Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

17. mai - hva slags planer har dere?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-12, 07:28   #1
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 17.mai - hva slags planer har dere?

Speiderne heiser flagget ved Eidsvollbygningen klokka 8 så da må vi være der - har to speidere og en speiderleder i hus. Vanligvis er vi med i toget og på arrangementer ved nevnte sted, men siden den blir pusset opp nå skjer det ikke noe der etter flaggheis, så vidt jeg vet.

Så det bærer avsted til skolen etter at speiderne er ferdige, der er det barnetog, leker, is og det som hører med. På ettermiddagen skal vi til foreldrene mine og grille hvis det er fint vær, evt. spiser vi innendørs.

17. mai er fint!

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 00:16   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har skolebarn, så det er opp tidlig til oppmøte på skolen kl 9, barnetog kl 10, lunsj med familien etterpå, deretter borgertog (må vi gå der i år tro?) og russetog og så opp på skolen der vi selvfølgelig har en dugnadsoppgave å passe. Merkelig nok har jeg foreløbig ikke blitt spurt om å bake kaker i år. Har foreldrekontaktene på eldste sitt trinn begynt nederst på lista i år tro? Eller er de bare trege? Jaja time will show. Etterpå drar vi hjem og da er vi egentlig modne for sofaen, men vi pleier å tvangsgrille litt og spise enda litt mer is. Ungene får så mye is de vil, men de får ikke så mye is de vil nede i byen. Vi kjøper inn bokser og har hjemme.

Gammel 07-05-12, 06:12   #3
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Eldste skal vel dra kl 6 eller noe for å gå rundt Skaugum. Litt senere på dagen blir det logistiske utfordringer da minste gjerne vil gå i barnehagetoget (rosaruss må vite) og eldste skal gå i skoletoget. Disse er til samme tid, men forskjellig sted, siden barnehagen går sammen med en annen skole enn den eldste går på. Etter det er det leker osv på skolen, så griller vi sammen med mamma og pappa hjemme hos oss om kvelden.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 06:29   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mye det samme som tidligere år, men poden går alene i toget for første gang.

Så da blir det å kle oss, plassere poden i toget (som starter opp rett utenfor her), se på toget, følge toget til den andre barneskolen i området, kjøre hjem igjen til "vår" skole, treffe bygda og mingle på skolens arrangement (leker, kiosksalg, osv). På ettermiddagen pleier vi som regel grille/spise sammen med noen venner.

Minsten kunne også vært i toget i år, siden han har begynt i barnehage. Men det dropper vi, siden han mest sannsynlig sover i den tiden.

Gammel 07-05-12, 06:57   #5
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

17.mai er fint, jeg elsker den dagen.

I år skal eldste gå barnetoget med klassen, snuppa skal se på toget med mormor og farmor. Mannen og jeg skal nemlig spille i korpset i år. (Jeg har ikke vært ute og marsjert på ni år, eller spilt på syv, men håper å ta det på gammel rutine.)

Etterpå må vi vel opp en tur på skolen og bli med på arrangementet der. Vi får oss litt mat og etterpå skal vi går borgertoget alle fire. Vi med korpset, eldste med fotballen og yngste med turninga. Da tipper jeg det er jeg og slappe av etter det, mulig det blir litt grilling.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 07:02   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På vår skole får ikke førsteklassingene gå i toget (bor i Oslo). Og det synes jeg er helt greit.

Vi har aldri vært i byen på dagen på 17. mai, men i år skal vi prøve oss. Jeg har forespeilet ungene om at det kommer til å være lange køer på alt, men at de skal få is allikevel.

På ettermiddagen skal vi ha et eget arrangement i borettslaget vårt. Det er egentlig ingen arrangør, vi har bare avtalt å møtes. Alle tar med egen grill og grillmat og en kake til kakebordet. Så har vi tradisjonelle leker, og spiser. Forholdsvis ukompliserte saker, men veldig gøy. Det er et arrangement på skolen også, men det er lettere å være på det som er her hjemme.

