|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?
Jeg synes det kommer mer dritt fra blader enn fra barnebursdager. I barnebursdagene kommer det stort sett ok ting. Det er mye overflødig fjas, men lite som er ubrukelig. Hos min 7-åring er det fjas som slår ann.
![]() |
#22 |
Leser
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Mine barn har vært i flere bursdager hvor ønskelisten er penger eller gave til Redd barna.
![]() |
#23 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Det er ingen som hindrer deg i å avtale med barnet ditt at dere skal kutte ut gaver på barnebursdager fordi det bare er dritt uansett. Eller skal man bare være dobbeltmoralistisk og snakke om hvordan man skal hindre at barna får for mye, snakke dritt om de gavene de får, men overhodet ikke være villig til å gjøre noe med det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
This is normal!
|
På seg selv kjenner man nødvendigvis ikke andre. At det vanker småting om man blir med på butikken er veldig fjernt fra min verden. Bortsett fra Aftenposten Junior tror jeg barna vår får blader kanskje et par ganger i året. Det er heller ikke andre ekstra småkjøp om de er med og handler, unntatt på lørdager da de får velge lørdagsgodt. (Også da styrer vi stort sett unna godteri pakket inn i diverse plasttull.)
![]() |
![]() |
#25 |
kamerat
|
Ville du avtalt gavefri bursdag med ditt barn?
![]() |
#26 |
En, av to-tre
Jeg snakket kun om meg selv, ikke om deg, og ikke om noen andre. Bladene var et eksempel på hva jeg gjør, ikke et eksempel på hva du gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
This is normal!
|
Jeg koblet det du skriv over sammen med dette:
![]() |
![]() |
#28 |
Leser
|
Jeg ville ikke ha gjort det for mine barn. Men jeg vet om barn som har det, og jeg har inntrykk av at det fungerer OK.
![]() |
#29 |
En, av to-tre
Ja, hvis jeg mente at det var riktig. Jeg har en annen holdning enn deg til de gavene ungene får i barnebursdager, så her er det ikke aktuelt å droppe gaver i barnebursdager som en konsekvent handling. Jeg har dog arrangert barnebursdag der hele avdelinga i barnehagen var invitert, i barnehagetiden, og da ble det tydelig sagt fra om at ingen barn skulle ha med gaver. Bursdagen var bare en feiring, og fordi jeg hadde fri så hadde jeg for en gangs skyld mulighet til å ta alle sammen hjem på dagtid. Uproblematisk for bursdagsbarnet. Grunnen til at det var uproblematisk er jo sikkert fordi ungen visste at han kom til å få gaver til bursdagen sin uansett - fra annet hold. Et overskuddsfenomen med andre ord. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
En, av to-tre
Ja? Har jeg sagt at jeg ikke kjøper? Jeg skriver jo det, at de fleste unger trolig får det meste fra foreldrene sine, INKLUSIVE mine unger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
kamerat
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg synes det er for mye forlangt av en sjuåring at hun skal akseptere at hun er den eneste i klassen som ikke får gaver i sitt eget bursdagsselskap. Hun synes jo Barbie-kopien med den lilla plastdelfinen er fantastisk, selv om jeg ikke er optimistisk i min vurdering av dens lekepotensiale og slitestyrke. Det hindrer meg ikke i å ønske meg at ting var annerledes, men det måtte jo endres på makronivå.
![]() |
#32 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg synes ikke mine har så mye ræl da. De får som regel bursdagsgaver som er 'in' i tiden, og heller ikke til jul er det så mye som ikke direkte kan brukes. Om fjerne slektninger bommer litt på alder og størrelser det gjør ikke så mye. Er det klær som ikke brukes går det til Fretex. Plasttull som vi har liggende er gjerne McDonalds-leker og noen sånne ting. Vi har også en del de vokser i fra. Etter hvert vil jeg samle opp en eske med brukbare ordentlige leker og gi til barnehagen. Har gjort det før, og synes det er veldig greit. Men jevnt over har de det egentlig greit, og jeg har ikke hatt behov til å korrigere verken den ene eller den andre. At de får ting i ny og ne i løpet av året når besteforeldre kommer på besøk, er heller ikke et problem for meg. De bor langt unna, og den gleden må de nå bare ha når de først kommer. Det meste som kommer inn her er nok fra oss selv, og ting de kjøper seg for egne penger. Sist redigert av Dronningen : 24-05-12 kl 10:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Min har masse ræl. Jeg har en mann som er en spineless sucker og har lommeboken på vidt gap.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Besteforeldre her kjøper generelt ikke leker i gave annet enn forbruksvarer som tegnesaker, perler osv. Ofte får de heller en sum inn på konto og klær. Det er en grei ordning. De reiser mye, men kjøper ikke med noe til dem da heller, setter heller penger inn på konto etter hver tur. Det blir penger av det.
![]() |
#35 |
I mål
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Barnebursdager tror jeg bare er som de er, ræl hører med, mange kjøper noe annet enn ræl også, sånn er det bare. Jeg er mer opptatt av å begrense mengden ellers. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?I barnebursdager får ungene bare fine ting, mye bøker, lego og fotball-Star Wars-kort. Fra min familie (det er begge mine foreldrepar, min farmor og min bror) har barna bestandig fått penger til bursdag og jul (sparekonto), så det hjelper betraktelig på inflow av leker.
![]() |
#37 |
I mål
|
Jeg forstår faktisk godt at mange besteforeldre ikke vil gi penger til bursdag, og det kunne ikke falle meg inn å be om det. At en bestemor heller vil gi noe et barn blir glad for der og da, synes jeg er ganske opplagt. Ikke forstår jeg hva barna skal med alle disse pengene heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg tenker som Dronningen; vi kjøper oss gjerne en masse ræl vi voksne også. Man kan mislike at det er sløsing og skaper mye rot, men tror det er vanskelig å slippe unna. Å ha gavefri bursdag ville være for din skyld, ikke barnets. Sånn jeg ser det.
![]() |
#39 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg blir mer oppgitt over dyrt ræl som kjøpes av besteforeldre enn billig ræl som gis i barnebursdager. Heldigvis synes jeg ungene får en del ålreit i presang, men noe ræl blir det jo.
![]() |
![]() |
#40 |
I mål
|
Enig. Vi ser jo av flere tråder her at alt er relativt rundt hva man trenger. Jeg kjenner meg for eksempel ikke igjen i at man trenger ubegrenset av noen klesplagg fordi de forsvinner - selv om klærne i seg selv er fornuftige nok. Når jeg tenker på hvor glad storebror har blitt for noe av Ben10-rælet (ja, jeg synes det er ræl) han fikk til barnebursdagen, synes jeg likevel det hadde mer verdi enn om han der og da hadde fått en pakke fargeblyanter han kanskje trenger om 3 år (vi har mer enn nok) - selv om også jeg foretrekker å gi bort mer ordentlige ting, av typen farger. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|