|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Brød beregnet på barnFor en snodig test? Det er jo ikke samsvar mellom den tabloide ingressen og det de faktisk skriver i selve testen? Hvis man kun leser ingressen får man inntrykk av at det er loff med sirup i grovbrødposer, mens i testen får man inntrykk av at flere av brødene er rett så gode alternativer både mhp grovhetsgrad og innhold av fettsyrer. Kaloriinnhold synes jeg ikke er et tema når man snakker om brødskiver til unger.
|
|
|
#2 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Brød beregnet på barn
Det finnes flere av sorten, ja, godt å høre.
|
|
|
|
#3 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Brød beregnet på barnVi spiser flere av de brødene, Kompis, Skibrød, superbrød og Josefine. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Off the map.
|
Sv: Brød beregnet på barnJeg vurderer disse 'barnebrødene' på lik linje med andre brød. Tidligere var dette 'Super-brødet' fra Coop med i en sånn 3 for 39-kampanje. Da var det det beste av det de hadde i den kampanjen, så da spiste vi mye av det.
|
|
|
#5 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Brød beregnet på barnHer og må melet i brødene være finmalt, hele korn er bannlyst.
|
|
|
#6 |
|
Er frisk!
|
Sv: Brød beregnet på barnHer går det i det groveste grovbrødet på Rema. 94% fullkorn mener jeg det er. Godt er det også!
|
|
|
|
#7 |
|
nju nja njo
|
Sv: Brød beregnet på barnVi baker brød selv, både fordi vi da får det skikkelig grovt og fordi vi liker det best. Løser synlige-havregryn/solsikkefrø-utfordringen med å kjøre de i stavmikseren først. Etter at jeg lærte meg hellebrød går det utrolig kjapt å lage brød (vel, steketiden er lang, men så lenge jeg slipper å kna meg gul og blå samt skrape deig fra benken er det greit :lat: ).
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har du lagt ut noen oppskrift? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Brød beregnet på barnVi spiser MYE Istid-brød. Dvs. ungene gjør.
|
|
|
#10 |
|
heimføing
|
Sier meg bare fullstendig enig med Katta. Merkelig artikkel. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og det er grovt nok? *trenger tips* |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Brød beregnet på barnHer er en test av grovbrød:
|
|
|
|
#13 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Brød beregnet på barnVi har en diabetiker i huset og for han er det viktig med brød med mye fiber, for at blodsukkerstigningen skal bli mest mulig jevn. Vi leser derfor på alle brødposer. Det jeg stusser over er denne merkingen med en runding som sier noe om hvor grovt brødet er. Noen setter full runding på et brød med 5 % fiber, mens andre har 3/4 full runding på det samme. lurer på om det finnes noen regler på hva de skal merkes med jeg.
|
|
|
#14 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
den rundingen går bare på hvor stor andel fullkorn det er, dermed vil fiberinnholdet variere med kornslag og andre tilsetninger.
|
|
|
#15 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Jeg har bare sett på rundingen og vært forøyd med det. Jeg har ikke tenkt på å sjekke fiberinnholdet også. Jeg mener å huske at både Josefine- og Istid-brødet har 3/4 fyllt runding. Det betyr minst 75% fullkorn og det er jeg fornøyd med.
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi kjøper endel Vita hjertego, naturlig sunt (havre eller spelt) - men også andre brød. Trenger ikke kjøpe barnebrød for at Vetle skal spise heldigvis. Han spiser nok mer av noe enn andre, så jeg bare varierer og nok mat får han i seg, det er jo ikke noe mål å få i barna mest mulig brød hvis alternativet er å kjøpe mer usunt brød, det viktigste er jo at de spiser det de trenger og ikke mer enn det |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Møllspist fletthurpe
|
jeg elsker mesterbakerens rugbrød... tenk at det bare fikk 2
|
|
|
#18 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Brød beregnet på barnJeg baker så godt som alt vi spiser av brød selv. Jeg har helt ærlig ikke satt meg inn i hvor grovt det er, og om det inneholder mindre fiber enn det burde. Baker på grovbakstmel (og noen ganger rugmel) og har i linfrø, solsikkefrø, sesamfrø, kruskakli og hvetekim. Mulig jeg burde hatt opp i andre ting også? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Brød beregnet på barnVi har begynt å kjøpe disse brødene.
|
|
![]() |
|
|