|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Passiv
|
![]() Sv: Tråden for oss som er utrolig gode i svada-pratJeg kunne jo litt om det jeg skulle skrive om, men ikke på langt nær...nok føler jeg |
![]() |
![]() |
#22 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tråden for oss som er utrolig gode i svada-prat
![]() |
#23 |
Fola Blakken
|
Eksaminand: Hva?
![]() |
![]() |
#24 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Tråden for oss som er utrolig gode i svada-pratJeg har klart å komme meg gjennom muntlig eksamen i norsk på ungdomsskolen med karakteren S (for de som husker de gode gamle karakterene så er det altså beste karakter). Det som var det mest utrolige ved det hele var at temaet var Henrik Ibsen (ok, det kunne jeg litt om) med hovedfokus på Vildanden som vi nettopp (skulle ha) lest. Jeg hadde ikke lest boken enda, for det hadde jeg ikke rukket, men jammen klarte jeg å komme med nok svada til å stå med glans!
![]() |
#26 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Tråden for oss som er utrolig gode i svada-pratVi har også de studentene som skriver veldig kort svar på det som det spørres om, og som tror de gjør noe lurt når de legger til "tilleggsinformasjon" om et annet tema som det ikke spørres om. For å vise at de kan da noe, kanskje det ikke blir stryk. Funker det? Nope.
![]() |
#27 |
kamerat
|
![]() Sv: Tråden for oss som er utrolig gode i svada-pratDere som angivelig har svadaet dere til toppkarakterer, har nok ikke sett ekte tomsvada.
![]() |
#29 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Tråden for oss som er utrolig gode i svada-pratJeg er selger - say no more.
![]() |
#30 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Absolutt, jeg har mine største svadamoments (og det sier ikke lite) på ped.sem-eksamenen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Audacious
|
Så klart jeg hadde lest pensum!
![]() |
#32 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Tråden for oss som er utrolig gode i svada-pratJeg er god på svada, men ikke når det gjelder eksamen. Da er jeg fagkonsentrert og føler meg rimelig dum om jeg bare prater uten innhold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
kamerat
|
Ja, der er jo synsefølegeneratoren helt uunnværlig. Men synsefølegeneratoren alene, uten input?
![]() |
#34 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Tråden for oss som er utrolig gode i svada-pratMin strategi når det kjem til munnlege eksamenar, kor eg ikkje kan nok om det eg blir spurt om, er å fake ekstrem nervøsitet. Eg synest også Toffskij sitt råd om å lese pensum er det beste, men når ein då kjem opp i artiklar som ein ikkje har forstått (mitt beste eksempel er vel litteraturteoretikaren Paul deMan, som eg lurer på om nokon i det heile tatt forstår, eller om det bare er skryt alt saman), får ein mykje hjelp av eksminator ved å verke nervøs nok.
Eg har gitt tilbakemeldinger som "velformulert vås" (formulert på ein litt meir diplomatisk måte) fleire gonger. Eg synest ikkje ein skal slippe unna, fordi ein er flink skriftleg i fag kor språk ikkje er ein del av vurderingskriteria. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Som sagt, ekte tomsvada er bare strykmateriale. Å bygge opp en syltynn besvarelse med svada er fullt mulig, men suksessgraden avhenger av fag.
![]() |
#36 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Tråden for oss som er utrolig gode i svada-pratJeg hadde muntlig eksamen på videregående. På lappen jegntrakk stod det kun Alderdommen.
![]() |
#37 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Tråden for oss som er utrolig gode i svada-pratJeg er totalt motsatt. Har opplevd å være ferdig med skriftlig eksamen 1,5 timer før nestemann, da fikk jeg etterhvert paniske tanker om at jeg muligens hadde oversett et oppgaveark og holdt på å grine av lettelse da jeg fikk bekreftet at jeg hadde fått med meg alt. Jeg skriver gjerne 6-8 sider der andre smeller til med 20-30, men jeg får alltid gode karakterer så jeg har nok fattet det essensielle likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
kamerat
|
![]() Sv: Tråden for oss som er utrolig gode i svada-pratJeg lurer på om det noen av dere kaller svada, er de tilfellene der jeg noterer meg at kandidaten kan tenke. For det er ingen tvil om at generell resonnerings- og formuleringsevne til en viss grad kan hjelpe. Studenter som har lest til hodet eksploderte, men som verken forstår eller kan formulere seg, kan få dårligere karakterer enn en smarting som ikke har prioritert studiet så høyt som hun kunne. «C på deg, stakkars!» vs. «Herregud, jente, du kunne fått A bare du gadd å åpne boka! Det smerter meg å gi deg en B med den innsatsen der.»
![]() |
#39 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Tråden for oss som er utrolig gode i svada-pratJeg er elendig på svada, hater fag uten to streker under svaret, og forstår fortsatt ikke hvordan jeg fikk A i markedsføring.
![]() |
#40 |
Librocubicularist
|
Eg synest av og til det er smertefullt å gi 2-3 til elevar som har lese til hovudet eksploderte og likevel ikkje evner å anvende kunnskap. Og eg trur ein kan komme langt med refleksjon, evne til å trekke linjer og nesten-relevant kunnskap, dersom ein ikkje har lese akkurat det eksminator spør etter. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|