Sv: Hvor mye er arv og hvor mye er miljøpåvirkning?
De grunnleggende trekkene er man født med, men som him sier, hvilke "uttrykk" disse trekkene får vil være avhengig av miljø.
For eksempel vil et sjenert barn kanskje aldri bli verdens mest utadvendte, men likevel bli trygg i seg selv og sin egen personlighet, dersom han blir sett og støttet på hvem han er. *håper*
Jeg har to fettere som er grunnleggende veldig like meg og min søster: En "stødig", skoleflink, sjenert storebror og en følsom, temperamentsfull, lynsmart lillebror. Jeg og min søster har fått oppbacking og oppføgning hjemme, blitt sett, hatt gode samtalepartnere i våre foreldre, osv. Vi har vokst opp til trygge og fornøyde voksne. Fetterne mine vokste opp med veldig mye mobbing, og foreldre som i liten grad maktet å gjøre noe med det. Mammaen deres døde da de var relativt små, og de vokste opp med tilfeldige og til dels slemme hushjelper og en fraværende og ikke så veldig oppegående pappa.
Den eldste er så smart og kunnskapsrik, men har aldri våget spranget ut i en utdannelse, å reise eller å flytte. Han har en hjernedød jobb med hjernedøde kolleger, og jeg tror de eneste skikkelige voksensamtalene han har er de gangene vi inviterer ham til å besøke mine foreldre når jeg er i bygda på besøk. Jeg tenker mye på hvilket liv han kunne fått med en annen oppbacking, og hvor langt han kunne kommet om han hadde klart å overvinne sjenansen sin noe.
Lillefetteren er helt ute og kjøre - orker ikke engang å skrive om det. Den følsomme, fine, smarte fyren er helt ødelagt.