Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-12, 10:03   #21
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg er jo sånn jeg også, jeg mente ikke å være moraliserende. Ungene mine mangler ingenting, og minsten har for lengst skjønt at det er lurt å bli med på butikken, for da vanker det et blad f.eks. (Det tok han veldig kort tid å finne ut at mamma heller kjøper blader enn godteri, og det utnytter han maks. Og de bladene har jo utrolig mye ræl i seg, og ikke er det så mye å lese i dem heller.)

Jeg syns det er fælt når man syns at man får rukkel i barnebursdager, da foreslår jeg at man kutter ut barnebursdagene tvert - eller sier i fra at bursdagsbarnet ikke vil ha gaver. Når unger på fem-seks-sju år har vært i lekebutikken og valgt gave til kompisen, ut i fra begresede midler (her er prisen avtalt til å ligge på 100 kroner ca.), da syns jeg det er superarrogant å si at det bare er dritt.

Jeg synes det kommer mer dritt fra blader enn fra barnebursdager. I barnebursdagene kommer det stort sett ok ting. Det er mye overflødig fjas, men lite som er ubrukelig. Hos min 7-åring er det fjas som slår ann.

Jeg oppfattet deg ikke som moraliserende.

Gammel 24-05-12, 10:04   #22
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn har vært i flere bursdager hvor ønskelisten er penger eller gave til Redd barna. Veldig hyggelige og fine bursdager. (Selv bidrar jeg til min egen lomme ved barnebursdager ved å kjøpe ting på tilbud, og til foreldrene til bursdagsbarnet ved å be om byttelapp og til ungen ved å kjøpe noe nogenlunde adekvat. Jeg er jo bare reneste kinderegget! )

Gammel 24-05-12, 10:08   #23
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Unnskyld, nå er jeg ferdig med å le.

Det går ikke an å kutte ut barnebursdager. De er en institusjon. Og en av ulempene (det er en del ulemper, i tillegg til mange fordeler), er at ungen din får 10–20 hundrekronersgaver hver gang. Det sier seg selv at minst 50 % av gavene er tull, og det er bare et fåtall av ungene som har valgt dem selv.

Man får ikke bukt med dette uten en radikal endring i norsk barnebursdagkultur. Jeg prøver å bidra ved å kjøpe forbruksting hver gang selv. Tegnemateriell, perler.

Det er ingen som hindrer deg i å avtale med barnet ditt at dere skal kutte ut gaver på barnebursdager fordi det bare er dritt uansett. Eller skal man bare være dobbeltmoralistisk og snakke om hvordan man skal hindre at barna får for mye, snakke dritt om de gavene de får, men overhodet ikke være villig til å gjøre noe med det?

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 10:08   #24
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er jo sånn jeg også, jeg mente ikke å være moraliserende. Ungene mine mangler ingenting, og minsten har for lengst skjønt at det er lurt å bli med på butikken, for da vanker det et blad f.eks.

På seg selv kjenner man nødvendigvis ikke andre. At det vanker småting om man blir med på butikken er veldig fjernt fra min verden. Bortsett fra Aftenposten Junior tror jeg barna vår får blader kanskje et par ganger i året. Det er heller ikke andre ekstra småkjøp om de er med og handler, unntatt på lørdager da de får velge lørdagsgodt. (Også da styrer vi stort sett unna godteri pakket inn i diverse plasttull.)

Som barnebursdagsgaver gjør vi som Toffskij - vi kjøper forbruksvarer.

Bøker låner vi på biblioteket. Får de leker til bursdager og jul, er det ting som varer.

Gammel 24-05-12, 10:09   #25
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ingen som hindrer deg i å avtale med barnet ditt at dere skal kutte ut gaver på barnebursdager fordi det bare er dritt uansett. Eller skal man bare være dobbeltmoralistisk og snakke om hvordan man skal hindre at barna får for mye, snakke dritt om de gavene de får, men overhodet ikke være villig til å gjøre noe med det?

Ville du avtalt gavefri bursdag med ditt barn?

Jeg ler fremdeles.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 10:10   #26
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

På seg selv kjenner man nødvendigvis ikke andre.

Jeg snakket kun om meg selv, ikke om deg, og ikke om noen andre. Bladene var et eksempel på hva jeg gjør, ikke et eksempel på hva du gjør.

Gammel 24-05-12, 10:13   #27
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakket kun om meg selv, ikke om deg, og ikke om noen andre. Bladene var et eksempel på hva jeg gjør, ikke et eksempel på hva du gjør.

Jeg koblet det du skriv over sammen med dette:

Jeg tror at de aller fleste barn som har mer enn de trenger har fått de fleste greiene fra foreldrene sine. Den beste måten å hindre at de får for mange ting er kanskje å droppe en del av innkjøpene man gjør selv, heller enn å hindre folk i å gi gaver.

