|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvilket juleavslutningsopplegg velger du/dere? | |||
| Kirken - alternativt opplegg finnes ikke |
|
9 | 4,71% |
| Kirken - er kristen |
|
27 | 14,14% |
| Kirken - er delvis troende |
|
50 | 26,18% |
| Kirken - er ikke troende |
|
63 | 32,98% |
| Alternativt opplegg - er delvis troende |
|
0 | 0% |
| Alternativt opplegg - er ikke troende |
|
29 | 15,18% |
| Noe helt annet - spesifiser gjerne |
|
13 | 6,81% |
| Deltakere: 191. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?
Det hadde ikke stilt seg annerledes, nei.
|
|
|
#2 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?vi er ikke troende, men deltar på en del arrangementer i kirken. Lillesøster synger i kirkekoret blant annet. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ute på tur
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Vi er "tradisjonskristne", dvs vi har døpt barna, vi giftet oss i kirken og syns det er koselig med type juleavslutninger eller julekonserter i kirken. Barna blir ikke spurt (enda) og deltar på juleavslutninger i kirken.
|
|
|
#4 |
|
En som trener
|
Jepp. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg stemte Noe helt annet, for jeg lar ungene bestemme selv. De vet godt at jeg ikke er religiøs og at vi ikke er medlem i statskirka, men de vet også at hvis de vil i kirka er det helt greit for meg nå som de er så store (da de var mindre syntes jeg det var mye mer problematisk, så i barnehagen deltok de ikke på barnehagegudstjenestene). De fleste gangene bestemmer de seg for alternativt opplegg på skolen (som varierer veldig fra gang til gang), men de har vært med i kirka noen ganger, begge to. Tror jeg, i hvert fall. :gullfiskhukommelse:
|
|
|
#6 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Skolejulegudstjeneste?Humanetiker. Her må de som ønsker at barna skal være med på julegudstjeneste i gymsalen levere inn lapp. Eldstemann fikk velge hva han ville og valgt til slutt ikke å delta. Det er vanlig klasse for de som ikke deltar.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Skolejulegudstjeneste?Skolen vår har et felles opplegg. De går i fakkeltog sammen til samme sted, men gruppene deles opp vel fremme. De som skal i kirken går inn dit og de som skal ha alternativt opplegg går i et nabolokale. De kjører samme tema, men selvfølgelig med forskjellig utgangspunkt. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
rakkarpus
|
Nysgjerrig på hva samme tema, men med forskjellig utgangspunkt innebærer på den alternative feiringen.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Jeg husker ikke helt, men et år tror jeg temaet var "Lysfest" og så ble det snakket om det på hver sin arena. Nå har jeg aldri deltatt selv på disse tilstelningene, det er mormor som følger dem i kirken. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Wooohhoooooo
Sv: Skolejulegudstjeneste?Tror ikke skolen til Propellen skal i kirken jeg, det står ikke noe om det på ukesplanen for denne eller neste uke. Ikke har vi fått noe spm om det.
|
|
|
|
#11 |
|
Travelt opptatt
|
Vi har snakket mye om religion hjemme, og forskjellen på tro og viten. Likevel ble det veldig vanskelig for litjtausa da presten kom og fortalte at han "visste" at alt det der med Jesus var sant, og la det fram som en sannhet at vi feiret jul pga det kristne innholdet. Den dagen ungene klarer å reflektere skal de få velge selv. Til da velger jeg å holde dem unna forkynnelse. Men vi går gjerne i kirka og kikker, og det er nok ikke mange unger på den alderen som kan så mange salmer som mine. Bibelhistoria kan de også, på linje med historiene om Tor, Odin, og gamle inuit-eventyr.
|
|
|
#12 |
|
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolejulegudstjeneste?Guttungen fikk velge selv og ressonerte slik: |
|
|
|
|
|
#13 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg har også store huller i kristendomskunnskapen min, merker jeg når jeg ser på temaene ungene mine (5. trinn) jobber med i RLE. Og det til tross for at jeg hadde kristendom i alle år i grunnskolen og hadde toppkaraktererr. Det har bare sklidd rett ut igjen fordi jeg ikke fantes interessert.
|
|
|
#14 |
|
kamerat
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Vi er ikke religiøse, og lar ungene velge helt fritt selv. I år har begge valgt det alternative arrangementet i stedet for kirken. De velger nok etter hva vennene velger.
|
|
|
#16 |
|
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolejulegudstjeneste?Ikke kristne. Sønnen min får velge selv, og har valgt alternativt opplegg. Der jeg jobber har vi ikke tilbud om kirkegang. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Poden skal i kirken. Men der er han ganske ofte, så han hadde nok stusset mer om han ikke skulle.
|
|
|
|
#19 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Skolejulegudstjeneste?Hun kan velge selv, begge deler er OK. Akkurat som det hædde vært OK å være med på arrangement både i moské og synagoge. Tidlige i høst hadde menigheten noe arrangement etter skoletid, en gang i uka. Da var Storesøster en av to jenter i klassen som ikke ble med på dette, eget valg.
|
|
|
#20 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Skolegudstjenestene her rullerer på de ulike kirkehøytidene, så i år tror jeg det er pinsegudstjeneste, i fjor var det gudstjeneste til påske. |
|
|
|
![]() |
|
|