Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har ukedager/bokstaver/tall farge/fasong for deg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-12, 18:50   #21
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har ukedager/bokstaver/tall farge/fasong for deg?

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Året er ikke et hjul tror jeg, men årstidene er det på en måte. Og ja, bursdager og navn er noe som setter seg på minnet for alltid hos meg, jeg husker til og med telefonnummer og ...hold pusten, BILREGISTRERINGSNUMMER til flere jeg gikk på barneskolen med!!

Det er jo litt rart, jeg har det slik jeg og. Ikke med bilnummer, men med telefonnummer ja.
Dette med bursdager var jo festlig, helt til facebook kom. Nå "husker" jo alle.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 18:51   #22
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Så kult! Det er antakelig en form for synestesi, hvor sanseopplevelser eller begreper på en måte krysses med andre sanseopplevelser. Noen kan se farger på tall, andre får bare en følelse av fargen som hører til tallene eller bokstavene. Noen hører lyder til bokstaver, eller til bevegelser! Nesten alle slags krysninger kan forekomme. Veldig fascinerende fenomen, som en liten andel av befolkningen har. Ikke farlig, og om det er noen ulempe eller noen fordel, vet jeg ikke.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 18:53   #23
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har også bestemte farger til ukedagene, f.eks. er tirsdag gul, mandag er mørkeblå, mens onsdag er lyseblå. Jeg tror ikke jeg har "ekte" synestesi, bare en veldig etablert assosiasjon jeg gjorde meg i barneårene. Men det hjelper meg når jeg skal sette opp min mentale kalender, på en måte.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 18:59   #24
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Nope, men det høres gøy ut. Og samtidig litt slitsomt på et vis, men det gjelder sikkert bare for meg som ikke aner egentlig helt hva det vil si å ha det slik.

Gammel 13-02-12, 19:00   #25
Frida
Evig optimist

Frida sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frida er litt kulFrida er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Jeg har det på en måte sånn med året, men ikke at jeg ser det i farger. Hos meg er året rundt, som en sirkel. De jeg skulle finne på å nevne dette til ser litt rart på meg.

Der har du meg også

Jeg ser uken på samme måte, som en sirkel.

Gammel 13-02-12, 19:04   #26
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Jeg er nok for enkel til det vil jeg tro.

Gammel 13-02-12, 19:06   #27
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg holdt på å si "ja, så klart!", men så kom jeg på de merkelige blikkene jeg får fra mine (kjedelige) kollegaer når jeg prøver å forklare sånt her på kontoret.

Tall er snille eller slemme, så klart. 3, 9 og 16 er kjipe tall. 8 er godheten selv.

Jeg ilte først inn for å si at jeg pussig nok ikke har det slik med tall, kun med bokstaver og ukedager. Men når jeg tenker meg om er det bare at jeg ikke har farger på tall; jeg har i høyeste grad gode tall og kjipe tall. I hovedsak er partall bra og oddetall kjipe, men det finnes mange unntak.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 19:11   #28
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hæ? Nei, det håper jeg da ikke, selv om jeg ikke aner hva du snakker om.

Dette blir en avsporing, men jeg deler

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 19:22   #29
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Dette var helt ukjent for meg, fascinerende.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 19:24   #30
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg har klare fargepreferanser knyttet til fornavn. Og litt til etternavn også, tror jeg, Fredriksen er i hvert fall et grønt etternavn.

"Si meg hva du heter, og jeg skal si deg hvilken farge du har!" :messer:

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 20:06   #31
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Jeg har det på en måte sånn med året, men ikke at jeg ser det i farger. Hos meg er året rundt, som en sirkel. De jeg skulle finne på å nevne dette til ser litt rart på meg.

Sånn er det for meg og! Og hvis noen sier en dato så ser jeg den datoen inne i hjulet. Alltid på riktig plass i forhold til ukedag.

Noen som vet om dette er mer vanlig for kvinner enn for menn? Mannen har det ikke sånn og de få jeg vet som ser ukedag eller noe annet i farge eller mønster er kvinner, ingen menn. Eller er det sånn at menn ikke snakker om det.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 20:06   #32
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Mandag er Orange
Tirsdag er blå
Onsdag er gul
Torsdag er lilla
Fredag er Rød.
Lørdag er blå.
Søndag er bare svart...

Aner ikke hvorfor tirsdag og lørdag er blå begge to, men de er bare det.

Gammel 13-02-12, 20:10   #33
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Mnæh. Men jeg har forskjellige assosiasjoner til om tall er talt opp i rekkefølge eller summert på en eller annen måte. Tall som telles er lyse og tall som summeres er grågrønnaktige. Jeg liker best tall som telles, så jeg teller alt. Absolutt alt. Og jeg husker hva jeg har talt. Antal skritt fra A til B til C osv.

Gammel 13-02-12, 20:11   #34
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Haha, jeg har hørt om dette med farger og lukt knyttet til, men ante ikke at det var flere som hadde et forhold til snille/slemme tall. 6, 8 og 2 er de eneste tallene under 10 som er ubetinget snille.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 20:20   #35
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen og storebror har det sånn, mens jeg ikke forstår hva det er de mumler om når de setter farger på bokstaver og navn. Jeg oppdaget det for første gang med storebror for et par år siden, da han kunne fortelle meg hvilke farger de ulike navnene på jentene i klassen hadde. Anna er mørk, Ine er lys f. eks. Da jeg nevnte for mannen var hans reaksjon stikk motsatt av min, for mens jeg var mest var hans reaksjon "ja, selvsagt". Etterhvert har storebror begynt å dele opp i flere farger enn lys og mørk.

Fenomenet heter synestesi, som ble nevnt over her, og forskere har ikke klart å finne en årsak til fenomenet. Men det spekuleres i om enkelte "synske" egentlig bare har en godt utviklet form for synestesi. Det er visstnok også ganske vanlig blant folk med kreative yrker, som f. eks musikere. Maria Mena har det, og setter farge på sangene sine.

Gammel 13-02-12, 20:20   #36
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har det ikke med farger og form, men tallene og ukedagene og til dels månedene er varme eller kalde.

Gammel 13-02-12, 20:24   #37
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg til å sette farger på lyder har både mannen og storebror en veldig visuell hukommelse, det er sjelden jeg trenger å lete etter noe for det er bare å spørre mannen så husker han hvor den ligger, for han ser det for seg som et bilde. Veldig praktisk egenskap.

Gammel 13-02-12, 20:27   #38
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Dere er rare!

Gammel 13-02-12, 20:33   #39
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så kult at det har et navn. Et gult navn, I might add.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 20:34   #40
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det høres kult ut synes jeg.
Året er rundt for meg, men det er det eneste jeg forbinder med en form. Men det er jo ikke så rart, med tanke på årstidene som gjentar seg i evig runddans.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:06.