Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du tiltro til lokalpolitikere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-12, 08:50   #1
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du tiltro til lokalpolitikere?

I min kommune har du både de dyktige, engasjerte og kontaktsøkende - og du har de ignorante med egen agenda. Det er personavhengig, innenfor samme partigruppe finner du ofte begge kategoriene.

Å stemme ved kommunevalget er noe helt annet enn å stemme ved stortingsvalget. Det partiet jeg vanligvis har stemt nasjonalt kunne jeg aldri stemt på lokalt, både pga enkeltsaker og enkeltpersoner. Og så har du FRP, som nasjonalt (Siv) går ut og raser mot venstresiden som legger ned kommunale skoler, men som lokalt er en av pådriverne.

Gammel 14-06-12, 09:08   #2
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Nei, egentlig ikke.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 09:40   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lokalpolitikere er vanlige folk. Jeg liker at det er vanlige folk som lever vanlige liv og med vanlige feil og mangler. De har ikke presserådgivere som forteller dem hvordan de skal opptre utad, så det kan bli litt upolert til tider, men det er i det minste folk som lever med det de vedtar, de har ikke særordninger som setter dem på siden av samfunnet slik stortingspolitikere til en viss grad har. Noen skjønner jeg jo ikke helt hvorfor er blitt valgt inn, men alle som stemmer er åpenbart ikke som meg. Så selv om jeg ikke er fan av alle lokalpolitikere, har jeg tro på lokaldemokratiet, at en del skal vedtas av de menneskene som lever med det. Jeg synes det er veldig synd at det er rike og fattige kommuner, jeg synes kanskje at man burde ha litt mer inn-til-staten-og-ut-igjen-filosofi på pengefordelinga enn vi har idag, men dog.

Jeg har mye mindre sansen for politiske broilere, politikere som aldri har hatt en vanlig jobb, aldri stått i kø for å få barnehage, aldri hatt vanlige bekymringer rundt studier, bolig og etablering. Joda, de er kanskje flinke til å tenke politikk på makronivå og snakke for seg, men i og med at det er såpass mange særordninger for stortingspolitikere synes jeg at de som sitter der burde ha prøvd å være vanlig først.

Gammel 14-06-12, 10:24   #4
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har tillit til at sittende byråd i Tromsø utelukkende tar dårlige beslutninger, så langt skuffer de meg ikke, dessverre.

Gammel 14-06-12, 11:15   #5
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg synes det virker som mye inkompetanse og kameraderi. Og mange tilfeldige beslutninger og dårlig økonomistyring. Jeg lurer på hva slags utdanning de har.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:23   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har mer tillit til lokalpolitikerne enn til stortingspolitikerne. Det sier ikke nødvendigvis så mye, for jeg har aldri fått de politikerne jeg fortjener.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 18:01   #7
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Litt overrasket over noen av svarene her, om at hvis man er misfornøyd får man engasjere seg selv.

Sist redigert av Pelle : 18-06-12 kl 09:45.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 20:05   #8
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi får ikke bygge ut et ekstra soverom på verandaen pga estetikk (alle andre krav er oppfylt), politikerne synes at husene da får en viss overvekt til den ene siden og vil ikke godkjenne dette (vi var 12 like hus som søkte sammen).

Ok, som lovlydig borger må man jo bare godta dette enda argumentet for meg blir så søkt at jeg lurer på om det er mulig.

Samme politikere gjør deretter ingenting med at JM (stor utbygger) meier ned en hel skog som skulle stå der, at de bygger rekkehus som er altfor høyt plassert i forhold til tegninger, at de bygger masse hus uten å dimensjonere veiene for det, osv. Jeg lurer på hvorfor menigmann behandles annerledes enn utbyggere - og mistenker nesten korrupsjon. Dette skjer tvers over gata for oss, 20 meter fra der de nektet oss og naboene å bygge ut seks kvadratmeter (i andre etasje, oppå første etasje - tomteutnyttingsgraden økte altså overhodet ikke).