Gammel 24-05-12, 10:15   #28
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ville du avtalt gavefri bursdag med ditt barn?.

Jeg ville ikke ha gjort det for mine barn. Men jeg vet om barn som har det, og jeg har inntrykk av at det fungerer OK.

Vi har det blant annet slik med nevøen min. Vi sender så og si bestandig penger til foreldrene (pga porto, sen postgang - og miljø!! Nei, det siste var vel skryt, da. ), så han får lite pakker av oss. Ser ut som det fungerer OK?

Gammel 24-05-12, 10:15   #29
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Ville du avtalt gavefri bursdag med ditt barn?

Jeg ler fremdeles.

Ja, hvis jeg mente at det var riktig. Jeg har en annen holdning enn deg til de gavene ungene får i barnebursdager, så her er det ikke aktuelt å droppe gaver i barnebursdager som en konsekvent handling. Jeg har dog arrangert barnebursdag der hele avdelinga i barnehagen var invitert, i barnehagetiden, og da ble det tydelig sagt fra om at ingen barn skulle ha med gaver. Bursdagen var bare en feiring, og fordi jeg hadde fri så hadde jeg for en gangs skyld mulighet til å ta alle sammen hjem på dagtid. Uproblematisk for bursdagsbarnet. Grunnen til at det var uproblematisk er jo sikkert fordi ungen visste at han kom til å få gaver til bursdagen sin uansett - fra annet hold. Et overskuddsfenomen med andre ord.

Gammel 24-05-12, 10:16   #30
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg koblet det du skriv over sammen med dette:

Ja? Har jeg sagt at jeg ikke kjøper? Jeg skriver jo det, at de fleste unger trolig får det meste fra foreldrene sine, INKLUSIVE mine unger.

Gammel 24-05-12, 10:27   #31
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er for mye forlangt av en sjuåring at hun skal akseptere at hun er den eneste i klassen som ikke får gaver i sitt eget bursdagsselskap. Hun synes jo Barbie-kopien med den lilla plastdelfinen er fantastisk, selv om jeg ikke er optimistisk i min vurdering av dens lekepotensiale og slitestyrke. Det hindrer meg ikke i å ønske meg at ting var annerledes, men det måtte jo endres på makronivå.

Jeg synes forresten at de digre elefanthordebarnebursdagene er en uting på generell basis, fordi det ofte ikke er hyggelig verken for bursdagsbarn eller gjester, men jeg viser til diverse diskusjoner på FP om inkludering i barneselskaper når det gjelder grunner til at jeg fortsetter med dem likevel.

Ting har fordeler og ulemper. Man kan godt fortsette med en ordning som har mange ulemper fordi man synes fordelen oppveier for ulempene. Det betyr ikke at det blir ulovlig å hjertesukke over noen av konsekvensene, eller at det er umoralsk å droppe direkte aktivisme som går utover ungene.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 10:36   #32
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ikke mine har så mye ræl da. De får som regel bursdagsgaver som er 'in' i tiden, og heller ikke til jul er det så mye som ikke direkte kan brukes. Om fjerne slektninger bommer litt på alder og størrelser det gjør ikke så mye. Er det klær som ikke brukes går det til Fretex. Plasttull som vi har liggende er gjerne McDonalds-leker og noen sånne ting. Vi har også en del de vokser i fra. Etter hvert vil jeg samle opp en eske med brukbare ordentlige leker og gi til barnehagen. Har gjort det før, og synes det er veldig greit. Men jevnt over har de det egentlig greit, og jeg har ikke hatt behov til å korrigere verken den ene eller den andre. At de får ting i ny og ne i løpet av året når besteforeldre kommer på besøk, er heller ikke et problem for meg. De bor langt unna, og den gleden må de nå bare ha når de først kommer. Det meste som kommer inn her er nok fra oss selv, og ting de kjøper seg for egne penger.

En gavefribursdag ville vært litt småsadistisk spør du meg. Jeg liker ting og tang, og det gjør ungene også. Vi snakker heller ikke dritt om gaver, og lærer dem å være takknemlig for alt de får. Om en gammel oldemor har forsøkt så godt hun kunne, så er det det de skal vite. Om vi må bytte det eller fikse det på en måte, så gjøres det på kammerset, uten å fronte det på en eller annen måte.

Sist redigert av Dronningen : 24-05-12 kl 10:41.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 10:46   #33
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min har masse ræl. Jeg har en mann som er en spineless sucker og har lommeboken på vidt gap.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 10:49   #34
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Besteforeldre her kjøper generelt ikke leker i gave annet enn forbruksvarer som tegnesaker, perler osv. Ofte får de heller en sum inn på konto og klær. Det er en grei ordning. De reiser mye, men kjøper ikke med noe til dem da heller, setter heller penger inn på konto etter hver tur. Det blir penger av det.

