|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Statskirken opphører i dag
Har man fri langfredag så har man da fri i påsken.
|
|
|
#2 |
|
Shake it out!
|
Påsken er jo litt lengre enn langfredagen i Norge da... Jeg tviler sterkt på at folk hadde sagt seg enige i at de fremdeles hadde fri i påsken i Norge, om man fjernet halve onsdagen, skjærtorsdag og påskedagene.
|
|
|
#3 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Statskirken opphører i dagFnatten: Har lest deler av tråden, bare, men hva sier man til nær familie som akker seg og sier at dette er første ledd i å avkristne Norge?
|
|
|
#4 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Statskirken opphører i dagJeg ville gjerne hatt det sånn at man tok vekk de fridagene jeg, og at folk i steden disponerte et gitt antall fridager som tilsvarer helligdagene. Muslimer og andre trosretninger har kanskje andre helligdager de heller ville hatt fri.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Man kan gjerne ta bort de fleste for de religiøses del. Mitt hovedargument mot er at det ved valgfrihet vil bli enda mer komplisert for mange å få felles fri. Det er mange fordeler med felles nasjonale fridager. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Statskirken opphører i dagLucifine, tror det er lenge siden du gikk på skolen. :RLE-lærer: |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Statskirken opphører i dagNoen som vil beskrive det de ser på som fordeler og ulemper? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Statskirken opphører i dagDette er visst helt irrelevant da vi alle er styrt av "aliensene" som har bodd skjult for menneskeheten i alle tider.
|
|
|
#11 |
|
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Statskirken opphører i dagOg vi kommer alle til å brenne, fordi vi opphever statskirken.
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.” Sist redigert av Sir Limpalot : 16-05-12 kl 11:05. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
I farta ...
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Statskirken opphører i dagJeg frykter at kirkens mørkemenn vil få større plass i Den norske kirke, nå som utnevning av biskoper og prester ikke er et offentlig anliggende.... Får håpe jeg tar feil! |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Sv: Statskirken opphører i dagPrøvde meg på den tråden, den var "mektig".. Så da prøver jeg meg på noen spørsmål som er lettere å fordøye.. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
1) Dette er gjort allerede for mange år siden.
|
|
|
#15 |
|
Ja beklager, kunne ikke komme på hva den nye benevnelsen het.
Ja ren kristendom forsvant for mange år siden, men faget i dag er da fremdeles med vekt på kristendom med tilsetning av andre religioner..? Jeg har ikke studert skoleplanene siden L-97 så min kunnskap er noe begrenset, men den gang lærte vi at kristendom hadde størst plass og så fikk andre religioner "dele det som var igjen". Til og med læren om islam følte jeg ble farget av kristendom.. Jeg ønsker nøytral religionsopplæring jeg, så det får vi kanskje nå? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
This is normal!
|
RLE skal være nøytral, men kristendommen, som har preget Norge de siste 1000 år har en større plass enn andre religioner. Det er helt riktig, synes jeg.
|
|
|
|
#18 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Statskirken opphører i dagMister de statsstøtten da?
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Sv: Statskirken opphører i dagAt kristendom tar større plass i religionsundervisningen syns jeg er relativt naturlig, all den tid det er Norges største religion, og historisk og kulturelt viktig for Norge.
|
![]() |
|
|