Gammel 14-06-12, 20:09   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Vi får ikke bygge ut et ekstra soverom på verandaen pga estetikk (alle andre krav er oppfylt), politikerne synes at husene da får en viss overvekt til den ene siden og vil ikke godkjenne dette (vi var 12 like hus som søkte sammen).

Ok, som lovlydig borger må man jo bare godta dette enda argumentet for meg blir så søkt at jeg lurer på om det er mulig.

Samme politikere gjør deretter ingenting med at JM (stor utbygger) meier ned en hel skog som skulle stå der, at de bygger rekkehus som er altfor høyt plassert i forhold til tegninger, at de bygger masse hus uten å dimensjonere veiene for det, osv. Jeg lurer på hvorfor menigmann behandles annerledes enn utbyggere - og mistenker nesten korrupsjon. Dette skjer tvers over gata for oss, 20 meter fra der de nektet oss og naboene å bygge ut seks kvadratmeter (i andre etasje, oppå første etasje - tomteutnyttingsgraden økte altså overhodet ikke).

Men dette er vel plan- og bygningsetaten og ikke politikere?

Gammel 14-06-12, 20:16   #10
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men dette er vel plan- og bygningsetaten og ikke politikere?

Nei, etter avslag ble det anket til plan- og bygningskomiteen - og det kom 5 politikere på befaring. Jeg var utvalgt som den som møtte dem, og jeg hadde selvsagt masse argumenter på lur. Jeg ble møtt om og om og om igjen med argumentet om at huset så litt tyngre ut på den ene siden hvis vi bygde ut, så de trodde ikke det var noe lurt. Og avslag fikk vi - med estetikk som eneste argument.

Jeg ble ikke nevneverdig imponert verken over retorikk, argumentasjon eller framtoning hos noen av de fem. Spesielt synes jeg det var "interessant" at representantene fra FRP og Høyre (som liksom skal være for individuell frihet og mindre regulering fra staten), var mest ihuga i å skulle regulere.

Overfor profesjonelle utbyggere derimot, lar de det skure og gå. Og det provoserer meg.

Gammel 15-06-12, 06:50   #11
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Nei, etter avslag ble det anket til plan- og bygningskomiteen - og det kom 5 politikere på befaring. Jeg var utvalgt som den som møtte dem, og jeg hadde selvsagt masse argumenter på lur. Jeg ble møtt om og om og om igjen med argumentet om at huset så litt tyngre ut på den ene siden hvis vi bygde ut, så de trodde ikke det var noe lurt. Og avslag fikk vi - med estetikk som eneste argument.

Jeg er ganske så sikker på at dere kan ta dette videre til Fylkesmannen, man kan i hvert fall det alle andre steder enn i Oslo, men det funker kanskje ikke sånn hos dere?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 08:08   #12
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, ikke i det hele tatt her vi bor.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 08:43   #13
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I teorien ja, i praksis nei.

Som andre over her liker jeg at dette er vanlige mennesker med vanlige liv som blir valgt inn å gøre noe for fellesskapet, det jeg misliker er disse luringene som går til valg med store ord og vyer og som viser seg å være skikkelig lite smarte, og egentlig er der for å føle makt og vise seg frem.

Men du Pelle, når avgjørelser tas på synseføling og gode intensjoner, men manglende grunnlag, så har man vel lovverk som regulerer dette og som bør kunne anvendes?

Jeg stusser også litt på dette med at det i slike diskusjoner slenges ut beskjeder om at man bare må engasjere seg selv om man er misfornøyd. Alle kan ikke være lokalpolitikere, og å gå til et kommunevalg og nøye vurdere hvilke kandidater man gjør hva med på liste (gjerne ut fra hva man har lest seg frem til på forhånd) mener jeg i aller høyeste grad er å engasjere seg.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 09:19   #14
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Men du Pelle, når avgjørelser tas på synseføling og gode intensjoner, men manglende grunnlag, så har man vel lovverk som regulerer dette og som bør kunne anvendes?
.

