Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du husholdningsbudsjett?
Ja, og synes det er veldig praktisk 31 31,00%
Ja, men ser ikke egentlig poenget 0 0%
Nei, men kunne ha trengt det 26 26,00%
Nei, det vil bare være merarbeid uten oppside 43 43,00%
Deltakere: 100. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-11, 10:01   #1
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?

Nei, ikke budsjett, men en gang i blant forsøker vi å føre regnskap for å se hvor mye penger som egentlig går ut.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 10:20   #2
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det har vi. Vi har budsjett for det meste, det gir oss kontroll og det er lettere å planlegge. Vi har god økonomi, men jeg (det er jeg som vanligvis handler mat og husholdningsartikler) tror jeg lett kunne brukt det dobbelte av hva jeg gjør hvis jeg ikke var bevisst på priser underveis og totalsummen. Jeg vil ikke bruke opp så mye på mat, vil gjerne ha penger til gøyere ting i stedet. Vi er to voksne og fire barn (17-åringen spiser som en voksen. Minst!), har middagsgjester hver uke og arrangerer ofte større middager også.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 10:05   #3
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Vi har et husholdningsbudsjett, bruker Excel og der skriver inn alt som kommer og alt som går ut.
Men,det er kun for de største utgiftene,huslån,billån,strøm,barnehage etc.

Det vi sitter igjen med er til mat og diverse.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 11:42   #4
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har aldri hatt det. Hadde en tanke om at jeg må lage meg et når jeg nå er alene, men jeg ser at trenden fra tidligere i livet holder seg. Jeg går pent i pluss og legger meg opp penger. Så da surfer jeg videre på overslaget i hodet og sunn fornuft, for jeg orker ikke legge tid på det akkurat nå.

Gammel 28-10-11, 10:18   #5
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det siste alternativet. Vi har ingen form for budsjett.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 10:22   #6
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener du egentlig eget budsjett over matinnkjøp eller budsjett totalt?

Jeg har budsjett og oversikt, og vet hvor mye jeg skal/kan bruke på de fleste poster.

Gammel 28-10-11, 10:28   #7
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg vet ikke helt hva man legger i budsjett i denne forbindelse. Vi har ikke poster for klær og toalettsaker og reiser og sånn, men jeg har laget en ca. oversikt som er grunnlaget for hvor mye vi trekker til regningskontoen hver måned. Vi har fast månedlig trekk basert på samlede utgifter over året. Alle faste regninger og banklånet betales fra denne kontoen og resten er til disposisjon. Uventede regninger betales da fra pengene som er til disposisjon. Jeg synes ikke vi trenger mer oversikt enn dette, så da stemmer jeg vel nei, det ser jeg ikke hensikten med.

Sånn har vi det også.

I banken kan jeg lage kategorier der jeg legger inn det som brukes i den enkelte kategori (strøm, forikring, etc). Sånn ser jeg hva vi bruker på nødvendigheter i løpet av et år, og vi setter av en sum i måneden som skal dekke dette. Resten er til tull og fjas.

Gammel 28-10-11, 10:32   #8
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Vi har forresten budsjett for alt, ikke bare mat. Klær til barna og oss voksne, service på bilen, datepenger til oss voksne, selvsagt faste regninger og generell sparing, jul, gaver, frisør, familieferier, weekendreiser, konfirmasjon til storesøs, danseundervisningen til jentene, lommepenger til de to eldste osv. Det som er til overs, er til uforutsette regninger og til alt det andre som vi ikke hadde planlagt.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 10:32   #9
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Vi har budsjett over de store tingene og et tak for hvor mye husholdningsutgifter og fjas kan komme på.

For oss er det avgjørende å ha full kontroll på økonomien. Vi sparer mange tusen i måneden som går til oppussing, og det ville vi ikke greid om det ikke var for streng budsjettering. Da hadde pengene forsvunnet helt av seg selv.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 10:38   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg tenker egentlig på totalbudsjett, men mat vil vel normalt være en post på dette budsjettet?

Gammel 28-10-11, 10:44   #11
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Nei, vi har ikke det. Kunne sikkert hatt godt av å stramme inn litt, men så lenge vi har det greit økonomisk, ser jeg ikke helt behovet.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 10:52   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, har ikke budsjett.

Gammel 28-10-11, 10:57   #13
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde budsjett og regnskap, helt til familiens adm.dir ikke lenger tok seg tid til å drifte det. Til neste år igjen, kanskje.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 10:59   #14
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Det jeg ikke skjønner, er hvordan et budsjett kan hjelpe til å bruke mindre penger? Man spiser jo like mye uansett og er en bukse utslitt og man må ha en ny så er det jo bare sånn. Ryker vaskemaskinen må man ha ny. Fungerer ikke bilen, må man reparere den (eller klare seg uten om det er mulig).

