|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: "Vondter" som unnskyldning
Tender Loving Care
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Glamorøs
|
![]() Sv: "Vondter" som unnskyldningJeg syns det var bra at du fortalte at det å være trist etter en krangel kan være grunn god nok til å bli hentet, Tjorven. At man ikke trenger å lyve på seg en annen årsak.
![]() |
#24 |
Mother of Dragons
|
Den måten å vise omsorg på er jo faktisk temmelig usunn, ungene blir sykeliggjort av slike foreldre.
![]() |
#25 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Vondter" som unnskyldningSnuppa mi er ei veldig følsom jente. Og kunne tidligere ha vondt i magen og være kvalm ganske ofte. Innimellom også med oppkast.
![]() |
#26 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: "Vondter" som unnskyldningDet å bli sett på som ufølsom kjenner jeg igjen, ja. Vi har vært borti en helsesøster som rett og slett ikke evnet å lukte lunta og heller ikke hadde særlig tiltro til oss foreldre i forhold til slikt da et av barna oppsøkte oppmerksomhet på en litt uheldig måte. Altså ble vi bedt om å ta henne med til fastlegen om og om igjen for alt mulig rart. Vi måtte alliere oss med fastlegen og lærerne for å få en slutt på det. Det er jo måte på hvor lenge jevnaldrende gidder å forholde seg til en som stadig er "syk", skal særbehandles og får stikke fra timer for å løpe ned døra hos en blåøyd helsesøster. Så jeg synes ikke vi var så veldig ufølsomme. Tvert imot så var vi vel mer følsomme for konsekvensene atferden ville få for ungen sosialt og hvordan selvbildet ble påvirket negativt på sikt.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: "Vondter" som unnskyldningIngen i venninnegjengen til snuppa blir sendt til legen i tide og utide og ingen av dem har usedvanlig mye sykefravær heller. Bare så det er sagt.
![]() |
![]() |
#28 |
er her
|
![]() Sv: "Vondter" som unnskyldningSlik er Størstegutten min og, vi ender da opp med å sende han på skolen, hvorpå han kaster opp i gangen på skolen litt senere på dagen.
![]() |
#29 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: "Vondter" som unnskyldningJa, ignorer at barnet sier det har vondt i magen, og tro at det bare er falsk alarm som vanlig. Dra det med deg i bursdagsselskap, forsøk å overtale det til å spise mat og få to liter oppkast i fanget. Han skjønte fortellingen om ulv ulv etterpå. Og har ikke klaget over vondt i magen siden. Host. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Vondter" som unnskyldningHer er det et stort problem,det ble tatt opp på foreldremøte at dette gjelder svært mange av jentene i klassen(25 jenter). Eldste min forteller stadig om at hun får være inne i friminuttet, en gang fordi hun nesten stakk seg i øye med blyanten, en gang fordi hun klemte hånda i bildøra før skoletid (og hun hadde tjukk vott på,så det ble ikke store klemskade) osv. Jeg håper jo ikke dette stemmer,for da er det jammen ikke rart at jentene er dramaqueens....
![]() |
#31 |
|
![]() Sv: "Vondter" som unnskyldningJeg skjønner hva dere mener her, men klarer ikke la være å tenke på de gangene jeg hadde akutt vondt i magen som ungdom, og at det var grunnen til at mine foreldre lot meg være hjemme fra skolen fra tid til annen. Årsaken til magevondten var mobbing, men det var ingen "påfunnet" smerte. Og da jeg etterhvert fikk høre mange nok ganger at "det er bare i hodet det sitter", ble jeg veldig flink til å ignorere vondten, og endte innlagt pga. magesår. (Som forsåvidt også var direkte forårsaket av mobbing/stress/utrygghet.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Shake it out!
|
![]() |
#33 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Og derfor mener jeg at man ikke skal føyse det vekk. Men spør om hva de tenker på som gir de vondt. Det er viktig for de små å bli tatt på alvor.
![]() |
#34 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: "Vondter" som unnskyldningDet der synes jeg er skikkelig vanskelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ej ikke møjkets heije
|
Det er jo nettopp derfor det er så vanskelig. For det kan faktisk gjøre fysisk vondt selv om selve problemet ligger et annet sted.
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Sv: "Vondter" som unnskyldningKlart. Som jeg skrev, "jeg skjønner hva dere mener her". Og jeg mener ikke at man skal dra med unger som ikke orker å rydde rommet fordi de har så vondt i hodet til legevakten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
trenger lading
|
![]() Sv: "Vondter" som unnskyldningJeg har også ei som prøver å slippe unna med å ha vondt i hodet/magen. Er særlig hvis jeg ber henne rydde rommet eller at hun bare pirker i maten. Jeg spør henne om det er noe annet som plager henne, og sier at hun godt vente noen minutter til før hun sier det er vondt. For som oftest er det bra igjen like etterpå.
![]() |
#38 |
weird
![]() Sv: "Vondter" som unnskyldningDet er en risiko, ja. Når det gjelder skole har det hjulpet å kommunisere med skolen. Når et barn har fått ganske høyt fravær er nok både foreldre og lærer interessert i å gjøre noe med det og da er det ok å si ifra til hverandre de dagene man er usikker. Og ha en linje på at eleven f.eks. kan få Nyco eller paracet etc. ved behov, men ikke masse oppmerksomhet. Og være klar for å bli oppringt for henting ved behov. Men i vårt tilfelle hadde jeg altså mer tillit til lærerens enn helsesøsters vurdering, til tross for faglig bakgrunn. Rett og slett fordi helsesøster var ung, dum og blåøyd. Et funn for dramatiske fjortiser. Lærerne har vært litt mer kyndige på aldersgruppen, ser mønstrene osv.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
weird
![]() |
![]() |
![]() |
|
|