Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-11, 10:53   #1
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som ikke har vaskehjelp - hvordan organiserer dere husarbeidet?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Delegasjon er tingen. Gjerne kombinert med høy musikk og en hyggelig belønning etterpå ( gjerne noe man skal likevel eller noe nyttig - gå tur, gå på biblioteket, bake rundstykker eller pølsehorn....)

Vi gjør det sånn på fredager. Barna tar rydding, støvsuging og lett vasking, jeg tar sonerengjøringen, og så har vi noe godt til aftens etterpå.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 10:53   #2
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg prøver å minne meg selv på at barna kan hjelpe til. Og jeg prøver å ta litt og litt om gangen: om lillebror bader, kan jeg brette klær / vaske badet, ser jeg at gulvet er flekkete, prøver jeg å ta det med det samme. Unngår å skifte på alle sengene samtidig, for det er så skrekkelig kjedelig. Og gjør litt etterhvert når det trengs (og det gjør det stort sett hele tiden).

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 11:01   #3
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

www.flylady.net

Se forbi halleluja-stemningen, dropp e-mailene, og les om soneinndeling.

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Vi hadde lenge en god rutine med å bruke mandagene til fast husarbeidsdag. Da hadde jeg hjemmekontor, så jeg var tidlig hjemme fra jobb og ikke altfor pendlersliten når arbeidsdagen var over. Så tok vi sengetøy, vasket bad og dro over de gulvene som blir flekkete. Alle i husholdningen bidrar i én time, så kommer man langt. Sleng kluter og sengetøy rett i vaskemaskinen også, så får man det unna straks.

= Flyladys weekly home blessing hour i Luftslottet.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 10:59   #4
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storesøster får en større jobb hun skal gjøre hver uke. En uke kan det være å tørke støv i stua, en annen uke kan det være å vaske rommet sitt og søsterens etc. Så den ressursen har jeg allerede tatt i bruk. Toåringen vasker også stadig et eller annet om hun får tak i en klut, men det er begrenset hvor mye jeg får henne til å bidra.

Rydde leker og overflater etter leggetid driver vi med allerede, så det er ikke så galt rotete.

Ellers tar jeg til meg noen av tipsene her, mens andre får ligge for min del. Å invitere overnattingsgjester hver gang det trengs å vaskes blir for ekstremt. Skal kikke på FlyLady ved leilighet, og tipset med å rydde når barna våkner tidlig brukes flittig allerede. Om de våkner tidlig da, stort sett sover de ganske lenge.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 11:04   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er genialt å ha en fast husarbeidsdag altså. Vi har også gjort det slik i perioder. Men så sklir det ut da, og er vanskelig å hente inn igjen.

Gammel 17-11-11, 11:11   #6
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Her er det lite struktur egentlig . Men det som fungerer godt her er at vi legger fra oss alt en times tid på kveldstid og får gjort mye da.
I går feks hadde vi besok, og når de hadde dratt og ungen var i seng svingte vi oss begge to og tok både kjøkken og stue. Mens mannen lempet en hel pall med ved. Det er riktignok ute, men allikevel.
Jeg lopper stort sett over gulvene hver kveld, og da ryddes lekene og gangen også. Har roytehund, så det trengs.

Gammel 17-11-11, 11:19   #7
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Vi bruker "Innfallsmetoden" Når gulvet vokser oppover støvsuger vi. Når gulvet er klissete så vasker vi.

Da jeg en gang i tiden var i full jobb og med små barn så var det matinnkjøp, klesvask og støvsuging som ble gjort. Helgevask er noe 1950-tallets mødre drev med, men de hadde kun det å gjøre.

Slit deg ikke ut på husarbeid og høye krav til hvordan du skal ha det. Slikt blir man syk av. Hygiene på kjøkkenet er viktig for å unngå å bli syk. Støv tåler de fleste. Ta et rush en gang i måneden. La barna delta på ulikt vis.

Etter å ha blitt kreftsyk så har jeg blitt veldig avslappet i forhold til slike ting, fordi jeg ikke makter å gjennomføre rett og slett. Innser også at det er ikke det viktigste i livet å ha rene gulv til enhver tid og et ryddig hus. Sånn passe er helt greit....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 11:24   #8
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Overser og panikkrydder før besøk. Arbedsdeling går mest i å kjefte på hverandre.

Gammel 17-11-11, 11:40   #9
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har blitt flinkere til å ta ting litt etter litt, men det er laaangt igjen til jeg kan kalle meg strukturert....

De dagene jeg våkner ekstra tidlig, vasker jeg ei maskin med klær på morgenen. Ellers tas klesvask med en gang jeg kommer hjem fra jobb, prøver å ikke la det hope seg opp. Blir lettere nå som jeg har fått tørketrommel

Gulvvask og støvsuging er jeg elendig på, der tar jeg det når det blir for ille. Bad tas ofte når klesdunkene er tomme og ungene er borte

Sengetøy pleier jeg ta de helgene ungene er hos faren, lettvindt...

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 11:41   #10
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Flylady er genialt jeg klarer ikke å følge det hele tiden, men sonerydding på timer funker veldig godt både alene og sammen med unger. Og å holde kjøkkenvasken ren og ryddig, gjør at ryddigheten flytter seg utover i huset nesten av seg selv. Halleluja!