Gammel 07-05-12, 09:10   #7
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

På vår skole får ikke førsteklassingene gå i toget (bor i Oslo). Og det synes jeg er helt greit.

Mens på vår skole skal 1-klassingene gå i tog, og gleder seg veldig.

Det er flaggheising kl 8, og så oppmøte for tog kl 10.15. Etter toget er det leker og kafe i skolegården, samt underholdning.

Etter arrangementet regner jeg med at vi skal innom et arrangement i Parkveien der vi har vært de siste årene, og så får jeg se an formen litt. Ellers blir det mengder av is og pølse. Og russekort.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 07:03   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Planene mine strekker seg egentlig til 14. Mai om kvelden, og en vag plan for formiddagen 15. Vi har altså visning 14.

Men jeg tenker at 17. nok blir markert enkelt og tradisjonelt. I tog med barnehagen, det er det lokale barnetoget som havner på skolen. I fjor plasket det så mye at Knerten var så gjennomvåt at vi stakk av fra toget og gikk hjem. I år satser jeg på å kle ham bedre om det regner, og komme oss ttil skolen, litt brus og is, før vi går hjem og lager mat. Vi pleier lage biff.

Og så kan vi pakke bort festtøyet og sende det med flyttebilen som kommer i helga.

Jepp, i år er nasjonaldan et lite pust i bakken mellom visning og flytting. Endelig flytting skjer først helga etterpå da, i pinsa.

Uansett, jeg elsker nasjonaldagen, og det blir nok kjekt i år også, selv om jeg ikke bruker så mye energi på å planlegge det.

Gammel 07-05-12, 08:59   #9
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skolegården klokken 08.00 hvor Vesla møter opp til barnetoget og vi synger "Ja, vi elsker". Så er det barnetog i byen kl. 10.00, litt rusling/tivoli/ballongkjøping/isspising før vi drar og spiser et eller annet hos noe familie, så er det borgertog kl. 15.00 (eller 16.00 )og til slutt har vi vennefamilier på felles koldtbord på kvelden. Hektisk, men bra.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 09:05   #10
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her blir det skoletog for ungene - første gangen begge to går i toget. Etterpå skal vi til foreldrene mine, det er kaker og leker i borettslaget hvor jeg vokste opp, og ungene vil heller være der enn på arrangementet på den lokale ungdomsskolen hvor de synes det er uoversiktelig og for mange folk. Vi har besøk fra USA, så jeg må finne ut om hun har lyst på en tur innom sentrum også.

Gammel 07-05-12, 09:15   #11
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi pleier å ha hele familien her men i år er det vår tur til å være med og bidra på skolen (5.klasse) så vi har sagt at det ikke blir noe hjemme... spent på om noen andre for en gangs skyld gjør istand noe..

Først er det russemorro rundt 9. Russeformann blir sendt i en dam her og det må vi se.
Det er oppmøte på skolen 10.15 og toget går 11.00. Vi er foreldrekontakter for 1.klasse så en av oss må gå i toget og være med og krysse ut barna etter toget. Toget går en god runde i gatene her og så til kirken og etterpå er det leker på skolen i etpar timer. Der skal mannen få stå.

Etter dette har vi pleid å ha huset fullt med servering men i år tror jeg at vi vil være for oss selv... må se an været, kanskje det blir grilling.

Gammel 07-05-12, 09:14   #12
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: 17. mai - hva slags planer har dere?

Før vi fikk barn, pleide vi å se på barnetoget, gå på kafé med min familie, kanskje se russetoget, og så kjede oss hjemme resten av dagen, siden venner og familie alltid var opptatt på annet hold. I år skal vi gå i barnetoget bak barnehagens fane, så blir det kaffe og kake hos søstra mi og mannen hennes. Foreldrene mine skal ha venner på besøk etterpå, og hvis vi ikke blir med videre dit, så drar vi nok hjem og griller.

