Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Atter en svigers-tråd

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-12, 21:50   #21
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Atter en svigers-tråd

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg hadde sagt i fra til mannen og så hadde jeg bare sagt til svigers at "hey, vent litt da, er ikke ferdig"

Jeg hadde også sagt ifra til mannen, men ikke noe til svigers. Tror jeg. Tror jeg hadde sagt jeg var forsynt også, om alle andre var ferdige, og det kun var meg igjen. Enda vi er nærmeste naboer med de, og spiser der rett ofte.

Gammel 06-04-12, 21:55   #22
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har snakket med mannen om det ørten ganger, og svaret er det samme "ja, sorry jeg glemmer meg!"
Jeg sier det til han MENS han sitter der og svaret er "ja, jeg skal hjelpe han jeg!" så fortsetter han å øse på til seg selv og spise mens ungen sitter der og maser om hjelp.

Av og til er det lettere å gjøre det selv.

Og de så at jeg holdt på å spise ja. Det er ikke første gangen for å si det sånn.

Gammel 06-04-12, 22:07   #23
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uavhengig om hun sa noe eller ikke, man bærer da ikke ut maten før alle er ferdige? Med ferdige mener jeg at ingen personer fremdeles sitter og tygger.

Gammel 06-04-12, 22:11   #24
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er uhøflig å ta maten av bordet før man vet om alle er forsynt.
At man kan være uoppmerksom kan jeg forstå. I våre familier er sånt noe vi har åpenhet nok til å si i fra om. "Hei.. jeg er ikke ferdig. Kan jeg få litt til?"
Hvis forholdet allerede er anstrengt kan jeg skjønne at det kan være vanskelig å si i fra, men jeg tror ikke det nødvendigvis er snakk om en bevisst uhøflig handling mot deg. Når det gjelder å være vertskap kan jeg være en svime og det er ikke vondt ment om jeg bryter noen høflighetskoder. Jeg bare er sånn. Jeg hadde satt pris på at folk hadde sagt i fra om jeg hadde båret bort noe uten å spørre om de var forsynt.

At ikke han bidrar med å mate barna synes jeg er veldig mye verre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 22:17   #25
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Klart det er uhøflig å ta av maten før alle er forsynt.
Enda mer "uhøflig" er det at mannen din ikke tar sin del av ansvaret her.
Gudameg jeg hade blitt forbanna, og jeg hadde nektet å spise der (eller andre plasser han ikke hjelper til) helt til han tar tegninga. Det går bare ikke an å "glemme seg ut".

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 22:18   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må jo være en finfin måte å få ham til å se alvoret på; at du nekter å spise hos dem med mindre han viser at han deltar i matingen av barna. Jeg hadde definitivt gått for den metoden.

Gammel 06-04-12, 22:18   #27
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ja, det er uhøflig å ta maten av bordet før man vet om alle er forsynt.
At man kan være uoppmerksom kan jeg forstå. I våre familier er sånt noe vi har åpenhet nok til å si i fra om. "Hei.. jeg er ikke ferdig. Kan jeg få litt til?"
Hvis forholdet allerede er anstrengt kan jeg skjønne at det kan være vanskelig å si i fra, men jeg tror ikke det nødvendigvis er snakk om en bevisst uhøflig handling mot deg. Når det gjelder å være vertskap kan jeg være en svime og det er ikke vondt ment om jeg bryter noen høflighetskoder. Jeg bare er sånn. Jeg hadde satt pris på at folk hadde sagt i fra om jeg hadde båret bort noe uten å spørre om de var forsynt.

At ikke han bidrar med å mate barna synes jeg er veldig mye verre.

Nei det er nok ikke en bevisst handling. Det er jeg helt enig i. Jeg bare undrer meg over at folk er uhøflige.

Jeg må understreke at ungene SPISER selv altså det er bare en del på forhånd de trenger hjelp til. (Som å legge maten på tallerken, skjære den i passende biter, sørge for at den ikke er for varm, helle vann i glassene osv. Og så er det jo alltid en som ikke har fått det den andre har og vil ha mer osv. Jeg sprang litt rundt bordet før jeg fikk satt meg, for å si det mildt.)

