|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Har du husholdningsbudsjett? | |||
| Ja, og synes det er veldig praktisk |
|
31 | 31,00% |
| Ja, men ser ikke egentlig poenget |
|
0 | 0% |
| Nei, men kunne ha trengt det |
|
26 | 26,00% |
| Nei, det vil bare være merarbeid uten oppside |
|
43 | 43,00% |
| Deltakere: 100. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?Nei, ikke budsjett, men en gang i blant forsøker vi å føre regnskap for å se hvor mye penger som egentlig går ut.
|
|
|
#2 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?Ja, det har vi. Vi har budsjett for det meste, det gir oss kontroll og det er lettere å planlegge. Vi har god økonomi, men jeg (det er jeg som vanligvis handler mat og husholdningsartikler) tror jeg lett kunne brukt det dobbelte av hva jeg gjør hvis jeg ikke var bevisst på priser underveis og totalsummen. Jeg vil ikke bruke opp så mye på mat, vil gjerne ha penger til gøyere ting i stedet. Vi er to voksne og fire barn (17-åringen spiser som en voksen. Minst!), har middagsgjester hver uke og arrangerer ofte større middager også. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?Vi har et husholdningsbudsjett, bruker Excel og der skriver inn alt som kommer og alt som går ut. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?Jeg har aldri hatt det. Hadde en tanke om at jeg må lage meg et når jeg nå er alene, men jeg ser at trenden fra tidligere i livet holder seg. Jeg går pent i pluss og legger meg opp penger. Så da surfer jeg videre på overslaget i hodet og sunn fornuft, for jeg orker ikke legge tid på det akkurat nå.
|
|
|
#6 |
|
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?Mener du egentlig eget budsjett over matinnkjøp eller budsjett totalt?
|
|
|
#7 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?
Sånn har vi det også.
|
|
|
#8 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?Vi har forresten budsjett for alt, ikke bare mat. Klær til barna og oss voksne, service på bilen, datepenger til oss voksne, selvsagt faste regninger og generell sparing, jul, gaver, frisør, familieferier, weekendreiser, konfirmasjon til storesøs, danseundervisningen til jentene, lommepenger til de to eldste osv. Det som er til overs, er til uforutsette regninger og til alt det andre som vi ikke hadde planlagt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
geskjeftig
|
Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?Vi har budsjett over de store tingene og et tak for hvor mye husholdningsutgifter og fjas kan komme på.
|
|
|
#11 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?Nei, vi har ikke det. Kunne sikkert hatt godt av å stramme inn litt, men så lenge vi har det greit økonomisk, ser jeg ikke helt behovet. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Er frisk!
|
Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?Det jeg ikke skjønner, er hvordan et budsjett kan hjelpe til å bruke mindre penger? Man spiser jo like mye uansett og er en bukse utslitt og man må ha en ny så er det jo bare sånn. Ryker vaskemaskinen må man ha ny. Fungerer ikke bilen, må man reparere den (eller klare seg uten om det er mulig).
|
|
|
|
#15 |
|
Textrovert
|
Jeg lurer på det samme. Vi kjøper svært sjelden ting vi ikke trenger, så jeg ser ikke hva et budsjett skulle gjøre fra eller til.
|
|
|
#16 |
|
geskjeftig
|
Vi kjøper nok mer ting vi ikke trenger om vi ikke har budsjett, ja. Type mer impulshandling på klær/DVD/tegneserier/spill osv. Budsjett er bevisstgjøring. For oss er det også lurt å ha et tak på matbudsjettet, da er det lettere å spare litt på Rema. Spise billigere middager innimellom, bruke rester. Dessuten hjelper budsjettet oss til å sette av buffer til de "usynlige" utgiftene på hus, helse og bil. Vi setter av hver måned, så det ikke kommer som noe sjokk når det dukker opp sjeldnere regninger, som verksted eller årsavgift.
|
|
|
#17 |
|
Mother of Dragons
|
Vi pleier å ha budsjett, men hvor detaljert det er kommer an på økonomisk situasjon i den og den perioden. Da vi bodde i leilighet hadde vi svært god råd og budsjettet var ikke-eksisterende, det gikk helt greit rundt. Så kjøpte vi dyrt hus og gikk ned i lønn et par år, og da er det mer et cashflowproblem, at vi vet hva vi bruker penger på, og må prioritere hva som skal kjøpes fra måned til måned.
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Budsjettet hjalp oss med å se om det var rom for fritt forbruk av caffe latte, dyr eller billig ferie, oppussingsoppstart eller en pause, raust shoppingbusjett eller snu bunken i skapet, osv.
|
|
|
#19 |
|
maler
|
Hm. Hos meg er alt relativt. Det hjelper å se hvor mye jeg bruker på ting og tang. Det er ofte slik når jeg kjøper noe nytt at jeg evt kunne ha forskjøvet det til neste måned hvis jeg har brukt for mye så langt i måneden. Og hvis jeg forskyver på et følt behov, hender det til og med at behovet blir borte. For eksempel ved at været endrer seg eller jeg finner noe etter de to store som kan brukes. "Trenger" er relativt. Og hvis poden for eksempel virkelig trenger nye sko og det er lite penger, kan det medføre at det ikke er rom for fullt så bra mat i helgene resten av måneden. Så jo, det hjelper meg å følge med. Men det er ikke så veldig detaljert dette budsjettet vårt. Vi har nok også begge i oss å kunne bli ufornuftige og miste oversikten hvis vi ikke følger godt nok med.
|
|
|
#20 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Det er her jeg føler at vi har noe å vinne på et budsjett. For å si det slik, det har aldri blitt kjøpt en bukse her fordi en annen var utslitt. Klær, bortsett fra kanskje ull, blir ikke utslitt hos oss. Til det har vi for mye. Dessuten, det er pinlig å si det, aner jeg ofte ikke hva ting koster i matbutikken, vi kjøper det vi lyster, og mer til. Noe sier meg at utgifter til dill og dall blir ganske mye. Et blad til mor, en aktivitetsbok til barna, en film, osv osv. Jeg blir rett og slett litt kvalm over hvor mye penger vi bruker til husholdning og en bevisstgjøring på dette vil gjøre det lettere å kutte ut sløsingen. Trur eg. |
|
|
|
![]() |
|
|