|
|||||||
| Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Shake it out!
|
Sv: Replika av kjente designmøblerMht at det kan skurre at designerprodukter skal være så dyre: her jeg bor har nettopp Dior og tilsvarende oppjustert prisene med en god del prosenter. Forklaringen? Deres produkter var for tilgjengelige for Massene ved å justere opp prisene opprettholder de eksklusiviteten - Dior skal ikke være for alle.
|
|
|
#2 |
|
Shake it out!
|
Sv: Replika av kjente designmøblerForøvrig kan jeg også konkludere, etter å ha lest mitt eget innlegg, at iPhone og vin er en særdeles dårlig kombinasjon mht rettskriving.
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Replika av kjente designmøblerNår noen har fått lisens garanterer det at opphavsmannen og dens etterfølgere får pengene sine. I tillegg har de tilgang på originaltegninger og beskrivelser. Opphavsretten gjelder da i en viss mengde år etter originalproduktet er laget, og et visst antall år etter opphavsmannens død. Sånn ca. Fritt etter hukommelsen, og med forbehold om at jeg kan mest om musikk. Regner med at det er semioverførbart til møbler.
|
|
|
#4 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Replika av kjente designmøblerJeg synes det er ganske døllt. Selv om en del av klassikerne nå produseres på lisens. Det ligger mye arbeid bak utviklingen av god design og å kjøpe kopier støtter jo bare opp om bedrifter som tjener penger på andres design uten å ha tilført noe nytt selv. Jeg ser ikke gleden med å eie en kopi heller, like lite som fake designerbriller og LV-replikaer som hele verden bærer på. Poenget med produkter fra dette segmentet er jo at det skal være eksklusivt, samt at man får en "garanti" bak produksjonen, materialbruk etc.
|
|
|
#5 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Replika av kjente designmøblerJa, altså jeg synes jo seff det er kulere at Panton-stolen min er original enn om den ikke hadde vært det.
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Sv: Replika av kjente designmøblerMin argumentasjon går på ting som fremdeles omfattes av opphavsretten, BM.
|
|
|
#7 |
|
Shake it out!
|
Sv: Replika av kjente designmøblerSom sagt, jeg er tilhenger av både opphavsrett og kopibeskyttelse og ville aldri kjøpt piratkopier selv heller. Men lovlige kopier synes jeg faktisk er helt ok, vel å merke om det skikkelig kvalitet og godt arbeid.
|
|
|
#8 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Replika av kjente designmøbler
Er enig i dette. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Replika av kjente designmøblerUt frå det vesle eg veit, så er dette lovlig. Ikkje er det spesielt "shady" heller. Eg kjenner fleire arkitektar, som jo er over normalen opptatt av åndsverk, som har kjøpt møbler på denne måten. Varene dei har fått er av topp kvalitet - desse kopiane var heller ikkje billige. Der kan sikkert finnast nettsider som sel kopiar av dårlig kvalitet da. Og eg syns det bør finnast informasjon om at dette er kopiar, og at dette er lovlig, nettopp fordi folk stiller spørsmålstegn ved det. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Shake it out!
|
Sv: Replika av kjente designmøblerMkj - legene skriver oftest ut orginalmedisinen, men på apoteket får man ofte tilbud om kopien, som er billigere.
|
|
|
#11 |
|
Off the map.
|
Sv: Replika av kjente designmøblerDet har jeg også skrevet lenger opp her. Vi har en stol som nok er sterkt inspirert av Egget, men alle som kjenner den kan med en gang se at det slett ikke er den altså.
|
|
|
#12 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Replika av kjente designmøblerSom representant for en bransje som blør stygt hver gang noe går av patent, mener jeg likevel helt klart at at patenter skal og må være tidsbegrenset. Det er dritkjipt at melkekuen selges med 80-90 % rabatt fra den ene dagen til den andre, men helt ærlig så hadde man ikke fått innovasjon hvis man kunne leve evig på gamle patenter. Man hadde ikke fått nye blodtrykksmedisiner hvis big pharma fremdeles tjente fett på betablokkere, sånn er det bare. De er forretningsfolk, ikke velgjørere.