Egentlig kunne jeg tenke meg å be noen hit etter hvert og grille og holde på hele dagen, jeg er glad i selskapeligheter på sånne dager. Når ungene begynner på skolen må vi vel en tur innom skolens arrangement også, og heller samles til kaffe etter det. Mine foreldre hadde lite familie i nærheten og feiret alltid 17. mai, sankthans, nyttår og sånt med en vennefamilie med barn, så jeg ønsker meg liksom det samme. Hyggelig med selskap for både små og store.

Gammel 07-05-12, 09:33   #13
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Her går barnehagene i toget på 17. mai, så vi skal til Blaker Skanse i år som i fjor. Ungene synes det er kjempe spennende at de skyter med kanonene, og så er det en runde med barnetog før det er fri flyt av kaker og is, og leker for barna. Vel hjemme igjen blir det grilling og pavlova, og bena på bordet.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 09:37   #14
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Pavlova ja.
I fjor lagde jeg en som så totalt mislykket ut. Men fyllte på med krem og frukt og nam altså. Vi var 4 voksne som spiste opp smitt og smule..
Det skal jeg lage igjen i år.

Gammel 07-05-12, 09:44   #15
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I år blir det 17.mai uten korpsbarn hos oss (begge sluttet i fjor sommer), så det ligger an til en langt roligere 17. mai enn vi er vant til.

Flaggheising og taler på skolen kl 9. Deretter går ungene i tog fra skolen og inn til byen der alle skolene samles til barnetog. Is eller kafe-besøk i byen og kanskje ser vi borgertoget hvis været er fint. Deretter hjem for å spise litt (spekemat og kake) før vi drar på skolen. Tipper at vi er hjemme igjen i seks-tiden og parkerer vi nok i sofaen.

Gammel 07-05-12, 09:39   #16
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har korpsunge, så her er det tidlig opp, på med uniform til barnet og bunader til mor og far (for første gang! Han er så kjekk med den! ) og sløyfe på hunden, før det bærer avsted til første etappe av toget. Vi skal masjere og spille og masjere fra 08.30 til ca. 12.30, og jeg skal være med hele veien, som baktropp til korpset. Det er fint med en voksen som plukker opp mistede notehefter og sånn. Når pøbelprinsessen er ferdig med å spille, blir vi med på resten av arragementet på skolen før vi setter kursen hjemover, skifter til hverdagsklær, kjører til hytta, setter flagg på båten og laster opp med piknikmat og sjampis og feirer 17.mai-kvelden på fjorden.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 09:45   #17
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi starter kl 08 i bunad hos naboen, flaggheising, nasjonalsangen og champagne. Ca kl 10 ser vi på barnetoget og er med på kaffe, vaffel og leker i regi av skolen. Så skal vi i familieselskap. Neste år har vi skolebarn.

Gammel 07-05-12, 09:47   #18
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her skal også førsteklassingen gå i det store toget i sentrum. Resten av oss samt min mor og far drar ned for å se på ham (og jeg gruer meg. Jeg synes det er sinnsykt i sentrum på 17. mai, og har ikke vært der den dagen siden jeg var russ selv).
Vi evakuerer ut derfra så fort vi kan i ettertid. Hjemme hos oss blir det da pølser og kake, før vi går i det lokale borgertoget og så møter opp på skolen for leker og prat med naboer.

Deretter hjem og bena på bordet, Grandiosa og potetgull.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 09:51   #19
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi pleier å ha 17.mai-brunch, så skoletog, så grillings hos venner.
Regner med at det blir det samme i år.

Gammel 07-05-12, 10:37   #20
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Vanligvis: sjampanjefrokost, flaggheising på skolen, ned i byen og se på tog, spise is, lunsj osv.
Skolen på ettermiddagen.
I år: Skolen går nesten helt sist i toget, vi har ansvar for 17.arr på skolen. Så da rekker vi ikke toget og må sannsynligvis se på TV hjemme Skolen hele ettermiddagen.
Grilling med naboer etterpå.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:32.