|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Sykemeldinger
Jeg mener at dersom det er ok for politikerene å bli sykemeldt, så må det være ok for hvermansen også, og at hvermansen også skal slippe å bli skult på, bli mistenkeliggjort av de som sitter på stortinget og lager lover/forslag til innstramminger i sykepengeordningene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg går nesten ut i fra at målet i seg selv ikke er å gjøre livet surt for hvermansen som er langtidssykemeldt, men å få bukt med noe som er et problem i velferdssamfunnet vårt. Det er vel ingen som snakker om å fjerne ordningen? Bare om å gjøre det vanskeligere å jukse. Oppfølging og tilrettelegging på jobb, som har vært noen av tiltakene, er slik jeg ser det goder for oss som blir sykemeldt.
![]() |
#3 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Enig med Meissa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: SykemeldingerFaktum er vel at sykelønnsordningen og andre velferdsordninger sakte med sikkert er i ferd med å ta kvelertak på det Norske Velferdssamfunnet. I dette tempoet vi ser i dag, er det ikke nok INN for å dekke det som går UT. Vi kan like det eller ikke, men det er et problem når offentlige utgifter ikke har dekning. I Spania er det nå kommuneansatte som ikke fått lønn på over et halvt år fordi kassa er tom...
![]() |
#5 |
stressmonster
![]() Sv: SykemeldingerJeg mener at legene idag har en bedre rolle ovenfor pasientene nå enn jeg har inntrykket av at de hadde før. Jeg og min lege snakker sammen om hvordan jeg har det på jobb og i hvilken grad de klarer å tilrettelegge arbeidet til meg, men til syvende og sist er det jeg som tar avgjørelsen om hvor mye jeg klarer å arbeide. Sånn bør det være fordi legen ikke nødvendigvis kan gå i mine sko og ta den avgjørelsen for meg.
![]() |
#6 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Jeg synes det er naturlig å fordele litt ansvar hos noen flere enn kun arbeidsgivere, jeg da. Jeg har vært abeidsgiver i over 10 år, og har opplevd mange både lange og korte sykmeldinger. Både med og uten samarbeid fra NAV og lege. Det er veldig vanskelig å gå i dialog med sykmeldt uten å føle at jeg tråkker over grenser, eller at jeg gir inntrykk av å mistro. Men hvordan i all verden skal jeg kunne tilrettelegge hvis vi ikke kan snakke sammen, eller at jeg kan stille noen spørsmål? Jeg hilser alle pålegg om dialogmøter og oppfølgingsplaner hjertelig velkommen, for da kan jeg i det minste bruke disse som bakgrunn for kommunikasjonen jeg ønsker å ha.
![]() |
#7 |
stressmonster
Ja, det er klart at det er mye mer produktivt å ha dialogmøter med flere parter når man skal gi sykemeldte oppfølging. Jeg er for det altså. Jeg bare mener at det er mye arbeidsgivere kan gjøre for at arbeidsplassen skal være et godt sted å være for alle arbeidstakere og slik gjøre det mer attraktivt å være på jobb framfor å tråkke hjemme. Som Mrs S nevner over her, så har har de som er høyt opp i systemet mange flere fordeler ved å være på jobb enn kun lønn.
![]() |
#8 |
Halloen!
Er det mulig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Er frisk!
|
![]() Sv: SykemeldingerJeg tror man hadde fått ned langtidssykemeldingene med minst 1% hvis grunnbemanningen på sykehus, sykehjem, barnehager, skoler og andre arbeidsplasser hvor ressursene ikke står i forhold til oppgavene, økes. Men da hadde man ikke spart penger, men lidelser for dem som blir utbrent. I tillegg ville tjenestene blitt bedre.
![]() |
#10 |
Off the map.
|
Jeg skjønner hva Meissa mener. Her er det ikke snakk om 'skyld', men kanskje årsaker. Greit nok at det er slappe ungdommer som slutter på skolen, det kan man jo gjerne synes. Men på et samfunnsnivå må man se på ulike tiltak som kan bøte på det problemet. Ikke bare fnyse og si - 'skyld på skolen'. Det kommer ikke konstruktive løsninger ut av det.
![]() |
#11 |
stressmonster
Jeg lurer på om du har belegg for å hevde at det er veldig mange der ute som rett og slett ikke gidder å jobbe?
(2005) (2010) (2012) Sist redigert av Meissa : 21-05-12 kl 14:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Off the map.
|
![]() Sv: SykemeldingerPolitikere må jo lage regler og ordninger som tar tak i dette på et samfunnsnivå, greier man å senke sykefraværet med 1 prosentpoeng har man spart mye. Det kan gjøres gjennom ordninger som bedrer arbeidsmiljø, men også se på reglene for sykemeldinger, om det er noen smutthull som bør tettes.
![]() |
#14 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: SykemeldingerJeg skjønner hva HI forsøker å si, men sammenhengen er ikke så god.
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 22-05-12 kl 10:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: SykemeldingerDet kan hende ordføreren i Vågå er sykemeldt for syfilis eller influensa eller noe. (Jeg trodde han hadde permisjon med lønn jeg) |
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: SykemeldingerÅ, jeg føler så for å tilstå å ta imot kontantstøtte nå. Jeg gjør det. |
![]() |
![]() |
#17 |
Hertuginne
|
![]() Sv: SykemeldingerJeg har hatt to lengre sykemeldingsperioder bak meg, en som gravid med ekstrem og langvarig kvalme og en etter at jeg smalt i veggen. Den første var før NAV strammet inn på sykemeldingsregimet og den andre etter, og det jeg opplevde var at med et strammere regime og klarere regler så fikk jeg en mye bedre dialog med arbeidsgiver, hvor vi diskuterte tilrettelegging, hvor mye press jeg kunne tåle og hvilke tiltak vi kunne ta i bruk. Dette førte til at jeg faktisk jobbet meg igjennom hele perioden, og gradvis reduserte på sykemeldingsprosenten til jeg følte meg frisk nok til å jobbe fullt igjen. Jeg opplevde et NAV, en lege og en arbeidsgiver som alle følte at de visste hvilke rettigheter og plikter alle hadde, og det åpnet dermed opp for en veldig god dialog. Dette krevde jo selvsagt at jeg var åpen om hva jeg slet med, hvis ikke ville alt vært mye vanskeligere.
![]() |
#18 |
Halloen!
![]() Sv: SykemeldingerJeg er enig i at man må se på alle årsaker og mulig løsninger. Men jeg personlig tenker at det er for enkelt å skylde på andre og at velferdssystemet (som vi alle synes er en Bra Ting, undertegnede også) i seg selv er et problem, fordi mennesker som av en eller annen grunn ikke har en "drive" til å gjøre det bra på skolen eller jobbe, vet at noen alltid ordner opp. På vår skole er det iallfall ikke direkte uvanlig å høre at "nei, han skal ikke studere/jobbe til høsten, han skal Nave," så jeg regner med at NAV har et eller annet sikkerhetsnett for ungdommer som verken har skoleplass eller jobb å gå til? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Off the map.
|
Jeg har også hørt det begrepet, men så vidt jeg vet så er det ingen ordninger for dem. For å få arbeidsledighetstrygd må man ha jobbet. Og man får ikke sosialstønad om man er i den alderen, da er det foreldrene som skal ta seg av dem.
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Sykemeldinger(Kilde: youtube.com)
![]() |
|
|