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Godt forklart angående tidsbegrenset opphavsrett. Og informativt, det med smutthullmetoden.
|
|
|
#14 |
|
Shake it out!
|
Sv: Replika av kjente designmøblerJeg har virkelig ingen ide om hvor lik vår egget-kopi er på orginalen, og om den er "til forveksling"-lik eller om en Kjenner hadde sett at det er en kopi med en gang. Det er i grunnen helt uinteressant. Jeg kjøpte den ikke fordi den var en kopi av egget (som jeg aldri har drømt om å eie), men fordi den var sinnsykt fin til den prisen den ble solgt for (1300 $). Men jeg synes ikke designet eller komforten er så bra at det hadde vært verd det mangdobbelte. Jeg forsøker heller ikke å framstille det som om jeg har orginalen, og når noen kommenterer dem så sier jeg at det er en egget-kopi. Uten å skjemmes over det i det hele tatt.
|
|
|
#15 |
|
Shake it out!
|
Sv: Replika av kjente designmøblerOg så må jeg understreke at jeg aldri har hørt om Designers Revolt eller kjøpt noe derfra, og at jeg neppe heller hadde kjøpt noe fra et sted som benytter seg av hull i lovgivingen for å få solgt produktene sine. Det skal være ærlig og lovlig, ikke "de klarer bare ikke å ta oss"-lovlig.
|
|
|
#16 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Replika av kjente designmøblerI følge nettsiden til DR har disse designklassikerne patentretter som kunst, og dermed 75 år. Det er virkelig veldig mye.
|
|
|
#17 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Jeg tror noen, enten du eller DR, blander sammen patenter og opphavsrett til åndsverk, som ikke er det samme. Patenter må registreres og varer typisk i 25 år, og gir enerett til å benytte en metode for å fremstille noe; dette er det som beskytter medisiner. Opphavsrett får man automatisk hvis man skaper noe og den varer typisk i 75 år etter skaperens død, men i praksis ser den nå ut til å vare evig, siden beskyttelsestiden siden 70-tallet har blitt forlenget, og for enkelte verk med tilbakevirkende kraft, flere ganger. At beskyttelsestiden er så lang er et svært alvorlig problem og påfører samfunnet stor økonomisk skade. Enkelte internasjonale avtaler (som selskaper som sitter på opphavsrett til mange verk fra det 20. århundre ønsker å endre) kan beskyttelsestiden være kortere hvis det lokale lovverket bestemmer det. Jeg antar det er det som ligger til grunn for at DR lovlig kan selge disse møblene. Og dette er altså en fin ting; skaperens død pluss 75 år er en skadelig lang beskyttelsestid for et verk, både av hensyn til økonomi og kultur. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Replika av kjente designmøblerDu har selvsagt helt rett. Poly nevnte medisiner, og dermed diskuterte jeg patenter, siden det er det jeg kan noe om. DR snakker om Copyright, ikke patenter.
|
|
|
#20 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Det stemmer, jeg googlet fram artikkelen om DR som stod i dn.no for en stund siden, og Storbritannia har, i likhet med Italia, ikke beskyttelse av industriprodukter som åndsverk; de har en lov om designbeskyttelse som kan vare i 25 år. Det er samme beskyttelsestid som for patenter, og det virker for meg svært fornuftig for slikt, men norsk høyesterett mener altså noen annet. Og jeg er altså slett ikke motstander av hverken opphavsrett, design- eller patentbeskyttelse, men jeg mener både at opphavsretten omfatter for mye og at patenter på enkelte prosesser er for lette å få. Jeg mener også at beskyttelsestiden for mange ting er så lang at det medfører økonomisk og kulturell skade. |
|
|
|
![]() |
|
|