Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

«Mokkamann»

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hva mener du om kommentaren til Madcon?
Åpenbart rasistisk 47 18,29%
Uheldig og teit 218 84,82%
Morsom 5 1,95%
Det verste du har sett på TV.... 1 0,39%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 257. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-12, 10:48   #1
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mokkamann....

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så du syns det er like ille å helle øl over noen som har kommet med en rasistisk spøk som å komme med den i utgangspunktet?

Dersom jeg hadde syntes at kommentaren var åpenbart rasistisk, blir svaret mitt på spørsmålet ditt et veldig klart nei, men i dette tilfellet stemte jeg at jeg oppfattet kommentaren som "Uheldig og teit" og har skrevet innlegg på bakgrunn av dette.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:51   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Dersom jeg hadde syntes at kommentaren var åpenbart rasistisk, blir svaret mitt på spørsmålet ditt et veldig klart nei, men i dette tilfellet stemte jeg at jeg oppfattet kommentaren som "Uheldig og teit" og har skrevet innlegg på bakgrunn av dette.

Jeg tror forskjellen er at du og andre mener at rasisme må være innrømmet av den som kommer med spøken, jeg mener at en "uheldig og teit" spøk kan ha grobunn i hverdagsrasistiske holdninger selv om avsender benekter det (og kanskje engang ikke ser det selv).

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:52   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Det var det jeg også gjorde. Jeg oppfattet det ikke som rasistisk, bare himle-med-øynene-teit.

Gammel 15-01-12, 03:26   #4
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det var en utrolig uheldig og teit kommentar. Helt klart en rasistisk uttalelse ogs, men jeg tror nok ikke den var ment som det. (så egentlig burde jeg kanskje ha valgt begge deler i pollen, eller...)

Først syntes jeg nesten synd på ham, men etter å ha sett intervjuet der han får øl i hodet, så synes jeg ikke lenger så synd på ham.
Han virket ikke akkurat som en angrende synder, bare flåsete (muligens flau) og full. š

Mulig han får en dårlig dag i morgen, når han etterhvert blir edru og virkelig skjønner hvor sinna folk er på ham.

Det hele var nok ment som en kjempemorsom spøk, som han sikkert trodde folk ville le av. Det var vel en real skivebom.

Men uansett, full eller ikke full, fra bygda eller ikke; en voksen og oppegående mann bør kunne tenke littegrann raskere enn det leppa slenger.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 08:06   #5
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er helt greit at han får reaksjoner.

Munnen glapp, og selv om dette var ment som en dårlig spøk så kommer disse holdningene fra et sted. Det er holdningene folk reagerer på og det er disse som er middelalderske, synes jeg. Hverdagdsrassisme er bare ikke greit.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:59   #6
Morgaine
Aquademiker

Morgaine sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Morgaine er litt kulMorgaine er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Jeg synes det er helt greit at han får reaksjoner.

Munnen glapp, og selv om dette var ment som en dårlig spøk så kommer disse holdningene fra et sted. Det er holdningene folk reagerer på og det er disse som er middelalderske, synes jeg. Hverdagdsrassisme er bare ikke greit.

Enig med Minerva, men jeg syns nok det tar litt av. Men det er vel twitters skyld i al hovedsak...

Gammel 15-01-12, 08:56   #7
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Uheldig, pinlig, lavmål, teit kommentar om en annens hudfarge... Gremmes på hans vegne... Men syns ikke det var så rasistisk...

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 09:52   #8
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tror ikke det har noe å si hvor man er fra, når man kommer med en slik kommentar. Skikkelig lavmåls, skikkelig flaut, men jeg tror ikke det var slik rasistisk ment som det blåses opp til.

Men jeg synes det er mange som legger seg på et minst like lavt nivå, når de hetser usaklige kommentarer tilbake, og i tillegg heller øl på ham??? "Fittetryne" er omtrent på samme nivå...

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 09:56   #9
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=10097650
Samtidig så burde madcon-tshawe skjerpet seg litt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:25   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Mokkamann»

Jeg syns denne kommentaren var pinlig, lavmål og fullstendig feil. Jeg skjønner at gutta i Madcon ble sure, jeg kan se humoren i ølglasset, og jeg syns vokalisten i Plumbo burde legge seg langflat og beklage uttalelsen, uten flåsing om enkle sjeler fra bygda.

