Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Plagg som må håndvaskes

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-12, 00:17   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Plagg som må håndvaskes

Det der er litt flaut Men det seier ho som aldri håndvasker lenger. Eg er strengt oppdratt av mi mor på dette her - ho håndvaskar mykje. Men så blei jo ho opplært i ei tid dei bar vasken til elva, kokte opp med bål og vaska i kjelar for hånd. Så da var det RIMELIG vanlig at ein berre flekkvaska ofte. Ho gjer det enda.

Eg vaskar alt, absolutt alt i maskin. Seinast jentungen sin festdrakt. Med broderi (maskinsydd) og det heile. Den var merkt med "må renses". Ja, det er galskap. Hadde ikkje gjort det med min eigen bunad da Det gjekk strålande.

Det betyr jo ikkje at det vil fungere strålande på alt mulig anna altså, men eg tar slike kalkulerte risikoar. I ditt tilfelle hadde eg lagt blusen i eit putevar, vaska med ullvask og brukt milo, eller svært, svært lite såpe.

Gammel 18-05-12, 01:14   #2
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vasket mange slike plagg i vaskepose på silkeprogram med lav sentrifugeringshastighet. Har funket på alt jeg har prøvd i allefall

gnuri er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 15:35   #3
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Det er sjelden jeg vasker noe for hånd, men det hender. Jeg bruker som oftest vaskemaskinen, det mest skånsomme programmet.
Jeg ville nok likevel, hvis jeg var deg, vasket blusen for hånd første gang. Med Millo i lett lunkent vann, skyll med helt kaldt vann. Legge til tørk først, og så henge opp etter at den er blitt litt tørrere. Går sikkert helt fint på ull-/skåneprogram også, men jeg liker å ha full kontroll over de lekreste plaggene. Ihvertfall de første gangene de vaskes, av en eller annen grunn er det lettere for meg å putte tøyet i maskinen etter at jeg har vasket det for hånd en gang eller to.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 15:44   #4
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Etter at vi fikk ny vaskemaskin med handvask-program går alt i maskinen uten problem.
(Tidligere var det forsåvidt heller ikke noe problem. Jeg bare la klærne på vaskerommet, så fikk jeg dem nyvasket i retur etter noen dager. )

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 22:31   #5
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Øppdejt:
Jeg puttet blusen i vaskepose, og vasket den på håndvaskprogrammet med litt Milo. Det fungerte som gull.

Gammel 27-05-12, 23:40   #6
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stine-mor, her.

Øppdejt:
Jeg puttet blusen i vaskepose, og vasket den på håndvaskprogrammet med litt Milo. Det fungerte som gull.

Lurt! Akkurat det ville jeg gjort også. Jeg vasker ingenting for hånd. Aldri!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:16.