Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-11, 20:21   #21
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?

50 kr er i hvert fall helt latterlig lite til en disputasgave for folk som skal i middagen. 300 høres helt normalt ut for meg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 20:21   #22
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Vesentlig info at de var invitert på middagen. Da synes jeg vel 300,- var helt ok, men siden gaven ikke er kjøpt, får man lodde stemninga for å avgjøre ved flertallsavstemning eller være to grupper som gir hver sin fellesgave.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 20:22   #23
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Hvis dette er å regne som bryllup med middag og fest inkludert synes jeg ikke det var mye.

Gammel 09-11-11, 20:24   #24
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke disputasmiddag er helt på bryllupsnivå sånn sett, men jeg hadde ikke reagert på 300 kr som gavepris. Alene ville jeg nok lagt meg på rundt 500. Jeg så for meg at dette var gaven man samlet sammen til på avdelingen i anledning disputas. Middagsgjester blir noe annet. Men hvis de ikke er mer enn 14 stk, må det gå an å snakke sammen og bli enige tenker jeg.

Gammel 09-11-11, 20:28   #25
Slettet bruker
Passiv

Standard

Middagsgjester kan jo trå til litt, ja. Ellers syntes jeg trehundre var sånn rundt tiganger'n for mye.

De som vil begrense til 200 kan vel betale det de ønsker så handler man for det som kom inn? Man kan jo uansett ikke tvinge noen til å betale noe de ikke vil til noe som er frivillig.

Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 20:29   #26
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Når man er bedt på middag, ville jeg synes 300 kr var helt passe. Hadde synes det var hårreisende å gi 20-50 kr i en slik anledning.

Hadde bedt de som ville gi mindre spleise på sin egen gave (eller i hvert fall tenkt at de burde gjøre det, er ikke sikkert jeg hadde turt...)

Gammel 09-11-11, 20:31   #27
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er så sær at jeg mener alle må få bidra med det de vil i gaver, selv om det er fellesgaver. Det er uinteressant for meg om Per betaler 50kr, Mona 135kr og Siv 400kr. Ikke er det viktig for meg at mottaker av gaven vet hvor mye jeg har gitt heller. Jeg sjekker ikke hva vi fikk i bryllupsgave av folk, for så å gi det samme tilbake. Jeg gir det jeg synes er greit.
Jada, jeg har hatt mange diskusjoner på dette, men mener fortsatt det samme.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 20:33   #28
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Her er det konvolutt på rundgang ved fellesgaver. Alle legger i det de har lyst til, og alt er anonymt. Helt greit.

Denne varianten liker jeg.

Gammel 09-11-11, 20:34   #29
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

De betaler vel ikke for middagen, der er de gjester.

Tja, hos oss er det vanlig at kollegene bidrar med 3-500 kr for middagen etter disputasen. På den måten kan en invitere flere kolleger i middagen. Blir dyrt å betale middag og drikke til kanskje 50 kolleger på en simpel stipendiatlønning. Dette skjedde etter instituttet ikke lenger kunne betale for middagen, og folk begynte å invitere færre folk til middagen tror jeg - man hadde kun råd til de ti nærmeste kanskje feks.

Gammel 09-11-11, 20:36   #30
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Tja, hos oss er det vanlig at kollegene bidrar med 3-500 kr for middagen etter disputasen. På den måten kan en invitere flere kolleger i middagen. Blir dyrt å betale middag og drikke til kanskje 50 kolleger på en simpel stipendiatlønning. Dette skjedde etter instituttet ikke lenger kunne betale for middagen, og folk begynte å invitere færre folk til middagen tror jeg - man hadde kun råd til de ti nærmeste kanskje feks.

Hos oss pleier de bare å han noen få i middagen, mens de har en mottakelse med litt sprudlevann og forfriskninger etter disputasen hvor alle får komme. Ulike steder, ulike tradisjoner.

Gammel 09-11-11, 20:56   #31
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hos oss pleier de bare å han noen få i middagen, mens de har en mottakelse med litt sprudlevann og forfriskninger etter disputasen hvor alle får komme. Ulike steder, ulike tradisjoner.

Vi har også mottakelse med sprudlevann og forfriskninger for alle, på forskningsgruppenes budsjett.

