Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pepperkakehusmontering for dummies

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-11, 23:01   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=614500

Jeg syns det var så praktisk at jeg endte opp med å kjøpe TO stykker.

Egentlig leste jeg denne flere ganger før det gikk opp for meg hvor fjernt det var å kjøpe to!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 23:08   #2
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Egentlig leste jeg denne flere ganger før det gikk opp for meg hvor fjernt det var å kjøpe to!

Jeg forsvarer meg med at det var i to forskjellige omganger, da. "Hm! Den der så da skikkelig lur ut? Og så så billig! Den har jeg da sett på før! Kjøper den nå, jeg." Og så var grunnen til at jeg hadde sett den før, at den hadde blitt slengt med en gang tidligere. Jaaaada.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 23:10   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forsvarer meg med at det var i to forskjellige omganger, da. "Hm! Den der så da skikkelig lur ut? Og så så billig! Den har jeg da sett på før! Kjøper den nå, jeg." Og så var grunnen til at jeg hadde sett den før, at den hadde blitt slengt med en gang tidligere. Jaaaada.

Jeg har vage minner om at jeg har gjort det samme. Ja, jeg har det. Men det har vært matvarer, stort sett. Hm, jeg har ikke tomater på boks, jeg kjøper fire-fem bokser. Jeg tenker alltid dette når jeg er i butikken, og resultatet er en hel skuff full av hermetiske tomater.

Gammel 29-11-11, 09:05   #4
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Eller kapituler og kjøp denne:

Hvilket jeg gjorde, men måtte i hvert fall kapitulere da delene skulle "laftes" sammen. Noe hadde skjedd under bæring fra kjøkkenbenk til stekeplate og/eller under steking, og ingen av delene passet lenger sammen.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 09:26   #5
Stompen
Aktiv

Stompen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Stompen er litt kulStompen er litt kul
Standard

Her i huset er brente fingertupper en førjulstradisjon på lik linje med det å henge opp adventstjerne

I fjor lagde vi en gård. Tegna opp mønster og skar ut og ordna. Hus, stabbur, låve og utedo. Det gikk helt fint det, helt til svigerinna mi skulle hjelpe til... Utedoen ble stående på hodet. Ble så fint atte.

Stolt mamma til fem små trollunger
2005, 2006, 2x2010 og lille overraskelse 2012
Stompen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 09:57   #6
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Hvilket jeg gjorde, men måtte i hvert fall kapitulere da delene skulle "laftes" sammen. Noe hadde skjedd under bæring fra kjøkkenbenk til stekeplate og/eller under steking, og ingen av delene passet lenger sammen.

Derfor man skal stikke ut delene på nytt etter steking, for å sjekke at de fortsatt har riktig form.

Gammel 29-11-11, 10:04   #7
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dere som limer med melisglasur (Royal icing), hvor lang tid tar det før limet stivner? Jeg ser for meg at det tar mye lenger tid enn med smeltet sukker.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 10:12   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Dere som limer med melisglasur (Royal icing), hvor lang tid tar det før limet stivner? Jeg ser for meg at det tar mye lenger tid enn med smeltet sukker.

Ja, det gjør det, men det er ikke verre enn at det går fint. Jeg tør ikke anslå noen tid, jeg har ikke sjekket. Men jeg står ikke og holder det sammen særlig lenge, altså.

Gammel 29-11-11, 11:45   #9
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Derfor man skal stikke ut delene på nytt etter steking, for å sjekke at de fortsatt har riktig form.

Burde jeg visst det?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 12:38   #10
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Burde jeg visst det?

Ja. Det står både på bruksanvisningen som fulgte med, og på pappen som var rundt formene.

Gammel 02-12-11, 11:39   #11
Christinamor
Superaktiv

Christinamor sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Jepp! Når vi har lagd maler, legger vi de oppå delene med en gang de kommer ut av ovnen (for da er de enda myke) og skjærer til med pizzahjul eller kniv. Rette kanter gjør monteringen lettere.

Tør påstå at man kan pynte delene før montering, så lenge man bruker RI/melisblanding. Da sitter pynten som hakka møkk.

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 10:16   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller kapituler og kjøp denne:

Jeg syns det var så praktisk at jeg endte opp med å kjøpe TO stykker. Jeg har fremdeles ikke testet det.

Da kan du lage tomannsbolig!

