|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg synes det er kravstort å forvente at all serveringen er tilpasset allergikeren, men et par alternativer bør man få til. For min del ser jeg an hvilken type allergi det er. Er det noe som er veldig enkelt å unngå uten at alle vi andre må spise mat som egentlig ikke smaker så godt så lager jeg all maten lik, men jeg hadde f.eks. ikke kjøpt inn glutenfritt mel og bakt en egen kake bare for ett barn. Da hadde jeg nok rådført meg med foreldrene og hørt om de hadde noen kakestykker i fryseren de kunne ta med, eller et par glutenfrie pølsebrød/lomper, og så kunne jeg sørget for at resten av serveringen var spisende for alle.
|
|
|
#2 |
|
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg sender alltid med til sønnen min. Jeg forventer ikke at foreldrene skal lage eget til han - ikke tar jeg sjansen heller på at det går komplikasjonsfritt. Han er fornøyd med det han har med. Jeg hører med "kokken" hva som serveres så får han med sitt eget av det eller noe som er tilnærmet likt.
|
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg har også litt angst for å ikke få maten ren nok hvis jeg skal lage allergimat. Mine gryter og panner og former har jo vært brukt med både egg, melk, gluten og nøtter. For de fleste går vel det greit, men likevel blir jeg litt stresset hvis det er snakk om alvorlig allergi.
|
|
|
#4 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?
Jeg har en venninne med alvorlig alergi og fra henne forstår jeg at noe av det værste er de som tror de har laget noe hun kan spise, men som ikke er rent nok. Hun "må" da spise den "tilpassede maten og bli dårlig. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Der er jeg enig med deg, altså! Vi hadde et barn i bhg med alvorlig nøtteallergi, hyperallergisk. Det var selvsagt nøtteforbud i bhg siden hun ikke tåle spor av nøtter heller og hadde epi-penn der og strenge instrukser på veggen osv. Jeg var ikke høy i hatten da jeg skulle bake kake til fellesarrangement i bhg, men vi fikk god info fra bhg hva vi kunne bruke. Skal man lage sjokoladekake kan man bruke Freia bakekakao i stedet for kokesjokolade.
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg ber om allergi og religion info ang mat på invitasjon. Kommer det ingen regner jeg med at alt kan spises. Å forvente at en allergiker kan spise alt er i overkant, men at man gidder å lage et alternativ synes jeg er greit å forvente.
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Den gangen det var aktuelt kommuniserte jeg med mor til barnet (som jeg den gangen ikke kjente, men som er venninne nå). De tilbød seg å ha med pizza og så lagde jeg kake barnet kunne spise. Skulle samme barn kommet igjen hadde jeg kontaktet mor og spurt hva jeg kunne lage som barnet tåler og tatt hele jobben.
|
|
|
#8 |
|
bits and pieces
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg er fullt klar over at hvis det er flere allergier så er dette en vanskeligere sak altså.
|
|
|
|
#9 |
|
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Vi har de senere årene hatt ei med søliaki her på bursdag til storesøster, og nei...jeg legger til rette slik at hun kan spise alt.
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?I tillegg til dette med flere allergier, har du bursdagsbarnets ønske. Og det synes jeg ikke er uviktig. Hvis bursdagsbarnets ønske for dagen er marengskake og eggedosis tenker jeg at det får bli det, og så lager man en allergivennlig kake i tillegg. Og kanskje gele.
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Nei, får jeg et barn med de virkelig alvorlige allergiene på besøk blir det en samtale med foreldrene og særdeles omhyggelig valgt meny. Og adrenalin i skapet. Da jeg skrev innlegget over, tenkte jeg på den gjennomsnitlige allergikeren som får litt ubehag, men hvor det ikke er farlig. Jeg vet litt for godt hvordan et allergisjokk arter seg, derfor får jeg litt hetta bare ved tanken på å skulle lage mat til noen som er så allergiske. Ikke fordi jeg ikke har kontroll, men jeg har sett noen gå i bakken etter å ha fått mat stekt i en panne som er brukt til noe annet før.
|
|
|
#12 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg har utrolig nok aldri vært borti noen som har matallergi i våre bursdager, men hadde jeg fått beskjed om at en gjest hadde matallergi, hadde jeg snakket med foreldre og fått info om hva slags mat barnet kunne spise. Og hadde selvsagt lagd noe som h*n kunne spise (og gjerne et par-tre alternativer). Aller best hadde det selvsagt vært om man kunne lage all maten/kakene allergifri. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Ja. Det er stor variasjon ute å går. Når snuppa har bursdag er det en kabal uten like med massevis av allergier og en muslim som bare skulle ha halal (og dermed ikke seigmenn og desslike). Blant vennene til knerten er det ingen restriksjoner i matserveringen.
|
|
|
|
#14 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Min jente har så mye hun reagerer på og kan blir anafylaktisk så hun har alltid med egen mat. Kipt, men sånn er det. Så blir hun heller gledelig overrasket om det skulle dukke opp noe hun faktisk kan spise.
|
|
|
#15 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg er forresten overrasket over hvor hensynsfulle dere er. Har aldri opplevd (foruten hos trixie og besteforeldrene) at det lages mat som Vesla kan spise, ingen som har spurt eller tilbudt seg det engang.
|
|
|
#16 |
|
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
For meg har det vært helt naturlig å ha noe hun med søliaki kan spise. Ikke bare i bursdager, men også når hun er her på besøk/overnatting.
|
|
|
#17 |
|
Audacious
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg skal være fornøyd om det bare er én med matallergier eller andre restriksjoner!
|
|
|
#18 |
|
lettere utlada
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Vi skal ha besøk av noen små venner av gutta + deres foreldre her på lørdag i anl. guttas bursdag.
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror mange ikke "vet bedre" når det kommer til allergier, og blir vanskelig for dem å finne alternativer. Det kommer jo ann på når de får beskjed også. Jeg ville heller begynt å sende med kake enn å legge ansvar på andre for deres "sykdom" selvom jeg ville selv fått til så det både var noe å spise for barnet og kake som barnet kunne spist, eller sagt ifra til den forelderen at jeg ikke vet hva jeg kan servere og få hjelp. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Borte
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg er godt vant til å håndtere allergi og ville laget noe alle kunne spise om det kom en allergisk gjest til oss enten det var barn eller voksen. For egne barn som skulle i bursdag og var allergiske ville jeg sendt med mat/kake og sagt fra om det til arrangøren. Jeg forventer ikke at alle andre håndterer allergier som jeg gjør.
|
![]() |
|
|