagt opp til at man kan følge naturmetoden fullt ut, da.

Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med dette. Det er ikke noe stort problem å praktisere selvavvenning derom man virkelig ønsker det. Jeg kan ellers være enig med deg i at samfunnet vårt/kulturen vår ikke er vant til å tenke i de baner. Hos oss skal man helst nattavvenne ved 6 måneder, få barnet selvstendig så raskt som mulig, osv, osv. Men dersom man ingorerer kulturbetingede råd og følger egen overbevisning, lytter nøye til barnets signaler, osv, så er det ikke så problematisk å følge "naturmetoden". (Hva nå "naturmetoden" egentlig måtte være...)

Det er forresten heller ikke poenget mitt at flest mulig på død og liv skal la barna sine selvavvenne. Men jeg ser at veldig mange barn slutter å die før de er ett år. Veldig mange av mødrene oppfatter dette som at barnet er selvavvent, men mødrene kunne gjerne tenkt seg å ammet lengre. Jeg syns det er på sin plass å informere om at barna faktisk ikke nødvendigvis selvavvenner selv om de slutter å die, når de er så unge. Dersom mor er informert om at ytre påvirkning kan ha innflytelse på ammingen/ammeslutt, klarer mor kanskje å unngå for tidlig ammeslutt.

Gammel 15-03-07, 13:24   #6
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjønner ikke hvor jeg vil hen? Jeg konstaterer at det er vanskelig å la barnet avvenne seg selv naturlig på den måten du beskriver når man må ut i jobb, og får råd om å avvenne nattmat etc.

Jeg er ellers ikke enig i at barnet ikke er selvavvent med mindre man har fulgt din mal.

Gammel 15-03-07, 13:37   #7
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Skjønner ikke hvor jeg vil hen? Jeg konstaterer at det er vanskelig å la barnet avvenne seg selv naturlig på den måten du beskriver når man må ut i jobb, og får råd om å avvenne nattmat etc.

Jeg er ellers ikke enig i at barnet ikke er selvavvent med mindre man har fulgt din mal.

Dersom man er informert, vet man at avvenning av nattamming ikke er noe man gjennomføre, bare fordi en helsesøster eller to mener så. Men ja, jeg er enig i at kulturen vår stikker noen kjepper i hjulene når det gjelder bl.a. amming. Derfor syns jeg at det er viktig at bl.a. jeg informerer om dette, som i denne diskusjonen her. Er man informert, havner man ikke så lett i de fellene som kulturen har lagt opp til. Du må gjerne være uenig. Det tar dessuten tid å endre tankesett når man er preget av holdningene i kulturen og samfunnet rundt seg.

Dette er forøvrig ikke "min mal", dette er det dyktige fagpersoner som uttaler. Jeg syns bare at det høres veldig logisk og riktig ut, og videreformidler det.

Gammel 15-03-07, 13:51   #8
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Dersom man er informert, vet man at avvenning av nattamming ikke er noe man gjennomføre, bare fordi en helsesøster eller to mener så. Men ja, jeg er enig i at kulturen vår stikker noen kjepper i hjulene når det gjelder bl.a. amming. Derfor syns jeg at det er viktig at bl.a. jeg informerer om dette, som i denne diskusjonen her. Er man informert, havner man ikke så lett i de fellene som kulturen har lagt opp til. Du må gjerne være uenig. Det tar dessuten tid å endre tankesett når man er preget av holdningene i kulturen og samfunnet rundt seg.

Dette er forøvrig ikke "min mal", dette er det dyktige fagpersoner som uttaler. Jeg syns bare at det høres veldig logisk og riktig ut, og videreformidler det.

Ja, det er bra at noen nyanserer den ensidige propagandaen som enkelte helsestasjoner driver, men husk nå også på at det ikke er bare "en helsesøster eller to som mener så." Det er dessuten vanskelig å være fullt i arbeidslivet dersom man skal få søvnen avbrutt flere ganger, og dersom man skal la barnet få die akkuran når h*n har lyst.
Og selv om det ikke er "din mal", så syns jeg fremdeles ikke at den er tilstrekkelig god.

Gammel 15-03-07, 14:09   #9
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Og selv om det ikke er "din mal", så syns jeg fremdeles ikke at den er tilstrekkelig god.

Jeg forstår ikke hva du mener med mal. Og hva er det denne malen ikke er god til?

Gammel 15-03-07, 14:40   #10
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Jeg forstår ikke hva du mener med mal. Og hva er det denne malen ikke er god til?

Kall det en teori, da. Teorien om skillet mellom selvavvenning og den unaturlige varianten.

Gammel 18-03-07, 11:12   #11
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sier ammepolitiet.

Gammel 18-03-07, 11:13   #12
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Sier ammepolitiet.

???

Gammel 18-03-07, 12:54   #13
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Sier ammepolitiet.

Ja Sitron, dette er noe ammepolitiet har diktet opp for å være slemme mot dem som ikke kan amme.

Gammel 18-03-07, 15:21   #14
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM

Det er dokumentert at barn som begynner i barnehage og som fortsatt får morsmelk er mindre syke og bruker mindre antibiotika enn andre.

Man vet jo ikke om det er morsmelken alene som bidrar til dette. Det kan jo hende at de som bevisst ammer så lenge kan ha en helhetlig helsesituasjon som påvirker i positiv retning? Gjelder det forresten uansett alder, eller snakker vi om barn under ett år, for eksempel?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:50.