|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Kvinner og karriereNå har eg litt dårleg samvit for å starte ein tråd og ikkje følgje opp, men det har vore mykje som har skjedd både i går og dag. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og karriere
Nå vet jeg ikke hvilken bransje du jobber i og hvilken jobbsituasjon du har, men er det virkelig slik hos deg at det kun er ett menneske som kan ta en avgjørelse? Og disse avgjørelsene vet man aldri om når kommer, om det er natt eller dag, søndag eller onsdag? Eller er det mer unntaksvis? På et generelt nivå syns jeg ikke det er sunt for et menneske å aldri ha skikkelig fri. Å alltid måtte være tilgjengelig kan ikke være helt bra.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kvinner og karriereHva man kommer til å tenke på dødsleiet er vanskelig å forutse. Det er ganske mange menn i pensjonsalder som ser tilbake på et liv hvor de gikk glipp av barnas oppvekst. Det er mange kvinner som ser tilbake på et liv hvor de ikke fikk brukt sitt potensiale. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: Kvinner og karriereEnnå er det vel vanligere at kvinner velger å være sjef for as familien og er fornøyd med at mannen da kan bruke mer tid og krefter på jobb og dermed gjøre at familieøkonomien går rundt. Det er foreløbig ganske uvanlig at menn jobber redusert for at kvinnen i familien skal kunne satse på karriere. Og kvinner som satser på karriere møter fortsatt skråblikk og spørsmål fra flere hold. Det er også en ganske vanlig holdning på arbeidsplasser at man ikke satser så mye på kvinner i 30-årene, for det forventes permisjoner og innsats på hjemmebane noen år. Og da sakker man akterut, når man da ønsker å satse noen år senere er det allerede satset på en yngre mann. Nå tabloidiserer jeg, men jeg tror ikke det bare er snakk om fordeling på hjemmebane, men også hvordan arbeidsgivere bevisst eller ubevisst tenker om kvinner og menn i den alderen hvor grunnlaget for karrieren legges.
|
|
|
#7 |
|
heimføing
|
Sv: Kvinner og karriereJeg skjønner ikke helt den der greia med at det er så synd og skam å la ungene være i barnehagen til stengetid? Hvis det var meningen at de måtte hentes før, så hadde vel ikke bhg vært åpen så lenge, eller? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Hvis barnehagen åpner 7 og stenger 17, så synes jeg det er lenge å benytte hele åpningstiden. Om man leverer 9 og henter 17, så er vel ikke det noe verre enn å levere 7 og hente 15. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Søt og rar
|
Det kommer kanskje an på når man leverte dem.
|
|
|
#11 |
|
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
Sv: Kvinner og karriereEn ting til som gjør det vanskeligere for menn å prioritere familie; forventningspress fra andre menn.
'08, '12 Sist redigert av Moia : 15-07-12 kl 20:05. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg har opplevd at alle "damene" ble kalt opp på julebordet for å få en egen gave fra adm.dir, også viste det seg at "damene" ikke inkluderte meg, siden jeg hadde samme stilling som alle mennene og ikke støttefunksjon slik som de andre damene |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Kvinner og karriereMoia, hvor i alle dager er det du jobber?
Dette kunne skjedd hos oss også. Ikke det med gave fra firmaet, men at damene på jobben ekskluderer meg er en fullstendig regel. Jeg er jo ikke dame, jeg er ingeniør. Ingeniører er menn, ergo - do the math. Og det må ingeniører gjøre, for damer gjør ikke matte. |
|
|
|
#16 |
|
Søt og rar
|
Sv: Kvinner og karriereDet er da ikke akkurat timetallet det kommer an på heller. Noen kan oversette bøker eller sy bunader og ha et timetallet som langt overstiger 37,5 og likevel kunne hente, bringe, legge barn og lage middag hver dag.
|
|
|
#18 |
|
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
Sv: Kvinner og karriereHelt enig, men som eneste dame (utenom sekretærer) har jeg ikke giddet lage spetakkel om det.
|
|
|
#19 |
|
maler
|
Sv: Kvinner og karriereMannen sin forrige jobb (veldig mannsdominert) endret bonusordningen fra å være resultatorientert til å ta utgangspunkt i hvor lite man var borte. Mao en forutsetning for å få noe særlig bonus var at man ikke tok ut velferdspermisjoner eller sykt barn-dager. Det var en medvirkende årsak til bytte av arbeidsplass.
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kvinner og karriereJeg syns du er helt utrolig naiv i din syn på store deler av arbeidslivet, lille meg. Og tror du virkelig at statsministeren ikke jobber utenom krisetelefoner i løpet av ferien sin??
|
![]() |
|
|