Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hva gjør vi med kjøkkengulvet?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-12, 18:57   #21
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva gjør vi med kjøkkengulvet?

Ikeas leketepper er tynne og vaskbare. Ihvertfall har jeg vasket dette. Det er lett å legge i vaskemaskinen siden det er tynt, og tørker fort. Og så er det billig å bytte ut. Men kansje ikke stort nok? http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20176809/

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 19:03   #22
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har et par slike, minst et av dem har vært i vaskemaskinen etter en omgang med omgangsyke. En mulig løsning, om enn noe kreativt mønster under bordet. Usikker på det med str. Mulig litt lite, at vi blir sittende på kanten er jo ikke behagelig. Kan tenke på det. Absolutt rimlig og lite tidkrevende i alle fall.

Gammel 25-04-12, 13:49   #23
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Laminat? Mer slitesterkt, tåler væskesøl bedre, raskt å legge gjerne... F.eks. Alloc Commercial-serien kan være anbefalt når det er fare for "søl". Alloc Commercial brukes også gjerne i butikker o.l.

Ulempen kan være at det er litt glatt for hunder?

Gammel 25-04-12, 14:01   #24
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Laminat er vel det jeg mener med "klikk-gulv", ja?

Som absolutt er en mulighet, men bygger ikke det en del i høyden, som lager snublekant i den egentlige åpne overgangen mellom kjøkken og stue?

Der er ikke dør, bare en åpning, og gulvet er lagt i ett pr i dag. Jg tenkte derfor at lavest mulig høydeforskjell var en fordel? Men, vi kan vel likegjern lage til ei vanlig dørlist der, som kompenserer for forskjellen på et vis, selv om det altså ikke er dør der da.

Gammel 25-04-12, 14:12   #25
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Parkett vil jo også kunne variere noe i tykkelse. Vanlig i dag er vel alt fra 7 til 15 mm - eller mer også. Men har ikke anelse om dette har endret seg de siste 30 årene...

Alloc Commercial er 9 mm tykk. Ser man f.eks. på Tarkett.no er tynneste parketten de har 13 mm tykk....

Man finner jo også tynnere laminat, men for de må man gjerne legge dempematte under slik at forskjellen blir liten. Under Alloc-en legger man bare fuktsperre (ikke alltid nødvendig). (man kan jo også bruke t-list/nivålist fra andre aktører - var bare et lett eksempel å finne)

Alloc leverer Commercial også i diverse "stein"-dekorer som kan passe for en del kjøkken.

Overgangslister finner man jo med "utjevning" av høydeforskjell ("nivålist", se f.eks. http://www.alloc.no/cgi-bin/alloc/im...bde=3&aktiv=81).

Gammel 25-04-12, 14:15   #26
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Laminat er vel det jeg mener med "klikk-gulv", ja?

Også parkett kan være "klikk".

Gammel 25-04-12, 14:21   #27
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg har ikke te tl å ta opp det gulvet som er der, bare legge noe oppå. Tror jeg.

Fordi jeg tror planen er å slipe ned og lakke på nytt senere. Et er etter sigende en "tykk og god parkett" som altså fint skal kunne slipes.

Og selv om parkett kan være klikk, så var det laminat jeg mente.

Altså, laminat, belegg, teppe, "slitt er pent", slipe nå, og slipe igjen når hunden er borte, alternativene er sprikende i tid og kostnadsrammer, ingen tvil om det. Vi får tenke på det, takk for mange gode innspill.

Gammel 25-04-12, 14:24   #28
Linella
Erfaren

Linella sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Vi slipte og lakket parkettgulvene på kjøkken og stue for noen år siden, og jeg føler det var totalt bortkastet. Det blir så utrolig fort stygt igjen med små barn. Med hund i tillegg blir det vel kanskje enda mer slitasje.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 14:25   #29
Isa
--

Isa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Vi har planer om gummigulv på vårt kjøkken. Søk på polyfloor, så kommer det opp en del.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 14:32   #30
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Linella, her.

Vi slipte og lakket parkettgulvene på kjøkken og stue for noen år siden, og jeg føler det var totalt bortkastet. Det blir så utrolig fort stygt igjen med små barn. Med hund i tillegg blir det vel kanskje enda mer slitasje.

Med hund blir det absolutt merkbart mer slitasje.

Derfor føler jeg at "slipe og lakke" egner seg bedre om 3-5 år, når vi ikke lenger har hund (hunden skal ikke erstattes med ny, katt er også utelukket grunnet allergi) og ungene er som en bonus blitt eldre.

Kynisk, kanskje, men jeg har ikke bedt om denne hunden, hun kom vår vei, og hun bor med oss så lenge hun lever. Det er greit. Jeg betaler det det koster i mat og medisiner, går tur og sånn der. Men jeg har nok mine tanker og planer om livet etter henne, og det er ikke noe jeg gruer meg til.

Gammel 25-04-12, 15:13   #31
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Vi lever fint med vår gamle og slitte parkett mens vi har små barn. Deilig å slippe å bekymre seg for og mase om riper i parketten. Men området under kjøkkenbordet, der hvor tvillingene strør om seg med banan, prim og andre klisne godsaker, er veldig slitt og vanskelig å holde rent. Jeg vurderer å kjøpe en sånn blank plastmatte de har på Ikea. Mener jeg har sett sånne i kontoravdelingen, til å ha kontorstolen på.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 19:52   #32
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kontormatter til å ha under stoler ja. Men størrelsen blir ikke stor nok.

