|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?-ea-, korleis ville du reagert om barnet ditt var akutt sjukt, og blei sendt i taxi aleine til legevakta. Du ville sannsynlegvis fått ein faktura frå skulen, for å dekke taxi-utgiftene i ettertid. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?
Det er ikke alle i det offentlige som er tilknyttet statens pensjonskasse.
|
|
|
#4 |
|
nju nja njo
|
Nei, det kan ikke stemme. Vi har fått tilslag om lån der og mannen har bare midlertidig stilling. Vil vi ha lån der og han ikke får videre jobb i staten får vi imidlertid en høyere rente.
|
|
|
#5 |
|
Librocubicularist
|
Det stemmer ikkje med det eg ha fått beskjed om. Må visst undersøke ein gong til. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Nei jeg tenker på pensjonsordninger som er mye bedre , da det i privat sektor er forbudt med lov med pensjon over en viss sum, tilsvarende lovbegrensning finnes ikke i det offentlige.
|
|
|
|
#7 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvordan får jeg disse frynsegodene? Jeg har ikke betalt lunsj, blir trukket i lønn hvis jeg skal ha noen form for videreutdanning. Har vært på et kurs på 5 år med lønn. Betaler arbeidstøy selv, og blir trukket i lønn til pensjonen. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Kleintje I + II
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Og ikke minst, billige lån....hvis jeg hadde betalt renten i statens pensjonkasse på mitt boliglån kunne jeg gått ned mye i lønn uten å få dårligere lønn.
|
|
|
|
#10 |
|
Kleintje I + II
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Jeg har 'gratis' telefon fra jobben, den fører til at jeg blir oppringt til alle døgnets tider alle dager i året. I tillegg blir jeg beskattet for privat bruk, dvs det legges 6 eller 8 tusen på lønnen min for det. Jeg kan forsikre om at mitt private forbruk ikke engang når opp til 36 % av det beløpet, så jeg ser ikke på det som et lønnsomt gode.
|
|
|
|
#11 |
|
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Pensjons- og forsikringsordningene er ofte bedre i offentlig sektor. Man kan vel også få bedre lånebetingelser hos SPK? Offentlig sektor blir vel også ofte sett på som en tryggere arbeidsplass.
|
|
|
#12 |
|
heimføing
|
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Hvem sender barn alene til legevakta? Regner med at en ansatt blir med. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Borte
|
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Jeg er skikkelig gæern ser jeg. Bruker både egen telefon og bil i jobbsammenheng uten å få betalt et øre.
|
|
|
#14 |
|
Librocubicularist
|
Sjølvsagt sender vi ikkje barn aleine til legevakta. Men taxi-budsjettet i skulen er heller labert. Eksempelet med å fakturere foreldre for taxi-bruk er reelt, og det blir heller ikkje godt mottatt. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Nei, hadde jeg vært det, ville jeg jo aldri vært lærer. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Dette berører noe av kjernen av økonomi mhp offentlige ansatte. Lojaliteten overfor tredjepart er større enn lojaliteten overfor arbeidsgiver. Det gir en litt merkelig dynamikk som utnyttes av arbeidsgiversiden; de kan regne med at de ansatte alltid vil strekke seg og om nødvendig dekke gapet mellom tilbud og etterspørsel selv fordi de har et så nært forhold til tredjepart. Mens arbeidsgiver ikke har nærkontakt med tredjepart i samme grad og kan vedta nedskjæringer og si at det ikke går utover tredjepart og få rett gang på gang. Det er ikke lett å slutte å kompensere når det er mennesker det går utover.
|
|
|
#17 |
|
Er frisk!
|
Der traff du spikeren på hodet! Du er vel i samme situasjon selv.
|
|
|
|
#18 |
|
Librocubicularist
|
Dette trur eg er veldig godt sagt. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Akkurat. En kollega sa her en dag at motivasjonen for å streike om pittelitt høyere lønn er mye lavere enn å skulle streike for kutt i tiltaksbudsjett (jobber i NAV). Konsekvensen av å ha for stor arbeidsmengde og ikke rekke alt blir så utrolig synlig i jobben med enkeltmennesker. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Akkurat, Katta. |
|