Nivådelt opplæring
Jeg leste i går en artikkel i Aftenpostens aftenutgave hvor foreldre ved en skole i Oslo protesterte på at undervisningen var nivådelt. De mente at dette var forbudt og ikke kom noen andre til gode enn læreren. Alle har krav på tilpasset opplæring, men det skulle gjøres på andre måter enn nivådeling. Jeg finner ikke artikkelen, men mener at temaet kan diskuteres uten den som bakgrunnsmateriale.
Jeg ble veldig undrende. Skolen snuppa går på er helt klare på at de driver med nivådelt undervisning. Når det drives lesetrening (4 dager i uka) så deles klassen i grupper på 4-6 elever i hver gruppe hvor gruppa befinner seg på omtrentlig samme nivå i lesing. Gruppene er dynamiske ved at elevene flyttes mellomgruppene ved behov. Opplegget kalles TIEY (tidlig innsats early years). Vi foreldre ble informert om hvilke barn som befant seg på hvilken gruppe da vi var på foreldresamtale, og det ble ikke lagt skjul på hvilke som var de beste og dårligste gruppene.
Jeg synes opplegget fungerer kjempebra. Alle får undervisning tilpasset sitt nivå. De flinkeste får utfordringer og de som trenger å repetere det elementære får gjøre det i fred. Jeg ser ikke helt hvordan de skulle klart det ved å bruke tradisjonell klasseromsundervisning. Det er stadig flere skoler som tar i bruk dette opplegget. Både lærere og foreldre gir gode tilbakemeldinger. Skolen sier at også elevene trives.
Innsigelsen er vel at det blir tydeligere at noen er flinkere enn andre. Eller er det problemet? Jeg må vel innrømme at jeg ikke skjønner problemstillingen helt. Da jeg gikk på skolen var det veldig klart for samtlige hvem som var og ikke var flinke på skolen, og det helt uten noen nivådeling på undervisningen.
Er det noen som skjønner problemstillingen til foreldrene som protesterer?