|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012Av og til byrjar eg å lura litt. I går sat eg og planlagde hage, kikka i katalogar og gjorde notater. I dag vakna eg til ungar som forkynte at vi har fått snø!!
![]() |
#22 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012Jeg har ikke de helt store hageplanene i år. Vi skal forsøke å få hagen til å se presentabel ut, sånn minimumsinnsats, tenker jeg. Siden vi har tenkt å flytte, orker jeg ikke bruke mye tid på det, utover det ordinære vedlikeholdet. Vi har hatt planer, men ikke kommet i mål, og da kan neste eier heller få gjøre det de vil.
![]() |
#23 |
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012Hagen på oppsiden er ferdig. Helleplass med steinmur. Hagen på nedsiden er ferdig med svært treterasse og trapp ned til lekeplassen *pjaktisk*
![]() |
#24 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012Nå er det jo mars, og hagene titter vel frem?? Her har vi fått opp ny veranda, og det blir SÅ bra! Vi er i gang med å planlegge hagen og platting og blomsterbed. Jeg må finne ut hva som egner seg i en veldig solrik skråning, som ikke stikker og ikke blir for høyt. Også må jeg finne ut hvordan man bygger lave verandakasser.
![]() |
#25 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012Jeg har akkurat sådd knutekål. Lilla og grønne!
![]() |
#26 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012Jeg må også ha noe grønt i potter på baksiden av huset, som tåler skygge godt og som det er litt størrelse på. Har lyst på kule på pinne-plante, sånn grønn dott på toppen av en pinne.
![]() |
#27 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012Enn sånn en, som står i sinkpotta her.
![]() |
#28 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012Vi (jeg og lillesøster) har rensket opp i pallekarmene og lagt på ny ramme med duk. Snart snart snart skal vi så spinat og sette løk. I tillegg har vi raket litt her og der, men lar det meste ligge til gresset har kommet litt mer i gang. Nå gleder vi oss over nye spirer hver dag. Syrinen er sprekkferdig, det er hvite krokus langsetter hele hekken og snart haugevis av tulipaner i morgensolbedet. Blåveisen kommer nok i morgen tenker jeg. Jeg er (som vanlig) full av planer for den kommende hagesesongen. Ekstra morsomt at lillesøster ikke får nok av å være med og hjelpe til. Hun ble belønnet med egne hansker og sin egen krafse i går. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012Jeg klør i fingrene etter å komme meg ut og ruske opp litt i bedene. Jeg lar staudene visne ned om høsten og fjerner ikke blader og slikt før nå på våren, så det ser jo litt stusslig ut. Kanskje jeg klarer ei økt i hagen senere i dag. Vi har en potentilla-hekk som skal klippes helt ned denne våren også, samt at kjøkkenhagen må klargjøres. Litt å finne på med andre ord.
![]() |
![]() |
#30 |
Søt og rar
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012Jeg er redd vi må spa opp plenen fra i fjor og kjøpe ny. Mannen gadd aldri å klippe gresset før det ble høst selv om det så helt vilt ut der ute (jeg var som kjent gravid og dårlig), og nå har det døde gresset laget ei hinne over det hele slik at mosen har fått gro flott under der..
![]() |
#31 |
Carve canem
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012Plenen lar seg fint redde, Appelsin. Dere må ut og rake den slik at dere får vekk en del av det døde, og får luft i plenen. Så går dere på med mosefjerner dersom det er mye mose. Pass på at dere ikke klipper plenen for kort i sommer, og så kan det være lurt å strø på sand (0,5-1cm over det hele) for å gjøre jorda mere porøs og luftig. Mose trives godt i næringsfattig gjord, så det kan også være til hjelp å gjødsle plenen godt.
![]() |
![]() |
#32 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012Å, skriver vi lister altså.
![]() |
#33 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012Jeg har et bed som ikke får så mye sol enda, så der har ikke krokusen kommet enda.
![]() |
#34 |
Ingen tittel
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012
Ahh, da skjønner jeg hvorfor plenen vår ser slik ut som den gjør nå.
Det hørtes ut som en stor jobb. :uerfarenhageeier: |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012Mitt viktigste prosjekt i år er å finne løsninger som beskytter tulipanene, rosene og kattosten fra rådyrene. Jeg har prøvd diverse, men jeg sliter. Det hadde vært veldig gøy å få nyte synet av blomst på de nevnte plantene som jeg etter hvert har ganske mye av i hagen.
![]() |
#36 |
Carve canem
Neida, det er ingen stor jobb. Rake plenen gjør man en dag solen varmer godt. Man tar det i sitt eget tempo, gjerne avbrutt av noen slurker avkjølet hvit vin, eller en kald cider. Skikkelig kosearbeid altså. Mosefjerneren strør man utover - det er jo ingen jobb å snakke om. Det samme med sand. Strø den litt rundt og rak sanda utover - se forøvrig pauseforslaget over. Man kan gjøre dette i mange små omganger, og det trenger hverken være tungt eller kjedelig. Gjødsle plenen gjør man i samme farta som man gjødsler blomsterbedene. 5-10 minutters arbeid mens man venter på at grillen skal bli varm.
![]() |
![]() |
#37 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012Min liste er egentlig:
![]() |
#38 |
Ingen tittel
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012Takk for gode tips, Marit K. Dette skal jeg vel greie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Søt og rar
|
Du tror det altså?
![]() |
#40 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012Første plan er å få opp trampolinen, helst i helgen.
Gina og gutta, 2001 og 2005 Jeg eldes ikke - jeg mørner. ![]() Sist redigert av GinaK : 11-04-12 kl 08:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|