|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har ukedager/bokstaver/tall farge/fasong for deg?
Det er jo litt rart, jeg har det slik jeg og. Ikke med bilnummer, men med telefonnummer ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Har ukedager/bokstaver/tall farge/fasong for deg?Så kult! Det er antakelig en form for synestesi, hvor sanseopplevelser eller begreper på en måte krysses med andre sanseopplevelser. Noen kan se farger på tall, andre får bare en følelse av fargen som hører til tallene eller bokstavene. Noen hører lyder til bokstaver, eller til bevegelser! Nesten alle slags krysninger kan forekomme. Veldig fascinerende fenomen, som en liten andel av befolkningen har. Ikke farlig, og om det er noen ulempe eller noen fordel, vet jeg ikke.
![]() |
#23 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Har ukedager/bokstaver/tall farge/fasong for deg?Jeg har også bestemte farger til ukedagene, f.eks. er tirsdag gul, mandag er mørkeblå, mens onsdag er lyseblå. Jeg tror ikke jeg har "ekte" synestesi, bare en veldig etablert assosiasjon jeg gjorde meg i barneårene. Men det hjelper meg når jeg skal sette opp min mentale kalender, på en måte.
![]() |
#24 |
er her
|
![]() Sv: Har ukedager/bokstaver/tall farge/fasong for deg?Nope, men det høres gøy ut. Og samtidig litt slitsomt på et vis, men det gjelder sikkert bare for meg som ikke aner egentlig helt hva det vil si å ha det slik.
![]() |
#25 |
Evig optimist
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() |
![]() |
#27 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Jeg ilte først inn for å si at jeg pussig nok ikke har det slik med tall, kun med bokstaver og ukedager. Men når jeg tenker meg om er det bare at jeg ikke har farger på tall; jeg har i høyeste grad gode tall og kjipe tall. I hovedsak er partall bra og oddetall kjipe, men det finnes mange unntak.
![]() |
#28 |
Men først, kaffe!
Dette blir en avsporing, men jeg deler (Kilde: youtube.com) |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Har ukedager/bokstaver/tall farge/fasong for deg?Jeg har klare fargepreferanser knyttet til fornavn. Og litt til etternavn også, tror jeg, Fredriksen er i hvert fall et grønt etternavn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sånn er det for meg og! Og hvis noen sier en dato så ser jeg den datoen inne i hjulet. Alltid på riktig plass i forhold til ukedag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Lengter etter sola
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har ukedager/bokstaver/tall farge/fasong for deg?Mandag er Orange
![]() |
#33 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Har ukedager/bokstaver/tall farge/fasong for deg?Mnæh. Men jeg har forskjellige assosiasjoner til om tall er talt opp i rekkefølge eller summert på en eller annen måte. Tall som telles er lyse og tall som summeres er grågrønnaktige. Jeg liker best tall som telles, så jeg teller alt. Absolutt alt. Og jeg husker hva jeg har talt. Antal skritt fra A til B til C osv.
![]() |
#34 |
Vaklende
|
![]() Sv: Har ukedager/bokstaver/tall farge/fasong for deg?Haha, jeg har hørt om dette med farger og lukt knyttet til, men ante ikke at det var flere som hadde et forhold til snille/slemme tall. 6, 8 og 2 er de eneste tallene under 10 som er ubetinget snille. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Har ukedager/bokstaver/tall farge/fasong for deg?Mannen og storebror har det sånn, mens jeg ikke forstår hva det er de mumler om når de setter farger på bokstaver og navn. Jeg oppdaget det for første gang med storebror for et par år siden, da han kunne fortelle meg hvilke farger de ulike navnene på jentene i klassen hadde. Anna er mørk, Ine er lys f. eks. Da jeg nevnte for mannen var hans reaksjon stikk motsatt av min, for mens jeg var mest
![]() |
#36 |
Tatt på
|
![]() Sv: Har ukedager/bokstaver/tall farge/fasong for deg?Jeg har det ikke med farger og form, men tallene og ukedagene og til dels månedene er varme eller kalde.
![]() |
#37 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Har ukedager/bokstaver/tall farge/fasong for deg?I tillegg til å sette farger på lyder har både mannen og storebror en veldig visuell hukommelse, det er sjelden jeg trenger å lete etter noe for det er bare å spørre mannen så husker han hvor den ligger, for han ser det for seg som et bilde. Veldig praktisk egenskap.
![]() |
#40 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har ukedager/bokstaver/tall farge/fasong for deg?Det høres kult ut synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|