Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vurderer at ungene bytter skole

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-12, 09:12   #21
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vurderer at ungene bytter skole

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Åpent landskap-skole ville jeg ikke jobbet på, ei heller ikke hatt ungene mine på hvis jeg kunne unngått det.

Har jobbet på åpent landskap-skole - og aldri, aldri, aldri, aldri mer. Hadde ikke flyttet i nærheten av en engang. Mine barn skal slippe.

Gammel 16-01-12, 09:13   #22
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Skolen vår har åpent landskap,eller,om det heter det,er jeg ikke sikker på,men de har ikke lukkede klasserom,ihvertfall. Og det fungerer relativt greit hos oss,men ifjor satte elevene og et par lærere opp en ekstra vegg,fordi de var plaget med støy fra andre klasser,så det er vel ikke noe jeg ville valgt idag,om vi hadde hatt valget,kanskje. Skolen vår sto ferdig i 2005,og elevene der er jo vant med det,men jeg tror det er enklere å få et roligere miljø om man har tradisjonelle klasserom.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 09:16   #23
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg har gått på en åpent landskap ungdomsskole - det var et pilotprosjekt i gamle dager. Den skolen er ikke åpent landskap lenger for å si det sånn. Det kan jo hende ting har bedret seg siden dengang da, men jeg tror jeg ville sjekket ganske nøye før et evt bytte.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 09:25   #24
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde også åpent landskap på ungdomsskolen. Gikk greit for min del, men hva er poenget egentlig?

Gammel 16-01-12, 10:10   #25
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Hvis skolen ungene går på nå er en god skole - de trives, dere voksne er fornøyde og alt er bra - hadde jeg definitivt ikke byttet.

3,5 km er jo ikke voldsomt lang skolevei. Ungene er store nok til å gå selv.
Men det er selvsagt enklere å komme inn i lokalmiljøet om de går på skolen nær dere.

Gammel 16-01-12, 10:25   #26
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja vi gjør dører beste utav situasjonen. Er været for gale og jeg feks har seinvakt eller fri, så kjører jeg de og har syklene bakpå bilen, så sykler de hjem. Bussforbindelsen er ikke bra men de har tatt buss flere ganger. Hjemover må de da vente lenge, eller gå. Da går de, som oftest.

Jeg kjenner jeg er skeptisk ja til den andre skolen. Jeg tenker at de treffer nok på andre barn etterhvert og får venner her også.

Gammel 16-01-12, 10:55   #27
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva gjør de når de skal på u.skolen? Skal de dit dere bodde før eller må de til en skole med for dem bare ukjente elever? Jeg innbiller meg nemlig at det er verre å komme ny på u.skolen enn barneskolen, men kan selvfølgelig ta feil.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 12:49   #28
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Her pussa de opp en videregående til åpent landskap. Det var ikke populært for å si det sånn.

Gammel 16-01-12, 12:55   #29
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ungdomsskolen blir den samme uansett. Vi bor veldig nærmt den skolen også, så da får vi kortest skolevei av alle klassevennene deres.

Tror vi blir værende på den skolen vi allerede har blitt kjent på. Det er bare litt tungt om morgenene av og til når vi stresser og har litt dårlig tid og alle skal ut dørene på en gang osv.

Gammel 16-01-12, 13:10   #30
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åpent landskap kan fungere helt utmerket. Vår skole er sånn og vi var skeptiske, men de har virkelig fått det til. Det er ro og det fungerer bra også for barn med spesielle behov og hørselsproblemer. Det der tror jeg varierer veldig, og jeg ville ikke latt det være utslagsgivende, da hadde jeg sjekket ut den aktuelle skolen hvordan den fungerer.

Når det gjelder HIs situasjon med 3,5 km skolevei mot 100m og skolebytte samt barn på 10 og 11 år, ville jeg latt barna være med og bestemme. Hvis begge skolene virker, ville jeg lagt til grunn hvor det er mest sannsynlig at vennene kommer til å gå. Er det sånn at det bor mange potensielle venner rundt i nabolaget eller er det mer sannsynlig at de holder fast på de vennene de allerede har? Hvordan er det med ungdomsskoler, blir det samme ungdomsskole uansett hvilken skole de kommer fra? Hvis det er slik at de uansett må bytte miljø før eller siden ville jeg ha vurdert å bytte fra høsten av.