Når det er sagt, så bør det også være rom for å bli ferdig med saken. Fyren har bæsja kraftig på leggen, livet går videre.

Gammel 15-01-12, 10:32   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og tror Tallulah er inne på selve kjernen i problemet her - hverdagsrasismen, hos alle de som "ikke er rasist, altså, men..."

Gammel 15-01-12, 10:34   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser Akhenaton de Leon og Kari Helene Partapuoli er inne på det samme i Aftenposten i dag.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.TxKOx4GwVfM

Gammel 15-01-12, 10:44   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg oppfattet ikke utsagnet som rasistisk, bare dårlig humor, så utgangspunktet vårt er jo ganske forskjellig. Jeg synes det er helt merkelig oppførsel av Terje (var det?) å helle sjampanje over andre folk som "straff". DET er veldig fjernt i min verden, helt uvhengig av hvor snurt og fornærma man måtte være.

Gammel 15-01-12, 10:46   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det var øl.

Nå har jeg sett innslaget og syns ikke ølhellingen var så ille. Det var et nachspiel, for god's sake! Og Jeg syns vel ikke unnskyldningene til Plumbo i samme innslag var veldig angrende. "Festen fortsetter nok på bygda". Jeje.

Gammel 15-01-12, 11:55   #15
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Det var øl.

Nå har jeg sett innslaget og syns ikke ølhellingen var så ille. Det var et nachspiel, for god's sake!

Plumbo er jo fra bygda, for god's sake! Terje (?) kan ikke unnskyldes med at han var på nachspiel, like lite som Plumbo kan unnskyldes fordi de er fra bygda. Fordi Terje (?) er mer stuerein i viss kretser, så unnskylder hans oppførsel ingenting. Jeg tar veldig avstand fra det som ble sagt, men jeg synes Terje og Tshawe kunne holdt seg for god til mot"kommentarene".

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 12:08   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frances, her.

Plumbo er jo fra bygda, for god's sake! Terje (?) kan ikke unnskyldes med at han var på nachspiel, like lite som Plumbo kan unnskyldes fordi de er fra bygda. Fordi Terje (?) er mer stuerein i viss kretser, så unnskylder hans oppførsel ingenting.

bruker du spørsmålstegn bak navnet hans fordi du betviler at han heter Terje, eller for å markere din avstand fra kultureliten som vet slikt?

Gammel 15-01-12, 12:17   #17
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

bruker du spørsmålstegn bak navnet hans fordi du betviler at han heter Terje, eller for å markere din avstand fra kultureliten som vet slikt?

Jeg vet faktisk ikke om han heter Terje. Helt ærlig. Det var bare ett av navnene jeg fikk med meg da jeg skumleste diskusjonen.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 12:21   #18
lillenøste38
Sperret

Medlem siden: Jan 2012
lillenøste38 er litt kul
Standard

Har ikke ord...men syns det var bedritent gjort av både den og den...syns mye blåses veldig opp, å media er med å fyrer oppunder slik at alt blir enda større...jo mer fyr på bålet jo mer får de å skrive om...såe...nei, har ikke noe å komme med egentlig i den her saken...er kanskje litt sjokkert over det hele...

lillenøste38 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 12:27   #19
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Som sagt tidligere var det en uheldig kommentar, men jeg synes lite om hvordan saken har utartet seg.
Jeg liker dårlig slike situasjoner der det nesten er legitimt å gjøre/si hva man vil i etterkant fordi man føler seg forulempet. For meg er dette en heksejakt, som jeg ikke er bekvem med.
Så langt det lar seg gjøre prøver jeg å inprente til mine unger at man oppfører seg fint, har respekt for alle og at man verken gjør eller sier ting som er støtende eller upassende. Ei heller er jeg noen fan av "å gjøre igjen."

Jeg kan forstå Madcon sine spontane reaksjoner i etterkant, for utsagnet fra Lars Erik B. er rasistisk - selv om han ikke mente det slik. Men nå har ting fått roa seg, og jeg synes folk kan tenke seg om hva de gjør og skriver.

Mitt jungelord:
"Stor er den som kan be om unnskyldning, og stor er den som kan ta imot."

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 14:05   #20
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det kan også være at man lurer på hvem han Terje er? Det er ikke alle som er på fornavn med alle her i verden. Så hvis det hadde vært meg som hadde skrevet det innlegget du siterer så hadde spørsmålstegnene betydd Terje hvem?

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:58.