Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Menn slipper å skifte bleie i barnehage

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-12, 14:37   #21
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Menn slipper å skifte bleie i barnehage

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Når det kommer til pedagoger og deres bruk av tid så mener jeg at burde bli mer bevisst på å bruke tid med barna. Bleieskift er som nevnt en ypperlig måte å få tid med hvert enkelt barn. Å bruke timer på matlaging, klippe sommerfugler øl syns jeg assistenter kan ta seg av slik at pedagoger får mer tid på gulvet.

Ikke ØL da

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 14:38   #22
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, da er ikke motivasjonen helt på plass uansett.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 14:41   #23
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Ikke ØL da

Kjapp du var da. Må gi meg tid til å rette vettu..

Gammel 07-04-12, 14:49   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å si det sånn, mannen i huset har skiftet mange, mange flere bleier enn det jeg har gjort.

Gammel 07-04-12, 14:51   #25
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Dette er vel sånn ca like teit som de førskolelærerne som ikke vil skifte bleie med begrunnelsen at de ikke har tatt høyere utdanning for å skifte bleie.

Gammel 07-04-12, 14:53   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Dette er vel sånn ca like teit som de førskolelærerne som ikke vil skifte bleie med begrunnelsen at de ikke har tatt høyere utdanning for å skifte bleie.

Synes jeg hører sykepleiere si noe sånt (og lignende). Djiis, man vet vel hva man går til når man utdanner seg til noe?

Gammel 07-04-12, 14:54   #27
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Bleieskiftet er, om man klarer å se slik på det, en fantastisk mulighet til å ha alenetid med ungene. Det er etter mitt syn en svært viktig del av samspillet vi har med barna, og som pedagog ønsker jeg at alle jeg jobber med skal få lik mulighet til å dra nytte av dette. I kommunen hvor jeg jobber finnes det en barnehage der ingen pedagogiske ledere skifter bleier, og hvor assistentene er pålagt å gå med gule vester på seg. Jeg skulle likt og visst hvordan de faglig begrunner disse valgene.

Utrolig spesielt.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 14:55   #28
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Siterer fra artikkelen: - For ansatte som også er fedre vil det være en smal sak å skifte bleier. Sperren er nok større for unge menn som kommer rett fra skolebenken. Det er trist om en bagatell som bleieskift skal stå i veien for menn som ønsker å jobbe i barnehage, sier den pedagogiske lederen.
..........

Jeg tror ikke noe på at det er et større problem for unge menn enn for unge barnløse jenter, altså. Sønnen min klarte det ihvertfall helt fint uten å ha egne barn.

Kan ikke huske at jeg hadde skiftet bleier på noen før jeg fikk barn selv, eller hadde noe spesielt kvinnelig instinkt i den retning.

Jeg har også jobbet sammen med unge kvinner som aldri har skiftet bleie på noen tidligere, skal de også slippe fordi de ikke er mammaer.

Jeg syntes begrunnelsene er dårlige og den pedlederen kan jo umulig gjøre annet enn å synes at å skifte bleier er bare drittjobb.
Å skifte på en fire/fem-åring er ikke akkurat en fryd, men det er deilig å lukke døren og ha litt eksklusiv 1-1 tid. Det er det ikke mye av i en barnehage.

Gammel 07-04-12, 14:55   #29
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Synes jeg hører sykepleiere si noe sånt (og lignende). Djiis, man vet vel hva man går til når man utdanner seg til noe?

Man skulle tro det, men det finnes faktisk førskolelærere som mener at de er for "gode" til å bruke tid på bleieskift.

Gammel 07-04-12, 14:57   #30
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Når det kommer til pedagoger og deres bruk av tid så mener jeg at burde bli mer bevisst på å bruke tid med barna. Bleieskift er som nevnt en ypperlig måte å få tid med hvert enkelt barn. Å bruke timer på matlaging, klippe sommerfugler, rydde lager ol syns jeg assistenter kan ta seg av slik at pedagoger får mer tid på gulvet.

Jeg er enig, og jeg er veldig mye på avdelingen, men innimellom syns jeg det er veldig deilig å være litt på kjøkkenet og få litt ro rundt ørene.

Gammel 07-04-12, 15:04   #31
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man skulle tro det, men det finnes faktisk førskolelærere som mener at de er for "gode" til å bruke tid på bleieskift.

Jeg er enig, og jeg er veldig mye på avdelingen, men innimellom syns jeg det er veldig deilig å være litt på kjøkkenet og få litt ro rundt ørene.

Akkurat det å få gjøre en aktivitet med bare noen barn eller helt uten barn er noen ganger en nødvendighet, sier hun som gjerne frir seg ryddeoppgavene inne når hun har senvakt.

Gammel 07-04-12, 15:08   #32
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Ja, slik er jeg også. Men ofte blir vi så opptatt av organiseringen at vi glemmer litt å bruke den kompetansen vi faktisk har sammen med barna.

Gammel 07-04-12, 15:19   #33
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

øhhhh... finner ikke ord......

Mener hun kanskje personer som ikke helt klarer å skifte bleier, eller er det bare menn....?

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 15:36   #34
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jobber man i barnehage, med bleiebarn på avdelingen, ja så skifter man bleie, enten du er kvinne eller mann, og sånn er det med den saken - i hvertfall om du ønsker bli gammel på avdelingene jeg har noe jeg skulle ha sagt.

Nei, det er ikke moro å skifte på en treåring som er løs i magen, men det må gjøres, og sånn er det med den saken.

Gammel 07-04-12, 16:15   #35
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Dette praktiserte en avdeling hos oss, holdt på å få sjokk jeg da jeg hørte det(og ble skikkelig irritert!).
Uerfarene unge menn/kvinner kan få god veiledning, men å slippe å skifte bleier? Å, nei du.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 17:35   #36
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette er bare så utrolig teit. Alle gutta på min jobb skifter bleier, det er en del av jobben for ALLE barnehageansatte.

Gammel 07-04-12, 17:43   #37
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

I en barnehage jeg jobbet, så var det faktisk den mannlige ansatte som skiftet flest bleier, da jobbet jeg på en 3-6 årsavdeling, så det var jo sånn sett ikke mange bleieskiftene.

Gammel 07-04-12, 20:12   #38
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

...

Sist redigert av Lorien : 09-10-13 kl 16:47.
Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 20:21   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er virkelig det rareste og teiteste jeg har hørt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 20:26   #40
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Himmel. Jeg har også vært ung og uerfaren spirrevipp som aldri hadde skiftet bleier før jeg begynte som ringevikar i barnehage. Det hadde virkelig ikke falt meg inn baklengs inn i fuglekassa at jeg skulle bli fritatt fra det. Det var ikke noe jeg gledet meg til, men likevel. Hvis unge menn velger barnehageyrket i en eller annen form, regner jeg med at de tar dette med i beregningen. Ellers er det jo mange andre utdanninger man kan ta hvor man kan jobbe med førskolebarn uten å måtte skifte bleier.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:43.