Gammel 06-04-12, 22:18   #28
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Da order du bordplasseringen slik at han naturlig sitter med ansvar for en av ungene, fordi han sitter ved siden av barnet, og du ikke gjør det. Og forteller ham hvorfor, og at han har med å ta sin del av ansvaret. Også løper du ikke rundt bordet, du påpeker til ham, om han ikke "hører" ungen at: du, nå ber xxx om yyy, sørg for det! Eller "gir du ham litt vann, vær så snill?" om du vil være i de hakket med høfflige hjørnet selv.

Gammel 06-04-12, 22:19   #29
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Det må jo være en finfin måte å få ham til å se alvoret på; at du nekter å spise hos dem med mindre han viser at han deltar i matingen av barna. Jeg hadde definitivt gått for den metoden.

Ja jeg tror jeg må sette ned foten på en eller annen måte, det er visst eneeste måten.

Gammel 06-04-12, 22:32   #30
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Uhøflig å bære av maten mens noen fremdeles spiser. Neste gang kan du godt prøve å si ifra om at du ikke er ferdig.

Mannen min hadde en tendens til å "glemme" å hjelpe ungene når vi var på besøk hos familien hans. Nå passer jeg på å plassere meg strategisk langt unna, gjerne mellom fjortistanteungene våre, så jeg er utilgjengelig og han får ikke mulighet til å glemme det. Å si ifra til ham virket sjelden, så jeg gikk for "learning by doing"-varianten.

Gammel 06-04-12, 22:45   #31
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hah, her kjente jeg igjen mye, gitt.

1. Når mannen er hos svigers så blir han som et barn igjen, og slapper HELT av og blir tatt vare på av sin mor, som nyter å ta vare på oss. Etter ar vi har fått barn derimot, så har vi måttet jobbe med denne totale avslappede stemingen hans, for barna må jo faktisk håndteres som vanlig, og jeg blir pisse sur når han ikke stiller opp som vanlig, men må bes hele veien. Vi tok det steg for steg, først med at vi avtalte noen hint fra meg til ham, som gjorde at han forstod at det var hans "tur" uten at jeg måtte kommandere ham i alles påsyn, og så har vanen krøpet inn sakte men sikkert. Nå, ti år etter, går det riktig fint.

2. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg ble sittende med kniv og gaffel løftet og mat i munnen, mens fatet plutselig forsvant. Svigerfar forsyner seg nemlig STRAKS vi setter oss til bords, gjerne før vi har sagt "værsågod" til barna, og før vi er ferdige med forsyning av alle barna, så er han ferdigspist, og venter utålmodig på at måltidet skal slutte. Dette har blitt en stående vits, jeg har fortalt historien med kniven og gaffelen hevet og munnen full mange ganger, og det har seget inn til slutt. Tok bare ti år det også.

Nå tar jeg det ikke så veldig ille opp, da. Det gjør meg veldig lite å bare spise en halv porsjon middag, mat er ikke veldig viktig for meg, ei heller prinsippet. Det var mer komisk.

Gammel 06-04-12, 23:01   #32
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå tar jeg det ikke så veldig ille opp, da. Det gjør meg veldig lite å bare spise en halv porsjon middag, mat er ikke veldig viktig for meg, ei heller prinsippet. Det var mer komisk.

Men hvorfor spise bare en halv porsjon middag og ikke si i fra?

Det aner meg at svigermiddager kanskje er mer formelle hos andre enn det jeg er vant til.
Hadde pappa uforvarende begynt å rydde bordet og mannen min ikke var ferdig så hadde jeg blitt litt månebedotten om han etterpå var oppgitt over at han ikke hadde fått spist nok. Han kunne jo bare sagt fra. Evt. hentet matfatet på kjøkkenet igjen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 23:06   #33
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det aner meg at svigermiddager kanskje er mer formelle hos andre enn det jeg er vant til.
Hadde pappa uforvarende begynt å rydde bordet og mannen min ikke var ferdig så hadde jeg blitt litt månebedotten om han etterpå var oppgitt over at han ikke hadde fått spist nok. Han kunne jo bare sagt fra. Evt. hentet matfatet på kjøkkenet igjen.