Gammel 17-11-11, 11:43   #11
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en app som forteller meg hva jeg skal gjøre når, men jeg har visst sluttet å bruke den. Da virker den ikke like bra, viser det seg. Dusjkabinettet har jeg dog stålkontroll på, det tar mannen.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 12:14   #12
Suppehue
Aktiv

Suppehue sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Suppehue er litt kul
Standard

Samboeren har aldri måttet gjøre en dritt hjemme under oppveksten. Så det aller meste av husarbeid gjøres av meg. Han har en fast oppgave, og det er å skifte sengetøy på vår og knertens seng, på søndager. Ofte må jeg minne han på det dessverre. Han er flink til å tømme oppvaskmaskinen.

Ellers tar jeg meg av det meste andre, gjerne på fredagen. Liker å ha rent hus til helgen. Vasker hele huset en gang i uken, støvsuger ekstra innimellom da vi har hund..

Har en god rutine på klesvask. Kokvasker håndklær og sengetøy en gang i uken og slenger det i tørketrommelen. Da setter jeg på ullvask og vanlig vask som jeg henger opp på badet, det tørker lynraskt pga varmen fra tørketrommelen.

Suppehue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 12:17   #13
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Suppehue, her.

Samboeren har aldri måttet gjøre en dritt hjemme under oppveksten.

Da må du sørge for at han ikke fortsetter slik, da! Og at evt. barn også lærer seg å ta i et tak

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 12:26   #14
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

All vasking gjøres lørdager, både når det gjelder gulv, klær, sengetøy mm. Unga sendes ut til å leke og vi voksne vasker og shiner i noen timer. Fellesarealene blir støvsugd hver dag, barnerom og soverom ca. to ganger i uken eller ved behov. Etter at unga er i seng blir det en halv times powerrydding hver kveld, slik holder vi det stort sett ganske ryddig og rent (noen med støv på hjernen ville nok ikke synes det var perfekt nok, men for oss er det bra nok slik).

Løsningen er å bo trangt og skaffe seg et par tre husdyr i tillegg, da vasker og rydder man mye flittigere enn når man har mer plass å boltre seg på *jungelord*

Ellers liker jeg flylady prinsippet, men problemet med sonevask er at det aldri blir helt ryddig overalt, man bare roterer hvor det ser bra og hvor det ser jævlig ut. Jeg liker ikke at det er strøkent på kjøkkenet men ser ut som et helvete i gangen, for meg blir det gjerne enten alt eller ingenting.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 12:28   #15
Suppehue
Aktiv

Suppehue sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Suppehue er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Da må du sørge for at han ikke fortsetter slik, da! Og at evt. barn også lærer seg å ta i et tak

Jeg har forsøkt i 6 år nå, men jeg nekter å oppdra han. Resultatet: han skifter sengetøy og rydder ut av oppvaskmaskinen. Og gjør det jeg ber han om. Tungvint og årsak til mye frustrasjon.

Sønnen vår på snart to, han elsker å rydde og hjelpe til. Mamman hans har jobbet godt der.

Suppehue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 22:19   #16
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg har en app som forteller meg hva jeg skal gjøre når, men jeg har visst sluttet å bruke den. Da virker den ikke like bra, viser det seg. Dusjkabinettet har jeg dog stålkontroll på, det tar mannen.

*trenger sånn app* Vel, trenger å få igjen mobilen først, vært halvannen mnd på rep...

Gammel 17-11-11, 12:20   #17
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har satt bort det vi ikke rekker til en som heter Ingen.
Helt gratis.
Han er ikke så veldig effektiv, men gjør veldig, veldig sjelden feil.

Evt:
- vi vasker IKKE alle flater i huset hver uke og vi støvsuger IKKE innimellom det.
- vi skifter IKKE på senga en gang i uka
- vi desifiserer ALDRI dusjkabinettet
- vi vasker doen når vi vet at vi får gjester
- vaske soverommet? hvorfor gjør man det?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 12:23   #18
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Å vaske hele huset på en dag orker jeg ikke. Det blir jo i såfall etter jobb og middag, og da er jeg rimelig sliten. Jeg er avhengig av å dele alt opp i mindre jobber/oppgaver.

Her tar både mann og barn tak altså. Det virker bare litt uoverkommelig likevel siden rutinene svikter.

Og jeg syns det er mye mer hyggelig å ha det pent rundt meg. Noenlunde iallefall. Litt skitt og rot kan tåles, men alt må jo tas til slutt.

Gammel 17-11-11, 12:27   #19
Sundae

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Å vaske hele huset på en dag orker jeg ikke. Det blir jo i såfall etter jobb og middag, og da er jeg rimelig sliten. Jeg er avhengig av å dele alt opp i mindre jobber/oppgaver.

Her tar både mann og barn tak altså. Det virker bare litt uoverkommelig likevel siden rutinene svikter.

Jeg hater skippertak, synes det er gørrkjedelig å vaske timesvis.
Men det gjør jeg idag (korte pauser for FP hjelper på...). Fordi jeg må.

Jeg synes at når jeg tar mindre oppgaver, så er det rotete der også når jeg skal begynne på neste oppgave?! Jeg blir aldri ferdig, føler jeg, og ser ikke resultater på samme måte som med skippertak. Så da blir det det. Den onde sirkel.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 13:26   #20
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Min mann har heller ikke gjort noe som helst hjemme i oppveksten. Og siden han ukependler gjør han fint lite nå også. Men han vasker jo leiligheten han bor i man-fre dag, og vasker sine egne klær. Badene hans greie, for jeg hater å vaske bad, så det gjør han når han kommer hjem. I tillegg har han overordnet ansvar for alt som er ute. Ellers gjør han stort sett bare det jeg ber han om ja. Men han gjør det uten å sutre, så jeg syns det er greit - jeg maser gjerne så lenge jeg slipper sutring. Når han begynner å jobbe i nærheten blir det andre boller.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:31.