|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Vi har hatt fri abort i Norge svært lenge altså. Dette er ingen problemstilling som kom plutselig.
|
|
|
|
#2 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Jeg synes ikke at det er rart at man reserverer seg mot å utføre abort. Jeg synes dog at det er litt rart at man ikke kan henvise, men man kan henvise til en annen lege som kan henvise til abort. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Tvinges ut av legeyrket?På den andre siden, så har man jo Jehovas vitner som nekter blodoverføringer, kan leger reservere seg mot å behandle dem dersom de ser at de ikke kommer til å overleve uten blodoverføringer? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Tvinges ut av legeyrket?
Ja. De har mulighet til å reservere seg mot å behandle noen som ikke ønsker livgivende behandling.
|
|
|
|
#5 |
|
Ser lyst på livet
|
Det er jo egentlig ganske horribelt at det er så store forskjeller i hva det forventes at en lege og en sykepleier skal måtte delta på på. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Jeg kjenner jeg absolutt ikke ville føle meg komfortabel med å ha en fastlege som reserverte seg mot å henvise kvinner til abort eller lesbiske til kunstig befruktning. Og prevensjonsveiledning, går det virkelig an å reservere seg mot det også? Det ville rett og slett være umulig for meg som pasient å stole på at vedkommende lege kunne ta gode, medisinskfaglige avgjørelser basert på kunnskap og erfaring når h*n samtidig valgte å la sin personlige overbevisning hindre ham i å utføre visse deler av fastlegejobben sin. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Jeg mener at om man er på et sted der pasienter ikke enkelt kan få henvisningen de trenger fra en annen lege som faktisk ikke har reservert seg og som faktisk er tilgjengelig, så bør en fastlege sies opp, dersom han reserverer seg mot å skrive en henvisning, ja. Han kan jobbe andre steder, men ikke der reservasjonen faktisk utgjør et problem for pasientgruppen. |
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Hvis henvisning ikke trengs, og legen på en ok måte forklarer dette, så er det greit. |
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Jeg er usikker på hvordan det fungerer når man reserverer seg mot å henvise til abort egentlig. Men det er jo mange ting ikke alle leger gjør uten at det har med reservasjon å gjøre. Stort sett geleider man da bare pasienten til en som kan utføre det som trengs. Så lenge det fungerer på denne måten og ikke pasienten føler seg stigmatisert eller dårlig behandlet på noe vis er det jo ikke noe stort praktisk problem. Jeg tror nemlig ikke dette er noe kjempeproblem i praksis, det kan umulig gjelde mange leger heller for den saks skyld. Det viktigste er at alle blir møtt på en ordentlig måte.
|
|
|
#11 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Jeg er enig, eller jeg skjønner iallefall hva Katta mener med dette. Jeg tror reservasjonsretten er en viktig prinsippsak for legene. Særlig om man setter det i en tenkt fremtidig situasjon der aktiv dødshjelp kan bli aktuelt. De fleste er jo enige i at det er helt umulig å tvinge leger til å hjelpe mennesker med å avslutte livene sine om de selv ikke ønsker det.
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvor finner man informasjon om hvilke leger som har reservasjonsrett nå egentlig?
|
|
|
#13 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean. 2008 2013 2015 Sist redigert av Vianne Rocher : 20-02-12 kl 18:13. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Så vidt jeg forsto på helseministeren har det aldri vært noen reservasjonsrett for henvisninger. Jeg fatter heller ikke hvorfor det skal være det. Det er reservasjonsrett for ingrepet, på samme måte som det bør være det for aktiv dødshjelp, hvis det noengang blir en issue. Men hvis man ikke klarer å ta på seg profesjonellhatten sin og snakke objektivt med unge jenter om vanskelige valg, så bør man ikke ha unge jenter på lista si. Er det ikke stor mangel på sykehjemsleger, f.eks? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
villende
|
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Alvorlig talt, hvis man ikke ønsker å utføre deler av de oppgavene som ligger til det yrket man har valgt, så får man bytte yrke. Og ja, det mener jeg helt uavhengig av alder på personen. Siden fastleger skal være førstelinjen for pasienter, så burde man ikke være fastlege hvis man ønsker å reservere seg mot deler av de oppgavene en fastlege skal utføre. På samme måte som at man ikke burde være naturfagslærer hvis man ikke ønsker å undervise i evolusjon, eller norsklærer hvis man ikke ønsker å undervise i nynorsk. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Vi med yrkesrettet utdanning har nok ikke vært gjennom så mye etikk og sånn. Ingen reagerte all verdens selv da vi fikk en gammel nazist, med stolthet av dette, som lærer. Han fortalte hvordan han pleide å like å hugge ved på hytta mens han hørte på gamle, tyske marsjer og spurte om vi ville sees på Youngstorget. (Dette var mens Arne Myrdal var der, han sto ikke med ryggen til, akkurat.) |
|
|
|
#17 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Det er ingen rettighet å være fastlege. Da får man heller praktisere privat. Slettes ike noe yrkesforbud som sådann.
|
|
|
#18 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Dette er et godt poeng, synes jeg. Man må kunne forvente, uansett hvilken lege man oppsøker og hvilken personlig oppfatning denne legen har, å få støtte i en sak man med norsk lov i ryggen kan forvente å bli veiledet og støttet i. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Jeg er enig i at man ikke alltid kan (forventes å) holde sine egne holdninger skjult, enten man er lærer, lege eller annet. Men jeg synes det å nekte å utføre jobben sin - eller å sabotere den ved å gjøre noe helt annet i stedet (som Tjorvens naturfagslærer) - er enda hakket verre enn å la det skinne gjennom hva man selv mener om f.eks. religion, abort eller arbeiderbevegelsen. Og det å forlange av folk at de gjør jobben sin er noe man kan håndheve - som Hattifnatten er inne på, er det ikke i praksis mulig å kontrollere hvilke holdninger legen (eller læreren) flagger.
|
|
|
#20 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Jeg synes absolutt ikke det på noen måte er en ikke-sak at leger vil nekte å skrive ut prevensjon til pasienter på annet enn medisinsk grunnlag.
|
![]() |
|
|