Gammel 01-12-11, 23:55   #13
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Da kan du lage tomannsbolig!

Veldig godt poeng!

Og her om dagen så fant jeg noen pepperkakehus-former i metall på obs! som bare snek seg ned i vogna, så nå kan jeg lage kårstue også. Juhuuu! Skikkelig dumt at jeg ikke tenkte på at jeg burde hatt dobbelt opp av det huset også. Det var jo ganske billig.

Akkurat dette med pepperkaker (ikke hus, dog, men pepperkaker), det får jeg til på samlebånd, altså. Er oppvokst med at huset fylles med venner som skal både bake og stikke ut og etterhvert også pynte pepperkaker. Så hos oss er det én voksen som kjevler ut på bakepapir, en haug med unger som stikker ut pepperkaker, og en voksen som fjerne overskuddsdeigen. Vanligvis går ungene lei etter det femte eller sjette brettet, så da overtar de voksne. Huhei som det går.

Men i år skal det altså bli tomannsbolig.

Gammel 28-11-11, 22:18   #14
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Har flere ganger smeltet sukker, og brukt det som lim. Men etter flere ødelagte stekepanner, brente fingre osv, så har jeg gått over til tykk melisblanding som lim (melis og vann, enkelt og greit). Og det holder fint.

Et annet tips er å pynte vegger og tak FØR man limer sammen huset.

Bruker du ferdighus eller hjemmebakt hus? Hvis du baker selv, så kan du lage "glass" i vinduene ved å legge fargede drops i vinduene når du steker dem. Da er det lurt å ha bakepapir under.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 22:39   #15
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Jeg leste et eller annet sted at melis blir sterkere og fungerer bedre som byggeverktøy hvis man tilsetter sitronsaft. Har ikke prøvd det selv, altså, men det er verdt et forsøk kanskje?

Jeg har lagd med knekk. Det funker det, men tar litt tid, noen brente fingre, litt banning og en god porsjon tålmodighet.

Dvs: Smelter vanlig sukker i en smijernsgryte eller -panne. Når det er helt smeltet og bobler, stikker jeg sidene på to av veggene nedi, og kliner de sammen. Veldig kjekt å ha et par ekstra hender som kan holde disse to til resten av veggene er på plass! Dypper langsidene på taket og fester sammen i mønet, og har litt knekk på oppen av veggene med en skje. Da sitter som oftes taket bra!

Drops i vinduene var en super ide!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 22:44   #16
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruker også knekk, og da sitter det hvertfall!
Brannsår er et must for bra sluttresultat tror jeg...

Bringebærdrops gir fiiiin farge på vindu, og dersom en tyr til feridghus kan man bruke gelatinplater som vindu. Festes på innsiden med melis.

Gammel 28-11-11, 22:40   #17
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Bruker du ferdighus eller hjemmebakt hus? Hvis du baker selv, så kan du lage "glass" i vinduene ved å legge fargede drops i vinduene når du steker dem. Da er det lurt å ha bakepapir under.

Ferdighus. Babysteps.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 22:47   #18
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Et annet tips er å pynte vegger og tak FØR man limer sammen huset.

Dette sier et menneske som aldri har fått Non-stop og seigmenn ned i sukkerblandingen. Pynte gjør man etter at man har satt huset sammen. Banna bein!

Gammel 28-11-11, 23:03   #19
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Dette sier et menneske som aldri har fått Non-stop og seigmenn ned i sukkerblandingen.

Det er mange potensielle fallgruver når man skal snekre pepperkakehus.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 22:51   #20
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi bygger store hus og fester med smeltet sukker. LITT og LITT! - det nytter ikke å ta alt sukkeret på en gang, da blir det bare søl. Jeg bruker ei natt i desember på å bake bitene og henge det sammen, og så er det klart til pynting når ungene står opp. Jeg klarer ikke engang å trille ut boller, så det er ikke sååå vanskelig å feste med smeltet sukker altså

(pyntingen mååå skje etter at det er satt sammen med melis+eggehvite+sitronsaft som bindemiddel. TJUKT! sånn at ikke pynten sklir av)

Jernia-huset prøvde vi å bygge i helga, men det kollapset før det hadde gått ti minutter. Mulig det er konstruert for å brukes med knallharde kaker? Vi hadde sånne seige og lyse.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:13.