Ikke nødvendigvis, for det er som Pøbelsara sier mye som er basert på skjønn. Man har jo i stor grad kommunalt selvstyre på enkelte områder.

Sist redigert av Pelle : 18-06-12 kl 09:46.
Gammel 15-06-12, 09:02   #15
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men i samme innlegg om at man må engasjere seg står egentlig svaret for hvorfor jeg er så misfornøyd og ikke får til å bidra selv. I en pendlerkommune, som vår, med litt avstander, så formelig kryr det av +60 i lokalpolitikken. Ikke for at de ikke skal ha innpass, men de som har forståelse for, og kunne representert det jeg vil kalle folk i min egen situasjon har rett og slett ikke mulighet. Om man alt bruker et par timer pluss hver dag til og fra jobb, og har to eller tre barn, så er det rett og slett ikke tid igjen. Og da blir det nest beste en kan gjøre å lese seg opp og stemme frem de en har mest tro på. Men når resultatet er en gjeng med 70 åringer, som mener det går helt bra at en skole som er kondemnerbar om fire år brukes som den er, med argumenter som at "det gikk da helt bra med dem når de var små", og deres barn hadde jo gått der, og ingen av dem hadde klaget, så gir jeg litt opp. Skolen huser ganske nøyaktig dobbelt så mange barn som den er bygget for også, men det går jo fint så lenge man er litt kreativ!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 09:21   #16
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Men når resultatet er en gjeng med 70 åringer, som mener det går helt bra at en skole som er kondemnerbar om fire år brukes som den er, med argumenter som at "det gikk da helt bra med dem når de var små", og deres barn hadde jo gått der, og ingen av dem hadde klaget, så gir jeg litt opp. Skolen huser ganske nøyaktig dobbelt så mange barn som den er bygget for også, men det går jo fint så lenge man er litt kreativ!

Haha, det arguemtet har jeg også blitt møtt med. Noe er ulovlig nå, som ikke var så nøye for 50-60 år siden.

Sist redigert av Pelle : 18-06-12 kl 09:46.
Gammel 15-06-12, 22:31   #17
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Nei, jeg er særdeles lite imponert over lokalpolitikerne i min kommune. Det er gode grunner til det også, de gjør veldig mye rart. Jeg orker nesten ikke å tenke på at de finnes, men skyver unna frustrasjonen og later som at det ikke rammer meg.

Jeg kan ikke late som om det ikke rammer meg, vi har klaget på naboens ønske om å bygge i hagen sin. Den saken endte hos Fylkesmannen og naboen får bygge.

Min kommune har i lang tid hatt politikere som har gått langt utover sine fullmakter, bare i egenskap av å være folkevalgt. Det har vært mye "snusk" i de kommunale utvalgene og det vekker ikke akkurat tillit utad.

Gammel 15-06-12, 09:06   #18
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke spesielt imponert over politikere, nei. jeg tror ikke alltid de leser sakspapirene en gang - de gjør i hvertfall vedtak både titt og ofte - særlig i desember - som tilsier at de umulig kan ha lest sakspapirene. De hører på dem som roper høyest - (hvem tror dere roper høyest av en gjeng barnehageforeldre og en gjeng sykehjemsbeboere?) og er slik Pelle beskriver. De husker ikke alltid hva de gjorde for noen måneder siden.

Og så er det dessverre slett ikke slik at dersom lokalpolitikerne gjør vedtak basert på sysning og gode intensjoner med manglende grunnlag, så kan dette justeres i forhold til lovverket. Mye av lovverket er jo veldig generelt utformet og baserere seg i stor grad på skjønnsutøvelse, så det er ikke alltid så lett å påpeke hverken inkonsekvens eller regelbrudd.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:04.