|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
maler
|
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Jeg vasker sikkert 8 maskiner i uka ja. *tenke* 2-3 ullmaskiner, 2 farget vask, 1 håndduker, 1 hvitvask og 1 sengetøy. Og av og til en bonusmaskin med yttertøy. Det er jo endel som ikke kan vaskes sammen med andre ting, som ull og hvite taekwon do-drakter og goretex-tøy, det drar opp antallet.
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!5 stk. i familien. Minst 10 maskiner i uken... sikkert en god del mer også. En del plagg går ganske alene på finvask. Noen maskiner er ekspressvask.
|
|
|
#23 |
|
|
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Vi er tre i hverdagen og vasker kanskje 4-5 maskiner i uka. En håndklær/sengetøy på 90, en mørk 40/60, en ull og en skjortevask. Har en maskin med 7kg kapasitet, men ingen tørketrommel. Litt av årsaken er at vi har nok ulltøy vinterstid til en uke-halvannens bruk, at 6-åringen griser lite (men sliter hull desto mer!). |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Jeg synes også vi gjør mye av det det tipses om, men det går vel nesten en maskin om dagen i snitt likevel. Jeg tror jammen jeg skal lage en liten statistikk for meg selv.
|
|
|
#25 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Hvis det er en kuriositet å bruke klær flere ganger er vi skikkelig sjuskete i vår familien. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Ute på tur
|
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Jeg tipper vi vasker ca 5 maskiner i uken, det blir 1 ullvask, 2 60 grader og så 1 lys og en mørk 40grader/finvask. Vi bruker gjerne klærne flere ganger, hvis de er rene. Og ytterklær, sånn som dresser vasker jeg veldig sjelden. Jeg bare tørker av hvis de er blitt møkkete, men på vintere med masse snø så er det begrenset hvor møkkete en dress blir.
|
|
|
#27 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Vi er 4 stk og vasker ca 4-5 maskiner i uka vil jeg tro. Ingen av oss bytter alt av klær daglig, med mindre det er helt nødvendig hos barna. En flekk her eller der hos dem gjør ingenting. Dog kunne vi sikkert byttet både håndklær og sengetøy oftere. Jeje, vi er stort sett friske. *skylapper*
|
|
|
#28 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!4 maskiner i uka. Annen hver uke blir det 5. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Jeg har en mann som trener 6-8 økter i uka, gjennomsvett hver gang, så han fyller jo flere maskiner alene. Og jeg trener også en del, men kan gjenbruke litt av mitt treningstøy, avhengig av type økt. No way at jeg begynner å trene med ull innerst.
|
|
|
#30 |
|
flisespikker
|
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Vi vasker nesten bare stappfulle maskiner. Det meste av vanlige klær går på 40 grader, og det vasker vi kanskje 2 ganger i uken. 1 runde med håndklær og annet som skal på varmere temperatur, eventuelt 1 med sengetøy hvis det er sengetøyskift den uken. Ull går på ullvask, men brukes alltid flere ganger, og så har vi nok av det til at vi stort sett kan spare opp til en ganske full maskin. Og en finvask innimellom, men jeg tror ikke det blir hver uke. 4-5 maskiner til sammen i snitt, kanskje?
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 08-03-12 kl 11:20. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Hertuginne
|
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Vi har også det slik at vi sorterer skittentøyet i egne kurver, sånn at det er sjelden vi setter på halvfulle vasker. Men det blir jo litt klesvask uansett, tror nok kjapt vi havner på ca åtte maskiner i snitt i uka. 2-4 maskiner med sengtøy og håndklær og annen 60 graders vask, 1-2 maskiner mørk 40, 1 lys 40, 1-2 ullvask og 0-1 spesialvask. Både mannen og jeg trener flere ganger i uka, og da går det jo litt treningstøy og håndklær.
|
|
|
#32 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Jeg har hatt bruktklærkurv på badet leeenge.
|
|
|
#33 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Jeg sorterer også klær i fire kategorier: Lyst, mørkt, ull og kokvask (vaskekluter, truser, sokker og sengetøy) Men jeg vasker ikke nødvendigvis en maskin med lyst og en maskin med mørkt en gang i uken. Vi har nok av klær så vi klarer å vente til vi får fylt opp en maskin. De flest av oss går jo med en dongeribukse mer enn en dag før den trenger å vaskes også. Det eneste som konsekvent kastes rett i skittentøyskurven er truser, sokker og vaskekluter. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!
Jeg satt og lurte litt jeg også. Vi vasker som regel hver 14. dag, om det ikke er noe spesielt. Tror kanskje vi tar voksen-sengetøyet noe oftere. Barna sover jo med pysj, det er grenser for hvor møkkete det blir.
|
|
|
#35 |
|
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Jeg er en sjuske. Maks 4 maskiner i uka, helst bare 3. Håndduker og sengetøy kan jeg godt finne på å vaske på 60 grader. For at det skal vaskes på 90, må det rett og slett ha blitt gjenglemt en håndduk som har blitt sur. Da skrus hele vasken opp til 90, slik at det blir en 90 vask imellom. Og så blir det en vask med lyse klær på 40 og mørke klær på 40. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Borte
|
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Det varierer litt fra uke til uke hos oss. Jeg samler gjerne opp sengetøy og håndklær til 90-vask og da er det ikke hver uke jeg har nok til å fylle maskinen. Likeledes med finvask og ulltøy.
|
|
|
#37 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Jeg skippertaksvasker så det kan enkelte uker bli mye vask. Gjennomsnittlig er det kanskje 3 stk. (?) Som regel vaskes det på 30 eller 40 grader. Håndklær, sengetøy, undertøy/sokker og kluter/håndklær kjøkken/bad/annet vaskes på minst 60 grader. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Hver uke har vi ca
|
|
|
#39 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Jeg vasker minst 8 maskiner i uka tenker jeg. Det er ikke alt som kan vasket sammen og jeg beholder tøyet finest/penest hvis jeg sorterer ut pentøy til en maskin.
|
|
|
#40 |
|
Glamorøs
|
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Jeg følger mange av tipsene allerede, men trenger mer kontroll over halvbrukt tøy. Mye av det havner til vask, fordi vi glemmer hvor ofte vi har brukt det.
|
![]() |
|
|