Eller er det sånn at de fleste kjøper mange ting de ikke trenger og at et budsjett gjør at man lar være å kjøpe de tingene?

(Tror jeg kanskje bare er kjedelig fornuftig - så prøver å sette meg inn i andre måter å se på pengebruk på).

Gammel 28-10-11, 11:15   #15
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Eller er det sånn at de fleste kjøper mange ting de ikke trenger og at et budsjett gjør at man lar være å kjøpe de tingene?

Jeg lurer på det samme. Vi kjøper svært sjelden ting vi ikke trenger, så jeg ser ikke hva et budsjett skulle gjøre fra eller til.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 11:35   #16
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Vi kjøper nok mer ting vi ikke trenger om vi ikke har budsjett, ja. Type mer impulshandling på klær/DVD/tegneserier/spill osv. Budsjett er bevisstgjøring. For oss er det også lurt å ha et tak på matbudsjettet, da er det lettere å spare litt på Rema. Spise billigere middager innimellom, bruke rester. Dessuten hjelper budsjettet oss til å sette av buffer til de "usynlige" utgiftene på hus, helse og bil. Vi setter av hver måned, så det ikke kommer som noe sjokk når det dukker opp sjeldnere regninger, som verksted eller årsavgift.

Om vi ikke hadde budsjett, hadde vi nok i større grad hatt følelsen av at vi kunne ta oss råd til det ene og det andre, og da hadde vi ikke greid å nå de langsiktige økonomiske målene våre.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 11:50   #17
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg ikke skjønner, er hvordan et budsjett kan hjelpe til å bruke mindre penger? Man spiser jo like mye uansett og er en bukse utslitt og man må ha en ny så er det jo bare sånn. Ryker vaskemaskinen må man ha ny. Fungerer ikke bilen, må man reparere den (eller klare seg uten om det er mulig).

(Tror jeg kanskje bare er kjedelig fornuftig - så prøver å sette meg inn i andre måter å se på pengebruk på).

Vi pleier å ha budsjett, men hvor detaljert det er kommer an på økonomisk situasjon i den og den perioden. Da vi bodde i leilighet hadde vi svært god råd og budsjettet var ikke-eksisterende, det gikk helt greit rundt. Så kjøpte vi dyrt hus og gikk ned i lønn et par år, og da er det mer et cashflowproblem, at vi vet hva vi bruker penger på, og må prioritere hva som skal kjøpes fra måned til måned.

En utslitt bukse trenger absolutt ikke å medføre at man må kjøpe ny, (for å ta et av dine eksempler) om det er andre ting som må prioriteres den måneden.

Nå har vi økt lønna igjen og budsjetterer mindre detaljert igjen. Men om man har liten forskjell på hva som kommer inn og hva som går ut, så er et budsjett uvurderlig altså, synes jeg i hvert fall.

Gammel 28-10-11, 11:54   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Budsjettet hjalp oss med å se om det var rom for fritt forbruk av caffe latte, dyr eller billig ferie, oppussingsoppstart eller en pause, raust shoppingbusjett eller snu bunken i skapet, osv.

Gammel 28-10-11, 11:57   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Hos meg er alt relativt. Det hjelper å se hvor mye jeg bruker på ting og tang. Det er ofte slik når jeg kjøper noe nytt at jeg evt kunne ha forskjøvet det til neste måned hvis jeg har brukt for mye så langt i måneden. Og hvis jeg forskyver på et følt behov, hender det til og med at behovet blir borte. For eksempel ved at været endrer seg eller jeg finner noe etter de to store som kan brukes. "Trenger" er relativt. Og hvis poden for eksempel virkelig trenger nye sko og det er lite penger, kan det medføre at det ikke er rom for fullt så bra mat i helgene resten av måneden. Så jo, det hjelper meg å følge med. Men det er ikke så veldig detaljert dette budsjettet vårt. Vi har nok også begge i oss å kunne bli ufornuftige og miste oversikten hvis vi ikke følger godt nok med.

Gammel 28-10-11, 12:20   #20
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

.

Det er her jeg føler at vi har noe å vinne på et budsjett. For å si det slik, det har aldri blitt kjøpt en bukse her fordi en annen var utslitt. Klær, bortsett fra kanskje ull, blir ikke utslitt hos oss. Til det har vi for mye. Dessuten, det er pinlig å si det, aner jeg ofte ikke hva ting koster i matbutikken, vi kjøper det vi lyster, og mer til. Noe sier meg at utgifter til dill og dall blir ganske mye. Et blad til mor, en aktivitetsbok til barna, en film, osv osv. Jeg blir rett og slett litt kvalm over hvor mye penger vi bruker til husholdning og en bevisstgjøring på dette vil gjøre det lettere å kutte ut sløsingen. Trur eg.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:31.