|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
kamerat
|
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?50 kr er i hvert fall helt latterlig lite til en disputasgave for folk som skal i middagen. 300 høres helt normalt ut for meg.
![]() |
#22 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Vesentlig info at de var invitert på middagen. Da synes jeg vel 300,- var helt ok, men siden gaven ikke er kjøpt, får man lodde stemninga for å avgjøre ved flertallsavstemning eller være to grupper som gir hver sin fellesgave. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Hvis dette er å regne som bryllup med middag og fest inkludert synes jeg ikke det var mye.
![]() |
#24 |
maler
|
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Jeg synes ikke disputasmiddag er helt på bryllupsnivå sånn sett, men jeg hadde ikke reagert på 300 kr som gavepris. Alene ville jeg nok lagt meg på rundt 500. Jeg så for meg at dette var gaven man samlet sammen til på avdelingen i anledning disputas. Middagsgjester blir noe annet. Men hvis de ikke er mer enn 14 stk, må det gå an å snakke sammen og bli enige tenker jeg.
![]() |
#25 |
Passiv
|
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Middagsgjester kan jo trå til litt, ja. Ellers syntes jeg trehundre var sånn rundt tiganger'n for mye. |
![]() |
![]() |
#26 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Når man er bedt på middag, ville jeg synes 300 kr var helt passe. Hadde synes det var hårreisende å gi 20-50 kr i en slik anledning.
![]() |
#27 |
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Jeg er så sær at jeg mener alle må få bidra med det de vil i gaver, selv om det er fellesgaver. Det er uinteressant for meg om Per betaler 50kr, Mona 135kr og Siv 400kr. Ikke er det viktig for meg at mottaker av gaven vet hvor mye jeg har gitt heller. Jeg sjekker ikke hva vi fikk i bryllupsgave av folk, for så å gi det samme tilbake. Jeg gir det jeg synes er greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?
Denne varianten liker jeg.
![]() |
#29 |
Skal rømme
|
Tja, hos oss er det vanlig at kollegene bidrar med 3-500 kr for middagen etter disputasen. På den måten kan en invitere flere kolleger i middagen. Blir dyrt å betale middag og drikke til kanskje 50 kolleger på en simpel stipendiatlønning. Dette skjedde etter instituttet ikke lenger kunne betale for middagen, og folk begynte å invitere færre folk til middagen tror jeg - man hadde kun råd til de ti nærmeste kanskje feks.
![]() |
#30 |
maler
|
Hos oss pleier de bare å han noen få i middagen, mens de har en mottakelse med litt sprudlevann og forfriskninger etter disputasen hvor alle får komme. Ulike steder, ulike tradisjoner.
![]() |
#31 |
Skal rømme
|
Vi har også mottakelse med sprudlevann og forfriskninger for alle, på forskningsgruppenes budsjett.
![]() |
#32 |
nju nja njo
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Man lar folk bidra med den summen de ønsker/har anledning til. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor det er så viktig at alle bidrar med nøyaktig like mye til en fellesgave.
![]() |
#34 |
I mål
|
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Dersom man er bedt i disputasmiddag man ikke betaler for, synes jeg ikke 300 kroner er for mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
I mål
|
Kanskje fordi det rett og slett oppleves litt snyltete at noen skal betale mindre? Det blir jo det samme som at man på en måte betaler for en gave som andre gir? |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
I mål
|
Denne varianten bruker vi også, men da er det snakk om små beløp. Jeg synes det er noe annet når man er bedt i et selskap og organiserer fellesgave på denne måten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Er det middag syns jeg vanlig gaveregel gjelder, at utveksling mellom giver og gavemottaker skal gå ut i null. En middag koster garantert mye mer enn 300 pr. pers., ville jeg tro. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Hos oss er det vanlig at gjestene som kommer på middag og fest betaler inn et beløp for å delta. Da kommer gave i tillegg, og da vanligvis som et kort i en pose som ligger på pauserommet, der alle kan bidra med det de ønsker, alt fra 20 - 100 kr vanligvis. Men det er ulike kulturer på ulike institutter og fakulteter for hvordan det blir gjort, og om man blir invitert i middag og ikke skal betale noe for det så er det rimelig at man bruker mer på gaven enn om man ikke skal komme/betaler for å delta.
![]() |
#39 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo mye som avgjør hvor mye man vil gi. Folk har ulik økonomi og gjerne ulik relasjon til mottaker. Jeg synes det er helt ryddig om alle bidrar med den summen de ønsker, også slår man seg sammen for å få anledning til å kjøpe en dyrere og finere gave. Hvis det var viktig for meg å få fram at jeghadde hatt spanderbuksene på, ville jeg ikke deltatt på spleiselaget, men kjøpt en egen gave.
![]() |
#40 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Skal alle på den middagen? Eller er det noen av dem som vil betale 200 kr som ikke skal....og kanskje derfor vil betale lavere beløp? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|