|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Heklet hjelmlue til prematur?Min yngste er født i uke 33, men vi hadde ikke behov for prematurklær. På nyfødt intensiv lå de bare i bleie og han kom jo ikke ut før til termin og da passet strørrelse 50 i klær. Han var 50 cm allerede i uke 33 da, men bare 2,5 kg.
![]() |
#22 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Heklet hjelmlue til prematur?Her hadde de klær på da vi var på nyfødtintensiven. Klærne avdelingen har er fryktelige, så jeg var glad vi hadde plagg å ta med selv. Vi lå bare 8 dager på nyfødtintensiven, så da hadde han fem uker igjen til egentlig termindato. Jeg husker det gikk ganske lang tid før det meste i str. 50 passet, men Joha og Petit Bateau er blant de smaleste, hvertfall.
![]() |
![]() |
#23 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Heklet hjelmlue til prematur?Jeg fødte i slutten av juni på gamle St. Olavs. Det var minst 30 grader inne på Nfi. De brukte bleie og helseteppe i de åpne kuvøsene. Vi ble skrevt ut i begynnelsen av august, 8 dager før termin, tror jeg. Barnet mitt sluttet å puste hver gang da han skulle begynne å drikke melken selv (slutte med sonde).
![]() |
#24 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Heklet hjelmlue til prematur?Ja, minsten lå aldri i kuvøse, vel og merke. Kun i vanlig seng, med varme de første dagene. Han pustet selv hele tiden, og hadde god oksygenmetning. Nyfødtintensiven var delt i tre, så de aller minste og sykeste lå skjermet innerst, så en del med både senger og kuvøser, og en egen del med de friskeste, f eks. terminfødte babyer med starttrøbbel.
![]() |
![]() |
#25 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Heklet hjelmlue til prematur?
Min gutt ble født i uke 36, men var SGA (altså mindre enn han skulle være da, under 2 kg.) Jeg tror hodet hans var 32 cm. Det høres jo egentlig litt stort ut med tanke på at min fullbårne jente var 34 cm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Kontrollfrik
Wow! Min gutt ble født i 36+2 (men jeg vet når unnfangelsen var og han må ha blitt født i uke 37...) Han var 1939 g og 44 cm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Introvert textrovert
|
Jada, store barn, men likevel premature, funksjonsnivået var jo ikke bra. Eldste ble også forløst for tidlig, i 37+ 1 og han var 51 cm og 3650 gr. Med ham lå jeg bare inne i 8 døgn, men det var mest pga meg.
![]() |
#28 |
Kontrollfrik
Jada, jeg mente det ikke slik altså. Jeg blir bare stadig overrasket over hvor liten min faktisk var, tross alderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
intro
|
![]() Sv: Heklet hjelmlue til prematur?Ivar ble født i uke 34+0 (eller 33+6) og var 33 cm rundt hodet. Med 44 cm lengde og vekt på 2,4 kg var han midt på streken for sin alder da han kom. Vi var på sykehuset i åtte dager, og jeg fullammet ham fra han var 4-5 dager. Håper du får gå minst like lenge som jeg gjorde, kokos!
Sist redigert av Bluen : 21-04-12 kl 18:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() Sv: Heklet hjelmlue til prematur?Benedikte ble født da jeg var 31+2, og var 1800g og 43 cm lang. Hodeomkretsen husker jeg ikke, men jeg husker godt at mannen i huset ble sendt ut for å handle klær til henne men han fant ingen ting. Det endte med at han kjøpte inn ulltøy fra joha, og vasket på 40 og 60 grader slik at det krympet. Da passet det perfekt.
![]() |
![]() |
#32 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Heklet hjelmlue til prematur?http://www.hekleogstrikkeoppskrifter...ndaprosjektet/
![]() |
#33 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Heklet hjelmlue til prematur?Hvilken str passet på (34 ukers)ungene når de "slapp" ut fra sykehuset forresten? Og hvor gamle var de da?
![]() |
#34 |
intro
|
Ivar var 44 cm ved fødselen og kom ut av sykehuset etter en uke. Han brukte 44 temmelig lenge, så vidt jeg husker.
![]() |
![]() |
#35 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Heklet hjelmlue til prematur?Takk for svar. Nå har jo jeg ganske lange unger (51 og 53 cm på termin), så jeg vet ikke hva jeg bør forvente. Begge var gjsnittstunge på 3500 gram. Ser at en gjennomsnittsinge i uke 34 er 41 cm lang og 2300 gram. Lillebror er på snittet ift sin uke nå. Str. 44 bør være rimelig safe om han kommer i uke 34 da vil jeg tro, hvertfall om han skal ha et par uker på sykehuset uten klær.
![]() |
#36 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Heklet hjelmlue til prematur?Knøtteliten var jo hele 35+6, men selv hun svømte litt i prematurluen med spøkelset Laban på. Det er helt ufattelig å tenke på i dag, den luen passer jo knyttneven min.
![]() |
#37 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Heklet hjelmlue til prematur?Takk for tips, Ru! Jeg tenker at vi må vente til han kommer ut for å se str. men jeg må liksom mentalt forberede meg så jeg har litt oversikt når kaoset begynner. Og nå har jeg et hav av tid til å tenke på de praktiske tingene.
![]() |
#38 |
intro
|
hm, jeg er nesten sikker på at 44 eller 45 cm var snittet for gutter i uke 34 ifølge et percentilskjema for premature som vi fikk på sykehuset. Hvis ungene dine er litt lengre enn snittet, trenger dere sikkert ikke mye klær i 44.
![]() |
![]() |
#40 |
Har bakt søte kaker
|
Stemmer sikkert, gutter er jo gjerne lenger.
![]() |
|
|