Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye er arv og hvor mye er miljøpåvirkning?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-07, 11:41   #21
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye er arv og hvor mye er miljøpåvirkning?

De grunnleggende trekkene er man født med, men som him sier, hvilke "uttrykk" disse trekkene får vil være avhengig av miljø.

For eksempel vil et sjenert barn kanskje aldri bli verdens mest utadvendte, men likevel bli trygg i seg selv og sin egen personlighet, dersom han blir sett og støttet på hvem han er. *håper*

Jeg har to fettere som er grunnleggende veldig like meg og min søster: En "stødig", skoleflink, sjenert storebror og en følsom, temperamentsfull, lynsmart lillebror. Jeg og min søster har fått oppbacking og oppføgning hjemme, blitt sett, hatt gode samtalepartnere i våre foreldre, osv. Vi har vokst opp til trygge og fornøyde voksne. Fetterne mine vokste opp med veldig mye mobbing, og foreldre som i liten grad maktet å gjøre noe med det. Mammaen deres døde da de var relativt små, og de vokste opp med tilfeldige og til dels slemme hushjelper og en fraværende og ikke så veldig oppegående pappa.

Den eldste er så smart og kunnskapsrik, men har aldri våget spranget ut i en utdannelse, å reise eller å flytte. Han har en hjernedød jobb med hjernedøde kolleger, og jeg tror de eneste skikkelige voksensamtalene han har er de gangene vi inviterer ham til å besøke mine foreldre når jeg er i bygda på besøk. Jeg tenker mye på hvilket liv han kunne fått med en annen oppbacking, og hvor langt han kunne kommet om han hadde klart å overvinne sjenansen sin noe.

Lillefetteren er helt ute og kjøre - orker ikke engang å skrive om det. Den følsomme, fine, smarte fyren er helt ødelagt.

Gammel 30-03-07, 13:01   #22
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye er arv og hvor mye er miljøpåvirkning?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Dette er naturlgivis riktig, men jeg tviler på at forskning på eneggede tvillinger er tilstrekkelig eller presist nok til å vurdere betydningen av arv kontra miljø fullt ut. For det første er jeg ikke overbevist om at vi har en tilstrekkelig kontroll på hva "genetisk identiske" innebærer for eneggede tvillinger. Og "ytre omstendigheter" er vanligivs ikke veldefinert i denne sammenhengen heller. Jeg antar f.eks at små variasjoner i kjemi under svangerskapet kan gjøre at i like gener kan gi ganske forskjellige uttrykk. Da er jo det forsåvidt miljø og ikke arv, men det er vanskelig å isolere og vurdere det.

Ben "mad scientist" Murphy

Du har selvsagt helt rett i at betydningen av faktorene er veldig usikker, men jeg mener at alt som skjer etter befruktning ikke kan kalles "arv". Flisespikkere vil også kunne påstå at en mutasjon i genene heller ikke er arv per se.

Eksempelvis vil det sikkert være gener som disponerer for ryggmargsbrokk, men den ytre påvirkningen folsyreinntak er påviselig en stor faktor. At det er medfødt, gjør det ikke nødvendigvis arvelig.

Når det er sagt, så synes jeg ofte at spørsmålet om arv eller miljø blir en diskusjon om "skyld" vs. "uskyld". F.eks. at miljøfaktorene er så påvirkbare at det er foreldrenes skyld hvis noe går galt (ref. en del bisarre homofilidiskusjoner). Det synes jeg er helt merkelig. Det finnes ekstremt mange miljøfaktorer man ikke har kontroll over.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:32.