|
|
|
|
#1 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunadvalg
Ja den med lilla liv. Om du har en venninne med slik er det stor sannsynlighet for at det er min mor som har sydd den. Neida, er ikke langt fra Hardanger, og det er ikke mange år siden de rekonstruerte bunaden fra der jeg kommer fra og laget den med grønt liv. Jeg synes ikke den er så fin, men den er vledig fin på tanta mi som har litt rødlig/blondt hår.
|
|
|
#2 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Tror den var syd av bestemoren hennes som også har lilla liv. Men det er nok ikke mange av de. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Borte
|
Sv: BunadvalgMan kan vel velge hvilken bunad man vil, men jeg ville valgt en med hjemstedstilknytning eller i det minste slektstilknytning.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: BunadvalgJeg ville nok også valgt en med tilknytning, altså enten fra mors eller fars hjemsted eller fra hennes eget. For min del var det helt uinteressant med bergensbunad (altså mitt hjemsted), jeg ville ha sunnmørsbunad, både fordi mamma er derfra og har den bunaden og fordi jeg selv føler meg veldig hjemme der. Dessuten synes jeg ikke bergensbunaden er like fin. Hvis datteren min vil ha etterhvert skal hun selvsagt få velge, men det er nok ikke unaturlig at hun ender opp med sunnmørsbunad siden jeg har det og er halvt sunnmøring (eller mer, i følge mannen.
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: BunadvalgFor meg så har det aldri vært noe spørsmål om hva slags bunad jeg skulle velge. Mamma og pappa er fra Heddal/Notodden, så det har alltid vært en selvfølge at jeg skulle ha Øst-Telemark bunad. Jeg har endt opp meg Beltestakk, men den er jo fra Øst-Telemark den og. (Mamma syntes jeg skulle velge den samme som henne, Raudtrøya fra Øst-Telemark.) |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Er frisk!
|
Sv: BunadvalgVi er fra Telemark begge to, all familien vår på begge sider bor i Telemark og det er det som er "røttene" våre. Så jeg er ganske sikker på at det blir enten beltestakk (hvis svigermor syr) eller Øst Telemark (den jeg har) på jenta vår. Hun kunne valgt fra det stedet vi bor på, men jeg tror ikke det er så aktuelt egentlig.
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BunadvalgDet var slik jeg tenkte, en eller annen tilhørighet. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: BunadvalgI en ganske stor region rundt Hardanger er de fleste lokale bunadene av relativ ny dato. Hardangerbunaden har en mye eldre historie, og har nok vært brukt før andre drakter og bunader ble konstruert.
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Sv: BunadvalgJeg kunne valgt nær halvparten av landets bunader, og funnet et brukbart argument for at den passet (tilhørighetsløs), men jeg valgte den samme som moren min hadde. Fra et av de få fylkene i landet jeg aldri har bodd. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: BunadvalgInput: Jeg tror Malama mente at det ikke kommer til å været mange aktuelle å velge mellom for henne, i og med at hjemsted, mor og fars opphavssted, alle slektninger, etc., kommer fra samme sted. Og da vil du jo bli ganske rart å plukke et annet sted sånn etter hva hun skulle synes var pent eller noe.
|
|
|
#11 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Sv: BunadvalgVi står i dette nå. Snuppa skal konfirmeres neste år, og vil ha bunad.
|
|
|
#12 |
|
Det har jo kommet en ny Østlandbunad. Festdrakten til Romerike er jo også fin. Jeg vet at mange av det forrige kullet mitt med elever valgte den festdrakten. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Det kommer seg
Festdrakten? Den med gullbrokade liv? Trodde det også var en bunad jeg.
|
|
|
#14 |
|
Kanskje den er bunad, jeg er ikke sikker. Den er vel ikke drakt i samme sjanger som "fantasidrakt". |
|
|
|
|
|
#15 |
|
~~~~~~~
|
Østlandsbunaden ble avduket 28. april 2012 i Lillestrøm. Du kan se den live på Galleri Godt Gjort, Torvg 2 i Lillestrøm.
|
|
|
#16 |
|
Det kommer seg
Takker! Bildeserien er oversent til snuppa via FB.
|
|
|
#18 |
|
Panzerekstremfeminist
|
De er jo så fine! Og mange valgmuligheter også.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: BunadvalgBegge foreldrene mine har røtter i Trysil, og jeg har brukt mammas Trysilbunad i mangte år. Nå skal hun spandere bunad på meg, og da blir det kvinnebunad fra Sør-Østerdal på meg. Hvis jeg bare klarer å bestemme meg for hvilke stoffkombinasjoner jeg vil ha.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
Sv: BunadvalgJeg har bunad fra mitt hjemsted og lokalt sjalmønster fra grenda der store deler av slekta mi kommer fra. For meg var det viktig å velge en bunad fra et sted jeg opplevde at jeg hadde tilhørighet til. I farmors slekt er det lange bunadstradisjoner og det er den greina som har brukt bunader mest. De er fra Setesdal, men det er tilbake til oldeforldrene mine at slekta bodde i Setesdalen. Jeg tenkte tanken på å velge den, men slo det fra meg siden det tross alt var veldig fjernt. |
|
|
|
![]() |
|
|