Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-12, 01:16   #21
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!

Jeg vasker sikkert 8 maskiner i uka ja. *tenke* 2-3 ullmaskiner, 2 farget vask, 1 håndduker, 1 hvitvask og 1 sengetøy. Og av og til en bonusmaskin med yttertøy. Det er jo endel som ikke kan vaskes sammen med andre ting, som ull og hvite taekwon do-drakter og goretex-tøy, det drar opp antallet.

Jeg gjør forresten alt det som står i artikkelen utenom det med badekåpene. Vi skulle imidlertid hatt en knaggrekke på badet slår det meg, så kunne vi brukt håndklær flere ganger. Og så har jeg ett mørkeblått laken jeg vurderer å kaste, for det passer ikke sammen med resten av sengetøyet og håndklærne, og blir liggende nederst i kurven til det omsider må vaskes alene.

Gammel 08-03-12, 01:48   #22
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

5 stk. i familien. Minst 10 maskiner i uken... sikkert en god del mer også. En del plagg går ganske alene på finvask. Noen maskiner er ekspressvask.

Håndkler bruker vi flere ganger. Varierer vel litt hvor ofte vi skifter - bruker å slenge dem inn når det skal kjøres 60-grader med undertøy o.l. og maskinen har kapasitet.

Tror vi kunne spart mye på å vente med noen vask til maskinen kunne bli fylt helt opp. Tror ikke kona har helt tro på at vaskemaskinen skal klare å vaske det like bra om det er 6-7 kg eller 3 kg i maskinen....

Gammel 08-03-12, 04:32   #23
Observatøren

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Vi er tre i hverdagen og vasker kanskje 4-5 maskiner i uka. En håndklær/sengetøy på 90, en mørk 40/60, en ull og en skjortevask. Har en maskin med 7kg kapasitet, men ingen tørketrommel. Litt av årsaken er at vi har nok ulltøy vinterstid til en uke-halvannens bruk, at 6-åringen griser lite (men sliter hull desto mer!).

Gjør allerede mye av det som står i artikkelen.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 09:16   #24
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes også vi gjør mye av det det tipses om, men det går vel nesten en maskin om dagen i snitt likevel. Jeg tror jammen jeg skal lage en liten statistikk for meg selv.
Klær sorteres på lyst og mørkt, på vinteren tar jeg ullvask for seg, sengetøy tas hver 14. dag, håndklær etter behov.
Vi er 4 i familien, og de to minste begynner å komme seg hva angår flekker på klærne, i det minste. Vi har knagger for "brukt men ikke skittent", men drømmer om et vaskerom. Det blir nok ikke i nåværende bolig.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 10:03   #25
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Hvis det er en kuriositet å bruke klær flere ganger er vi skikkelig sjuskete i vår familien.

Vi bruker ull mange ganger. Rister og lufter. Så lenge det ikke er flekkete og ikke lukter passerer det nåløyet.

Håndklær skiftes maks 1 gang i uka på badet. Treningstøy (vi trener ute) vaskes ikke hver gang de er brukt. Jeg trener i ulltøy, og det vaskes i allefall ikke hver gang.

Truser og sokker skifter vi naturligvis hver dag.

Det er veldig lett å vaske vekk mange typer flekker fra f.eks. t-skjorter med litt vann under springen, det har jeg prøvd å bli flinkere til å gjøre. "Lokalbehandling" av skitt på klær. Å kaste klær i vaska ukritisk etter en dags bruk synes jeg personlig er sløsing med ressurser og unødvendig slitasje på klær.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 10:12   #26
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tipper vi vasker ca 5 maskiner i uken, det blir 1 ullvask, 2 60 grader og så 1 lys og en mørk 40grader/finvask. Vi bruker gjerne klærne flere ganger, hvis de er rene. Og ytterklær, sånn som dresser vasker jeg veldig sjelden. Jeg bare tørker av hvis de er blitt møkkete, men på vintere med masse snø så er det begrenset hvor møkkete en dress blir.