Jeg forsøker å kjøpe forbruksvarer i bursdager til venner, ting som ikke bare blir liggende. Senest i går kjøpte vi gaver: Lego og tegnesaker (top model).

Småtingene til eldste er det nok jeg som står for, dessverre.

Gammel 24-05-12, 10:58   #35
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnebursdager tror jeg bare er som de er, ræl hører med, mange kjøper noe annet enn ræl også, sånn er det bare. Jeg er mer opptatt av å begrense mengden ellers.
Jeg synes egentlig ikke det slenger inn så veldig mye ræl til vanlig, og kjenner overhode ikke igjen at det er lurt å bli med på butikken. Mine barn får stort sett aldri noe uplanlagt på butikken, det hender de får en is hvis det passer slik, men da må det være fordi jeg hadde tenkt det uansett. De får kanskje et blad i halvåret, og da stort sett ved sykdom eller ferie.

Hvis jeg hadde det sånn at ungene stadig fikk noe på butikken, ville jeg gjort noe med det lenge før jeg prøvde å begrense andre slektninger eller barnebursdager.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 11:02   #36
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I barnebursdager får ungene bare fine ting, mye bøker, lego og fotball-Star Wars-kort. Fra min familie (det er begge mine foreldrepar, min farmor og min bror) har barna bestandig fått penger til bursdag og jul (sparekonto), så det hjelper betraktelig på inflow av leker.

Gammel 24-05-12, 11:04   #37
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

I barnebursdager får ungene bare fine ting, mye bøker, lego og fotball-Star Wars-kort. Fra min familie (det er begge mine foreldrepar, min farmor og min bror) har barna bestandig fått penger til bursdag og jul (sparekonto), så det hjelper betraktelig på inflow av leker.

Jeg forstår faktisk godt at mange besteforeldre ikke vil gi penger til bursdag, og det kunne ikke falle meg inn å be om det. At en bestemor heller vil gi noe et barn blir glad for der og da, synes jeg er ganske opplagt. Ikke forstår jeg hva barna skal med alle disse pengene heller.

Hvis besteforeldrene selv foreslår å gi penger, må jo det selvsagt være greit.

Gammel 24-05-12, 11:05   #38
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Jeg tenker som Dronningen; vi kjøper oss gjerne en masse ræl vi voksne også. Man kan mislike at det er sløsing og skaper mye rot, men tror det er vanskelig å slippe unna. Å ha gavefri bursdag ville være for din skyld, ikke barnets. Sånn jeg ser det.

Gammel 24-05-12, 11:18   #39
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir mer oppgitt over dyrt ræl som kjøpes av besteforeldre enn billig ræl som gis i barnebursdager. Heldigvis synes jeg ungene får en del ålreit i presang, men noe ræl blir det jo.

I dag skal Snuppa i en trippelbursdag og de har gått sammen tre jenter for å spleise slik at det bare ble en litt dyrere presang. Vi kjenner den jenta det kjøpes til ganske godt, men håper at hun blir like henrykt over sommerfuglmønstret sengetøy som Snuppa. Men hva definerer ræl egentlig? Kanskje denne familien har mer enn nok av ungpikesengetøy.

Gammel 24-05-12, 11:22   #40
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

I dag skal Snuppa i en trippelbursdag og de har gått sammen tre jenter for å spleise slik at det bare ble en litt dyrere presang. Vi kjenner den jenta det kjøpes til ganske godt, men håper at hun blir like henrykt over sommerfuglmønstret sengetøy som Snuppa. Men hva definerer ræl egentlig? Kanskje denne familien har mer enn nok av ungpikesengetøy.

Enig. Vi ser jo av flere tråder her at alt er relativt rundt hva man trenger. Jeg kjenner meg for eksempel ikke igjen i at man trenger ubegrenset av noen klesplagg fordi de forsvinner - selv om klærne i seg selv er fornuftige nok. Når jeg tenker på hvor glad storebror har blitt for noe av Ben10-rælet (ja, jeg synes det er ræl) han fikk til barnebursdagen, synes jeg likevel det hadde mer verdi enn om han der og da hadde fått en pakke fargeblyanter han kanskje trenger om 3 år (vi har mer enn nok) - selv om også jeg foretrekker å gi bort mer ordentlige ting, av typen farger.

Forøvrig synes jeg at jentene hadde funnet på en skikkelig fin gave til venninnen! Koselig med sommerfuglmønstret sengetøy.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:06.