Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Dersom jeg skal lære meg å like rødvin

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-12, 21:17   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dersom jeg skal lære meg å like rødvin

Siden du ikke har drukket fin før, ville jeg gått for Crianza-versjonen. http://www.vinmonopolet.no/vareutval...es=R%C3%B8dvin

Gammel 13-01-12, 21:17   #22
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Den første rødvinen jeg likte var Blossom Hill, amerikansk og veldig fruktig, nesten som saft.

Urk, den er grusom. Smaker blomstereng.

Gammel 13-01-12, 21:17   #23
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Er det denne dere mener? Jeg ser at det finnes litt mange typer (?).

Høyst sannsynlig. Den er god, og burde kunne fungere som "nybegynnervin", tror jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 21:31   #24
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

Prøv en dyr amarone! Da oppdaget jeg at vin kan være godt:-)

Gammel 13-01-12, 21:37   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ingen stor vindrikker, mye fordi jeg ofte får vondt i hodet av det. De få gangene jeg finner noe jeg liker er når jeg er på restaurant med flinke vinkelnere. Da forklarer jeg problemet og får de til å matche en vin med maten. Det tror jeg kan være en fin inngangsport til å like vin.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 22:13   #26
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Seriøst - start med østerdalsitalieneren. Vino il gigante.

Den er ikke sur og smaker nydelig. Du må bestille den da. Men da kommer den til gjengjeld til postkontoret ditt og frakten er gratis.

Googlet. De har den i Elverum og på Tynset.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 22:13   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå bestiller jeg, så den bør være god!

Gammel 13-01-12, 22:18   #28
Olivia81
Aktiv

Olivia81 sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Olivia81 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

Prøv en dyr amarone! Da oppdaget jeg at vin kan være godt:-)

Jeg syns at noen amarone viner smaker blod (eller, DEN amarone vinen jeg har smakt, smakte blod..)
Er det ikke med vin som med oliven? Jeg hørte en gang at dersom man skal lære seg å like oliven så bør man spise ti stykker etter hverandre. Så for å like vin, drikk mye vin?

Gammel 13-01-12, 22:21   #29
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg liker lette rødviner, jeg får migrene av garvesyre. Italiensk passer meg som regner bra. Litt avkjølt liker jeg det også. Ikke kjøleskap, men kaldere enn 17-18 grader. Det blir fort varmt i glasset.

Gammel 13-01-12, 23:44   #30
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rioja gjorde susen for min del.
JP Chenet hjalp ikke til - den smaker piss.

Jeg har en relativt smådyr rødvinssmak, men det er greit. Jeg drikker ikke så ofte, så her er det definitivt kvalitet fremfor kvantitet.

Baron de Ley, Finca Monasterio er en av favorittene mine.

Ellers er Campofiorin en sikker vinner, den er ikke så halvgalen i pris (150-ish).

Gammel 13-01-12, 23:46   #31
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nå bestiller jeg, så den bør være god!

Gled deg. Den er helt nydelig. Det er en ripasso, forøvrig. Jeg merker at jeg stadig bestiller den etter at jeg oppdaget nettsjappa til polet.

(Den nettsjappa er fantastisk! )

Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 00:09   #32
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vina Maipo tror jeg den heter, den er veldig mild og god, og en annen med et bilde av en liten joker/narr på flaska. Skal se om jeg ikke kommer på hva en heter, den er veldig god. Null ettersmak, ypperlig til å lære seg å drikke rødvin på Bare ikke glem å drikke vann til

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 01:28   #33
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Grand feudo er god synes jeg.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 01:38   #34
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mine absolutte favoritter er Casillero Del Diablo og El Coto

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 08:30   #35
lillenøste38
Sperret

Medlem siden: Jan 2012
lillenøste38 er litt kul
Standard

Er ingen vinkjenner, men har også lyst å lære meg å drikke rødvin...

Fikk en gang servert en som het Bardolino...italiensk visstnok...å den var veldig god og lett, men så er det noen som har snakket om en vin som smaker som solbærsaft å skal være så god å lett å drikke for nybegynnere, men husker ikke hva den heter...
Noen andre som vet?

Må også ha en vin uten for mye garvesyre pga migrenen...

lillenøste38 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 11:00   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vin som smaker solbærsaft er Cassandra. Men den smaker ikke engang litt rødvin, så man lærer neppe å drikke rødvin av den.

Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 11:13   #37
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk anbefalt Boheme på polet da jeg skulle lære med å drikke rødvin or endel år siden. Det funket det! IJeg elsker rødvin nå. Den smaker lite, i dag syns jeg den har for lite fylde, men det passet fint den gangen. Billig er den også.

Gammel 14-01-12, 11:37   #38
lego
bygger

lego sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
lego er litt kullego er litt kul
Standard

Finnes det småflasker av de anbefalte vinene, eller må jeg pælme hele flaska inn? Eller kan den oppbevares etter den er åpnet? Eller må jeg arrangere vin-smake-kveld?

Har du ingen du kan dele ett glass med på en fredag kveld? Da er det to glass igjen som kan nytes på lørdag.

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 11:46   #39
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Denne ble jeg anbefalt på polet da jeg begynte å drikke rødvin som kosedrikk.. Doppio Passo, Italiensk.
http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel975.asp

Den har visst mye sukker i seg, derfor virker den ikke så "sur" og kan være lettere å like. Prisen var ca 100,- for en flaske.

Gammel 14-01-12, 12:19   #40
Stompen
Aktiv

Stompen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Stompen er litt kulStompen er litt kul
Standard

Finnes det småflasker av de anbefalte vinene, eller må jeg pælme hele flaska inn? Eller kan den oppbevares etter den er åpnet? Eller må jeg arrangere vin-smake-kveld?

Jeg har satt meg som mål å lære meg å like vin i løpet av året.
Kaffe neste år. Og øl året deretter.

Vel jeg starta opptreninga sist helg. Da unga var i seng, plukka jeg ned ei flaske fra hylla og satte meg godt til rette i sofaen. Og drakk hele flaska Fy så vondt det var.

Men har tro på at masse øving skal gjøre susen jeg

Stolt mamma til fem små trollunger
2005, 2006, 2x2010 og lille overraskelse 2012
Stompen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.