Gammel 08-03-12, 10:16   #27
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Vi er 4 stk og vasker ca 4-5 maskiner i uka vil jeg tro. Ingen av oss bytter alt av klær daglig, med mindre det er helt nødvendig hos barna. En flekk her eller der hos dem gjør ingenting. Dog kunne vi sikkert byttet både håndklær og sengetøy oftere. Jeje, vi er stort sett friske. *skylapper*

Gammel 08-03-12, 10:19   #28
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

4 maskiner i uka. Annen hver uke blir det 5.
Da er alt med altså. Sengetøy, microfiberkluter, lyse, mørke, håndduker..

Vi er en voksen, en i tidlig skolealder og nå en nyfødt baby. Kan hende det blir flere maskiner nå da.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 10:47   #29
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en mann som trener 6-8 økter i uka, gjennomsvett hver gang, så han fyller jo flere maskiner alene. Og jeg trener også en del, men kan gjenbruke litt av mitt treningstøy, avhengig av type økt. No way at jeg begynner å trene med ull innerst.

Sengetøy skiftes ukentlig, og det er minst to maskiner alene. Håndklær ditto, kanskje?

Ellers har vi god mellomlagring av "brukt men rent" tøy.

Men jeg aner ikke hvor mange maskiner det vaskes i uka.

Gammel 08-03-12, 11:01   #30
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi vasker nesten bare stappfulle maskiner. Det meste av vanlige klær går på 40 grader, og det vasker vi kanskje 2 ganger i uken. 1 runde med håndklær og annet som skal på varmere temperatur, eventuelt 1 med sengetøy hvis det er sengetøyskift den uken. Ull går på ullvask, men brukes alltid flere ganger, og så har vi nok av det til at vi stort sett kan spare opp til en ganske full maskin. Og en finvask innimellom, men jeg tror ikke det blir hver uke. 4-5 maskiner til sammen i snitt, kanskje?

Sist redigert av Skilpadda : 08-03-12 kl 11:20.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 11:19   #31
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har også det slik at vi sorterer skittentøyet i egne kurver, sånn at det er sjelden vi setter på halvfulle vasker. Men det blir jo litt klesvask uansett, tror nok kjapt vi havner på ca åtte maskiner i snitt i uka. 2-4 maskiner med sengtøy og håndklær og annen 60 graders vask, 1-2 maskiner mørk 40, 1 lys 40, 1-2 ullvask og 0-1 spesialvask. Både mannen og jeg trener flere ganger i uka, og da går det jo litt treningstøy og håndklær.

Noe tørkes i trommel, men det meste henges opp, uten at det skaper noe stor flaskehals i klesvaskprosessen.

Gammel 08-03-12, 11:24   #32
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt bruktklærkurv på badet leeenge.
Desverre er det enkelte av familiens medlemmer som tror at det også er en skittentøyskurv.
Aner ikke hvor mange maskiner det går i løpet av en uke, nå har det vært unntaktstilstand et par uker.
Alt fra 2-10, sikkert.

Gammel 08-03-12, 13:08   #33
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sorterer også klær i fire kategorier: Lyst, mørkt, ull og kokvask (vaskekluter, truser, sokker og sengetøy) Men jeg vasker ikke nødvendigvis en maskin med lyst og en maskin med mørkt en gang i uken. Vi har nok av klær så vi klarer å vente til vi får fylt opp en maskin. De flest av oss går jo med en dongeribukse mer enn en dag før den trenger å vaskes også. Det eneste som konsekvent kastes rett i skittentøyskurven er truser, sokker og vaskekluter.
Vi vasker ikke sengetøy en gang i uka. Bør man det, egentlig?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:13   #34
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vi vasker ikke sengetøy en gang i uka. Bør man det, egentlig?