Jeg var på Europris i dag, og så gulvmatter som kansje er 135 x 170. Jeg tok ikke notater, men det var sånn ca. De var like tynne og smidige som det Ikea leketeppet jeg linket til. Både Ikea og Europris er såpass billige at man kan prøve å vaske de på 40 grader, det er ikke noe stort tap. Ikea sine salongtepper står det på skal renses.

Europris teppet hadde bedre bakside og satt meget godt på gulvet. Carmen, 100% polyamid. (Jeg kjøpte et lite teppe til gangen)

Ellers tenkte jeg på terrassetepper, men de er så stive at man ikke får de i vaskemaskin? Det blir spyling med hageslangen, og upraktisk om vinteren.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 20:45   #33
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men så slitt er stygt. Og vanskelig å vaske tror jeg.

Vi har brukt Parkettpolish fra Johnson, kjøpt på butikken eller hos Fargehandelen.
Den legger seg som en blank hinne på gulvet og gjør det absolutt lettere å vaske. Har gjort det med 1 -1 1/2 års mellomrom.

Gulvet er en lys lønneparkett som er mer slitt enn vi liker, men den blir ikke byttet med det første.

Under kjøkkenbordet har vi hatt store filleryer fra IKEA, billige ulltepper(kjøpt på salg for en slikk og ingenting). Nå ligger det et teppe fra IKEA der, kjøpt på salg.
Orker ikke smuler og alt annet som flyter rundt på gulvet. Det er bedre med et teppe hvor dritten blir liggende.
170 x 240.

Gammel 26-04-12, 21:06   #34
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Personlig må jeg si jeg får litt angst med tanke på å teppe under et spisebord med tanke på alt som ramler/søles ned på det gjennom dagen når en har småbarn.

Jeg tror ikke du kommer unna en liten listsak i overgang stue-kjøkken uansett om du legger belegg eller klikk-sak.
Om du legger løst belegg så kan du bli plaget av at det krøller seg rundt og lager problemer i ett kjør (det kommer jo litt an på hvor stivt det er).
Da ville jeg i så fall gått for klikk-sak og en list i kanten fra kjøkken-stue. Tror de har lister som kan limes på.

Men, hva med å drite i hele parketten og legge noen stilige fliser da? Jeg syns det er kjempefint når en har fliser (helst mørke) mot parkett når det er slike åpne løsninger. Flisene vil jo vare en hel evighet, så kan dere heller bare slipe ned stuegulvet når det måtte passe seg slik (les når hunden er død og slikt noe).

Gammel 26-04-12, 21:22   #35
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Vi har lagt skiferlaminat på kjøkkengulvet og er fornøyd med det. Vi har også åpen løsning og det ligger en stållist i overgangen kjøkken/stue.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 22:04   #36
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg har hatt fliser på kjøkken før, og hatet det. Hardt og kaldt. (og i tillegg lite proft lagt, så det slet hull på tøflene mine) jeg fikk regelrett vondt i beina helt opp til knærene av å stå på det. Nå skal det sies at det var uisolert råkjeller under det kjøkkenet da, i nyhuset er det vel badet vårt.

Men fliser er jeg egentlig ikke glad i, på generell basis, så jeg tror ikke jeg er så lysten på det.

Gammel 26-04-12, 22:22   #37
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Som jeg forstår dere så vil dere ha en enkel og billig løsning nå, og heller slipe eller gjøre noe skikkelig om noen år?

Jeg ville gått for gulvbelegg oppå parketten, det finnes da vel både rimelige ok helt ok varianter her. Dersom imitasjonene blir for voldsomme, kan man ta den helt ut og kjøre på med farger eller noe.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 22:23   #38
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Vi får akkurat nå slipt og lakket gammel parkett, og er bare så fornøyde. Han som gjør arbeidet skryter veldig av kvaliteten på treet, eikeparkett fra slutten av 60-tallet. Det er bedre enn noe man får kjøpt i dag, fordi det som er i salg i dag er plantasje-tre mens det som var vanlig før var natur-tre som har bedre kvalitet og tåler mer. Det var mye hakk og stygg blank lakk på gulvet før vi slipte, men nå blir det helt nydelig med hakkene fjernet og matt lakk. Så bare pass godt på parketten nå før dere sliper, og ikke legg noe oppå som det f.eks får sjans til å samle seg fukt under.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 22:29   #39
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Som jeg forstår dere så vil dere ha en enkel og billig løsning nå, og heller slipe eller gjøre noe skikkelig om noen år?

Jeg ville gått for gulvbelegg oppå parketten, det finnes da vel både rimelige ok helt ok varianter her. Dersom imitasjonene blir for voldsomme, kan man ta den helt ut og kjøre på med farger eller noe.

Jeg tenkte i den retning ja. Enkelt og rimelig nå, "skikkelig" senere. Oge da absolutt som Fakse påpeker, ikke noe som ødelegger gulvet under da.

Gammel 26-04-12, 23:28   #40
mrc

mrc sin avatar

Standard

Jeg har hatt fliser på kjøkken før, og hatet det. Hardt og kaldt. (og i tillegg lite proft lagt, så det slet hull på tøflene mine) jeg fikk regelrett vondt i beina helt opp til knærene av å stå på det. Nå skal det sies at det var uisolert råkjeller under det kjøkkenet da, i nyhuset er det vel badet vårt.

Men fliser er jeg egentlig ikke glad i, på generell basis, så jeg tror ikke jeg er så lysten på det.

Hvis det er innlegget til Oblix du tenker på, så er det altså vanlig laminat med dekor som ser ut som stein...

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:26.