Gammel 09-11-11, 21:00   #32
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ulike steder, ulike tradisjoner.

Hos oss er det ikke vanlig å gi så mye som 300 kr i disputasgave, men det kan være mange disputaser i løpet av et år så det hadde blitt for voldsomt. Det er også vanlig å ha et slags spleiselag blant de nærmeste kollegaene på maten sånn at noen baker og noen tar med en salat f.eks.

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 21:06   #33
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Man lar folk bidra med den summen de ønsker/har anledning til. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor det er så viktig at alle bidrar med nøyaktig like mye til en fellesgave.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 21:08   #34
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom man er bedt i disputasmiddag man ikke betaler for, synes jeg ikke 300 kroner er for mye.
Jeg synes det er sært at noen da kun vil betale 200 kroner, og dersom det var sånn at jeg følte at 300 kroner var "det eneste riktige" for meg og de andre, ville jeg konstatert at de med 200 kunne fikse sin egen gave. Dersom jeg selv synes det er greit nok å gå ned i pris, ville jeg forsøkt og møtes på 250.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 21:11   #35
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Man lar folk bidra med den summen de ønsker/har anledning til. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor det er så viktig at alle bidrar med nøyaktig like mye til en fellesgave.

Kanskje fordi det rett og slett oppleves litt snyltete at noen skal betale mindre? Det blir jo det samme som at man på en måte betaler for en gave som andre gir?

Gammel 09-11-11, 21:12   #36
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Her er det konvolutt på rundgang ved fellesgaver. Alle legger i det de har lyst til, og alt er anonymt. Helt greit.

Denne varianten bruker vi også, men da er det snakk om små beløp. Jeg synes det er noe annet når man er bedt i et selskap og organiserer fellesgave på denne måten.

Gammel 09-11-11, 21:13   #37
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Er det middag syns jeg vanlig gaveregel gjelder, at utveksling mellom giver og gavemottaker skal gå ut i null. En middag koster garantert mye mer enn 300 pr. pers., ville jeg tro.

200 syns jeg da er lite, medmindre giver har særlig dårlig råd. Syns det er pussig hvis man har like god råd å være kjip på gave men mer enn villig til å bli påspandert selv. Da får man jo si vennlig neitakk til middag også.

Derfor liker jeg ikke fellesgaver hvor kjipingene skal sole seg i gavene til oss som er rause ( igjen; blir noe annet hvis en i gruppa har vesentlig dårligere råd enn andre. Men i min omgangskrets har kjipingene dårlig råd for andre, og svært god råd for seg selv).

I dette tilfellet ville jeg sagt at denne fellesgaven har en "billett" på 300, og det er frivillig å være med ( utbrytergruppa får kjøpe egen, mao.)

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 21:17   #38
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Hos oss er det vanlig at gjestene som kommer på middag og fest betaler inn et beløp for å delta. Da kommer gave i tillegg, og da vanligvis som et kort i en pose som ligger på pauserommet, der alle kan bidra med det de ønsker, alt fra 20 - 100 kr vanligvis. Men det er ulike kulturer på ulike institutter og fakulteter for hvordan det blir gjort, og om man blir invitert i middag og ikke skal betale noe for det så er det rimelig at man bruker mer på gaven enn om man ikke skal komme/betaler for å delta.

Gammel 09-11-11, 21:19   #39
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Kanskje fordi det rett og slett oppleves litt snyltete at noen skal betale mindre? Det blir jo det samme som at man på en måte betaler for en gave som andre gir?

Det er jo mye som avgjør hvor mye man vil gi. Folk har ulik økonomi og gjerne ulik relasjon til mottaker. Jeg synes det er helt ryddig om alle bidrar med den summen de ønsker, også slår man seg sammen for å få anledning til å kjøpe en dyrere og finere gave. Hvis det var viktig for meg å få fram at jeghadde hatt spanderbuksene på, ville jeg ikke deltatt på spleiselaget, men kjøpt en egen gave.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 21:30   #40
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Skal alle på den middagen? Eller er det noen av dem som vil betale 200 kr som ikke skal....og kanskje derfor vil betale lavere beløp?

Hos oss hadde det ikke vært aktuelt å betale et forhåndsbestemt beløp, man gir det man selv vil, men vi har jo heller ikke middag og det hele.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:14.