Jeg satt og lurte litt jeg også. Vi vasker som regel hver 14. dag, om det ikke er noe spesielt. Tror kanskje vi tar voksen-sengetøyet noe oftere. Barna sover jo med pysj, det er grenser for hvor møkkete det blir.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:30   #35
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er en sjuske. Maks 4 maskiner i uka, helst bare 3. Håndduker og sengetøy kan jeg godt finne på å vaske på 60 grader. For at det skal vaskes på 90, må det rett og slett ha blitt gjenglemt en håndduk som har blitt sur. Da skrus hele vasken opp til 90, slik at det blir en 90 vask imellom. Og så blir det en vask med lyse klær på 40 og mørke klær på 40.

Vaske halvfulle maskiner? Nei takk.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:39   #36
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det varierer litt fra uke til uke hos oss. Jeg samler gjerne opp sengetøy og håndklær til 90-vask og da er det ikke hver uke jeg har nok til å fylle maskinen. Likeledes med finvask og ulltøy.

Fast er det 2*40 C og 2*60 C sånn circa. Jeg vasker helst ikke på tordager eller i helgen, så hvis jeg ikke har fått tatt alt tidlig i uken blir det liggende til uken etter. Allikevel er jeg stort sett bare en eller to maskiner fra ajour.

Vi skifter ikke håndklær hver dag eller sengetøy hver uke, og det holder nok mengden litt nede.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:41   #37
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg skippertaksvasker så det kan enkelte uker bli mye vask. Gjennomsnittlig er det kanskje 3 stk. (?) Som regel vaskes det på 30 eller 40 grader. Håndklær, sengetøy, undertøy/sokker og kluter/håndklær kjøkken/bad/annet vaskes på minst 60 grader.

Når de to minste slutter å søle så fælt regner jeg med det blir mindre å vaske. Særlig mellomste må skifte genser og bukse som regel hver dag pga matsøl.

Jeg har et strengt sorteringregime av skittentøy. Det skal fordeles på lyst tøy, mørkt tøy, sengetøy og håndklær, håndklær/kluter-rengjøring, ull, sokker og undertøy og diverse. Jeg har laget laminerte skilt med tekst og bilder på så alle i familien skal skjønne hva som skal legges hvor.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 14:00   #38
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hver uke har vi ca
2 vask mørke klær/håndklær/sengetøy (vasker det sammen, ikke hver for seg) på 60 grader
1 vask røde klær/håndklær/sengetøy 60 grader
1 vask treningstøy syntetprogram 30-40 grader
1 vask voksne bukser/gensere 40 grader

I tillegg kjører jeg en hvitvask 60 grader ca annenhver uke, og en ullvask 30 grader ca annenhver uke. Det høres ut til å bli i snitt 6 omganger per uke. Gjør det meste av tipsene fra artikkelen.

Gammel 08-03-12, 14:09   #39
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg vasker minst 8 maskiner i uka tenker jeg. Det er ikke alt som kan vasket sammen og jeg beholder tøyet finest/penest hvis jeg sorterer ut pentøy til en maskin.
Det hender stadig jeg ikke har stappfulle maskiner faktisk. :fy på lanken:

Gammel 08-03-12, 14:13   #40
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg følger mange av tipsene allerede, men trenger mer kontroll over halvbrukt tøy. Mye av det havner til vask, fordi vi glemmer hvor ofte vi har brukt det.

Jeg er for øvrig ikke enig i at det bare er å bruke ull i stedet, hvertfall ikke innerst mot kroppen når man trener. Jeg syns det er veldig vanskelig å få vekk svettelukt fra ulltøy. I tillegg til at jeg hater ull mot kroppen.

Jeg syns også at alt treningstøy man bruker rett på kroppen må vaskes hver gang. Det virker ikke som alle på mitt treningsenter er enig, og de stinker ganske kraftig når den gamle svetten blir varmet opp.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:52.