Gammel 16-01-12, 13:40   #31
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Jeg hadde latt barna bli på den skolen de ville bli og der de trivdes. De går tydeligvis på en bra skole hvor de har mange venner, mens man aldri vet hvordan det blir på en ny skole. Da jeg var lita, byttet ei klassevenninne skole (de skulle ikke bytte, men foreldrene mente at skolen ikke var bra nok). Det gikk noen måneder, så var hun tilbake. Hun sa det var kjempevanskelig å komme inn i en allerede etablert klasse, og det har jeg ingen problemer med å tro (men man kan selvsagt være heldig og trives enda bedre på den nye skolen).

Og om barna i tillegg blir helt skjelvne av tanken på å bytte skole, slik du skriver, hadde jeg definitivt ikke byttet. Synes de det er vanskelig med den "lange" skoleveien, eller er det du/dere som forelder/foreldre som synes det? Om barna ikke synes det gjør noe, er jo svaret gitt (om hovedargumentet for å bytte skole var kortere skolevei).

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 09:11   #32
Sonar

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde latt dem gå på samme skole, altså ikke byttet.

Nå ser jeg bussforbindelsen er dårlig. Vi betaler for bussen til de to eldste. De får dekket til og med 4. Trinn, fra 5 .trinn kan de sykle. Men nå vinterstid blir det buss. Det er ca 3 km til skolen. Nedover til, og oppover hjem igjen.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 09:17   #33
lillenøste38
Sperret

Medlem siden: Jan 2012
lillenøste38 er litt kul
Standard

Jeg ville nok ikke byttet skole når de har det så bra der og trives.
Vi bor 4 km fra skolen og min skolegutt har gratis skoleskyss ut 10.klasse...

Hvis dere bor 4 km unna, så burde dere søke..verdt ett forsøk hvertfall, så ongene slipper å bytte skole

lillenøste38 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 09:19   #34
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Hvis skolen ungene går på nå er en god skole - de trives, dere voksne er fornøyde og alt er bra - hadde jeg definitivt ikke byttet.

Ikke jeg heller.

Gammel 17-01-12, 09:42   #35
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Ungdomsskolen blir den samme uansett. Vi bor veldig nærmt den skolen også, så da får vi kortest skolevei av alle klassevennene deres.

Tror vi blir værende på den skolen vi allerede har blitt kjent på. Det er bare litt tungt om morgenene av og til når vi stresser og har litt dårlig tid og alle skal ut dørene på en gang osv.

Søk om skoleskyss og la ungene gå på den gamle skolen. Men søk om skoleskyss, for det må dere krav på når dere bor 4,1 km fra skolen. Jeg kan aldri tenke meg at de regner ut avstanden etter gangstier og snarveier.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 09:48   #36
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Her jeg bor får man ikke dekket skoleskyss hvis man ikke går på den skolen man sogner til. Frøkna har en venninne som bor mer enn fire km unna, og egentlig hører til en annen skole, og hun får ikke dekket buss.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 11:24   #37
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Man har ikke krav på skoleskyss annet enn til nærskolen. Da må det i tilfelle være veldig gode grunner til at man må høre til den andre skolen.

Som jeg skrev et annet sted i tråden - joda, vi fikk det. Det er 5 km til nærskolen og 9 km til den skolen ungene går på nå. Vi hadde vel ikke så tungtveiende grunner for å søke heller, vi ønsket ungene på den andre skolen fordi det er en 1.-10. skole, en skole som gjør det svært godt på alle måter og miljøet er fantastisk. Ikke veldig gode grunner, akkurat...

Bussen går omtrent forbi døra vår da, og den er langt fra full så det var vel et argument kanskje.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:53.