Njanei, det har bare vært veldig pytt-pytt der og da. Svigerfar er tunghørt og litt vrang, så det er ikke alle kamper jeg gidder å ta. Og så er det på Sunnmøre, så det er aldri lenge til kakebordet kommer fram uansett.

Gammel 06-04-12, 23:09   #34
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde vært veldig naturlig hos oss også.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 23:10   #35
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Og så er det ikke akkurat livet om å gjøre å få mer fiskeboller eller istykkerkokt pasta heller, når jeg tenker meg om....

Gammel 06-04-12, 23:15   #36
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde blitt mest sur på faren som er mere opptatt å få i seg sin egen mat en å hjelpe i allefall en av ungene.
Men kanskje han er vant til at maten forsvinner fort og passer på å få sin andel.

Jeg er vant til at man spør om alle er forsynt før man fjerner maten, så jeg tror jeg hadde blitt litt satt ut. Ovenfor eks svigermor så hadde jeg ikke hatt problemer med å si fra da, men hos min eks svigerfar hadde jeg nok ikke sagt et pip.
Så har jeg kontakt med eksens mamma fortsatt da, og eksens pappa jar jeg vel sett et par ganger de siste 10 årene, men eksen har ikke sett faren sin noe mere han heller da.

Gammel 06-04-12, 23:29   #37
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville blitt veldig overrasket og hadde sagt i fra dersom noen ryddet bort før jeg var ferdig å spise. Helt uten å tenke over hos hvem jeg var.
Men det hadde aldri vært noen som hadde gjort det. Måltidene er i stor grad samlingspunkt i familiene våre og det er vel heller fare for at ingen ville ryddet av bordet ...

Men den mannen som ikke hjelper til med ungene og lar seg pjuskes med av mor; han hadde ligget tynt an.

Gammel 07-04-12, 00:58   #38
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men jeg hadde blitt veldig lei meg dersom jeg ikkke hadde fått spist meg ferdig. Selvsagt må barna ha hjelp i spisesituasjonen, deretter er det min tur til å spise. Slik er det der vi ferdes. Jeg er glad i mat, glad for å bli bedt bort, og synes det er hyggelig å få servert middag, all den tid det ikke er så ofte. Så hvis matfatene hadde blitt ryddet ut under min bespisning, hadde jeg blitt snurt. Det er ikke vanlig vil jeg mene, lite høflig. Man byr gjerne om igjen også etter at man er ferdig med førstegangsservering. Jeg hadde ikke hatt mye utbytte av å reise på middag til noen dersom jeg ble redusert til å hjelpe barna, ikke fikk spist meg mett, og mannen slapp både å hjelpe 2-åringen, samt fikk full avslapning og service. Nei da hadde det ikke blitt mange besøkene gitt. Som vertinne byr jeg alltid om flere ganger og sikrer meg at alle gjestene er mette og fornøyde før vi rydder ut.

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 01:02   #39
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg hadde spist opp maten min kjempesakte på ren trass og for å understreke at jeg ikke var ferdig. Så hadde jeg tatt det opp med gubben når jeg kom hjem såpass tydelig at han ikke kan fortsette å ignorere det.

Skjer sånne ting ofte er det jo greit å ta det opp med svigers og, hvis ikke så ville jeg lagt det fra meg. Dette er irriterende, men ikke noe mer enn det. Syntes jeg. Kan hende svigers var litt tankeløse denne gangen.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 01:44   #40
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neste gang setter du deg på andre siden av bordet, slik at ungene sitter ved siden av mannen, eventuelt at dere tar en unge hver. Dette informerer du mannen om at skal skje på forhånd.

Dernest sier du fra på en hyggelig måte at "Beklager at jeg spiser sent, men det tar så lang tid når jeg må hjelpe ungene med maten. Kan vi drøye middagen litt til, er dere snille."

Oppskriften på en mye hyggeligere middag hos svigers.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:02.