|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Audacious
|
Sv: Spørsmål m uttale på spill: CLUEDOJeg sier kludo, ettersom jeg først ble introdusert for spillet i engelsktalende land. Og jeg er sjokkert over klu-e-do-uttalen. Det får være måte på "deskriptivt-og-ikke-normativt"-fjas!
|
|
|
#4 |
|
kamerat
|
Sv: Spørsmål m uttale på spill: CLUEDOUsus, Acsa, usus! Dessuten er det ikke uttalenormering på norsk.
|
|
|
#9 |
|
trenger lading
|
Sv: Spørsmål om uttale på spill: CLUEDOJeg har Mistenkt som jeg fikk rundt 1990 (som 8 åringen digger). Kjæresten min har Cluedo. Det er ikke det samme spillet, men poenget er det samme: Hvem er morderen, med hva og hvor.
|
|
|
|
#12 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spørsmål om uttale på spill: CLUEDO
Påstår du at det finnes logikk i engelsk uttale?
|
|
|
#13 |
|
Stabilt ustabil...
|
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det blir jo uansett ikke "norsk" O da, jeg er amerikansk lsm, og der er "-do"= "dough". På britisk blir det vel ikke "norsk" O der heller? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Stabilt ustabil...
|
Så da konkluderer vi med at den Riktige uttalen jmfr engelsk skal være kludo(u) da?
|
|
|
#17 |
|
kamerat
|
Sv: Spørsmål om uttale på spill: CLUEDOCluedo er morsommere. Mer rom for ekte detektivarbeid med å fortolke andres reaksjoner på informasjon de, men ikke du får.
|
|
|
#18 |
|
Fortynnet
|
Sv: Spørsmål om uttale på spill: CLUEDOJeg sier Cludo og det kommer jeg til å fortsette med. Da rimer det dessuten på Ludo. Mannen min insisterer på å si Clu-e-do og det er en stadig kilde til krangel og splid i familien. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Spørsmål om uttale på spill: CLUEDOJeg har sagt kluedo. Grunnen er rett og slett at jeg ble kjent med spillet før jeg kunne engelsk og skjønte ikke at det var et engelsk ord som skulle uttales annerledes.
|
|
![]() |
|
|