Er det en menneskerett å få og ha barn?
I siste foreldre og barn står det en artikkel om foreldre som utleverer barna sine på nettet, og da snakker man om foreldre som har blitt frattatt omsorgen, og som bruker nettet for å kjempe mot myndigheten.Hele artikkelen ligger ikke ute, bare introen, dessverre:
http://www.foreldreogbarn.no/ gå inn på "siste utgave".
Det var blant annet et intervju mot en mor, som hevdet (fritt sittert) at barnevernet ikke grep inn der det var behov for hjelp, men i stedet tok barna der det ikke var grunn til omsorgsovertakelse.
Også i andre sammenhenger har jeg møtt på holdninger om at det å få og ha barn er en menneskerett, og da lurer jeg virkelig på om vi har foreldrevern i dette landet, og ikke barnevern?
Hvor ille må det være før barnevernet kan gripe inn? Jeg er sikker på at det knapt finnes noen mennesker som er enige i at de ikke er gode foreldre, men kan barnevernet ta sånne hensyn?
Og hva synes dere om å bruke nettet som kamparena, og henge ut barna på nettet? For dem som ikke har lest artikkelen var det snakk om navn, bilder, hele psykolograpporter, alle saksdokumenter, påstander om seksuelt misbruk osv. Og jeg kjente jeg ble både sint og kvalm av å lese om det .
Har vi barnevern eller foreldrevern i Norge, og er det til barnas beste at man gir foreldrene sjanse på sjanse? Betyr biologi så mye?? Jeg mener et sterkt nei. Barna har det bedre i et nytt, varmt og kjærlig hjem, enn hos en biologisk mor og/eller far som ikke evner å gi omsorg og kjærlighet.
Sist redigert av Milfrid : 16-03-07 kl 12:51.
Årsak: la inn ny link
|