|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Ok, hvis dette er de som er invitert i middagen, synes jeg ikke summene er så høye, men det er fortsatt nok og vel så det. Jeg ville ha hørt på signalene og sendt ut ny beskjed om at folk betaler det de ønsker og signalisert 2-300 kr som passende sum. Så kjøpes gaven for det som kommer inn. Hos oss er gave alltid gavekort i dertil egnet butikk.
|
|
|
#2 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Hvis dette er å regne som bryllup med middag og fest inkludert synes jeg ikke det var mye.
|
|
|
#4 |
|
Skal rømme
|
Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?
Tja, hos oss er det vanlig at kollegene bidrar med 3-500 kr for middagen etter disputasen. På den måten kan en invitere flere kolleger i middagen. Blir dyrt å betale middag og drikke til kanskje 50 kolleger på en simpel stipendiatlønning. Dette skjedde etter instituttet ikke lenger kunne betale for middagen, og folk begynte å invitere færre folk til middagen tror jeg - man hadde kun råd til de ti nærmeste kanskje feks.
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Hos oss pleier de bare å han noen få i middagen, mens de har en mottakelse med litt sprudlevann og forfriskninger etter disputasen hvor alle får komme. Ulike steder, ulike tradisjoner.
|
|
|
#6 |
|
Skal rømme
|
Vi har også mottakelse med sprudlevann og forfriskninger for alle, på forskningsgruppenes budsjett.
|
|
|
#7 |
|
nju nja njo
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Man lar folk bidra med den summen de ønsker/har anledning til. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor det er så viktig at alle bidrar med nøyaktig like mye til en fellesgave.
|
|
|
#9 |
|
Off the map.
|
Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Jeg synes ikke at det må være sånn at man skal matche kuvertprisen, men når man er invitert i full middag i en litt høytidelig anledning, så synes jeg ikke 300 er noen urimelig sum. Hvis disse 4 personene av en eller annen (god) grunn har dårligere økonomi enn de andre så var det greit for meg om de betalte 200 og de andre betalte 300. Men om de bare var 'gniene' så synes jeg de kunne kjøpe sin egen gave.
|
|
|
#10 |
|
kamerat
|
Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?50 kr er i hvert fall helt latterlig lite til en disputasgave for folk som skal i middagen. 300 høres helt normalt ut for meg.
|
|
|
#11 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Vesentlig info at de var invitert på middagen. Da synes jeg vel 300,- var helt ok, men siden gaven ikke er kjøpt, får man lodde stemninga for å avgjøre ved flertallsavstemning eller være to grupper som gir hver sin fellesgave. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Jeg synes ikke disputasmiddag er helt på bryllupsnivå sånn sett, men jeg hadde ikke reagert på 300 kr som gavepris. Alene ville jeg nok lagt meg på rundt 500. Jeg så for meg at dette var gaven man samlet sammen til på avdelingen i anledning disputas. Middagsgjester blir noe annet. Men hvis de ikke er mer enn 14 stk, må det gå an å snakke sammen og bli enige tenker jeg.
|
|
|
#13 |
|
Er frisk!
|
Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Når man er bedt på middag, ville jeg synes 300 kr var helt passe. Hadde synes det var hårreisende å gi 20-50 kr i en slik anledning.
|
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Middagsgjester kan jo trå til litt, ja. Ellers syntes jeg trehundre var sånn rundt tiganger'n for mye. |
|
|
|
#15 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Jeg er så sær at jeg mener alle må få bidra med det de vil i gaver, selv om det er fellesgaver. Det er uinteressant for meg om Per betaler 50kr, Mona 135kr og Siv 400kr. Ikke er det viktig for meg at mottaker av gaven vet hvor mye jeg har gitt heller. Jeg sjekker ikke hva vi fikk i bryllupsgave av folk, for så å gi det samme tilbake. Jeg gir det jeg synes er greit. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er akkurat slik jeg også tenker, men jeg tror ikke vi er i flertall for å si det slik. Jeg har også hatt mang en diskusjon om dette.
|
|
|
#17 |
|
Søt og rar
|
Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Så mange spennende innspill! Det lønner seg alltid å spørre FP.
|
|
|
#18 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Jeg har fått helt avsmak av fellesgaver etter at det var et stort press i mannens vennegjeng for noen år tilbake. Det skulle alltid være fellesgaver og det var alltid en diskusjon om det var per hode, eller per husstand. Jeg synes at per husstand var bedre enn per hode. For å ikke være med på kortet føltes feil når vi var gift, men å måtte punge ut 200kr ekstra til en person jeg egentlig ikke likte så godt og ville kjøpt gave til om det ikke var for mannen føltes også galt. I tillegg til at det ble ekstremt dyrt i lengden. Enda opp med at vi meldte oss ut av hele greiene etter hvert. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
I mål
|
Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Dersom man er bedt i disputasmiddag man ikke betaler for, synes jeg ikke 300 kroner er for mye. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Er det middag syns jeg vanlig gaveregel gjelder, at utveksling mellom giver og gavemottaker skal gå ut i null. En middag koster garantert mye mer enn 300 pr. pers., ville jeg tro. |
|
|
|
![]() |
|
|