Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Manglende opplysninger ved huskjøp

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-12, 12:03   #21
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Manglende opplysninger ved huskjøp

Jeg mener det er naboen som har det største problemet. Han kan jo ikke bare true med å bryte seg inn hos dere om uhellet er der. Da må jo isåfall han stå som ansvarlig for skadene han påfører deres hus.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-12, 12:08   #22
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at boligforsikringen dekker et slikt innbrudd. Og selvsagt må man bryte seg inn, hvis vannet står i taket og naboen ikke er hjemme og man ikke har nøkkel til kjelleren.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-12, 12:10   #23
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at boligforsikringen dekker et slikt innbrudd. Og selvsagt må man bryte seg inn, hvis vannet står i taket og naboen ikke er hjemme og man ikke har nøkkel til kjelleren.

Et knust vindu i låst hus er innbrudd og dekkes sikkert av forsikringen, men så er jo egenandelen alt fra 4000-8000 og ellers sikkert andre variasjoner, så lønnsomheten er jo ikke særlig stor av at det dekkes av forsikringen.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-12, 12:14   #24
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Et knust vindu i låst hus er innbrudd og dekkes sikkert av forsikringen, men så er jo egenandelen alt fra 4000-8000 og ellers sikkert andre variasjoner, så lønnsomheten er jo ikke særlig stor av at det dekkes av forsikringen.

Normalt vil det jo være andre skader som skal dekkes av forsikringen, enn bare det oppbrutte vinduet. Type skader på gulv, vegger, inventar osv. I slike tilfeller vil jo vinduet bare være en post på en langt kravliste.

Og det er selvsagt naboen som skal dekke egenandelen uansett. (Det er nok lurt å inngå en avtale med naboen om dette, før det skjer noe, hvis man ikke bare går inn for å flytte kranen i utgangspunktet.)

Gammel 27-07-12, 12:17   #25
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Viss vatnet står til taket i kjellaren og ein bryt seg inn for å komme til stoppekrana, må det vel vere på grensa til å kunne kallast nødrett?

Går det an å finne ei praktisk løysing? Vi har reservenøkler for gode venner og søstera mi har reservenøkkel for oss (etter ein episode kor eg satt i bilen i tre timar og fraus og venta på full mann utan straum på telefonen, fordi nøkkelen var innelåst i huset). Har de nokon slike folk i nærleiken, som naboen kan vite om eller liknande? Kan naboen ha reservenøkkel? Det er ikkje optimalt, men det går an.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-12, 12:33   #26
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Normalt vil det jo være andre skader som skal dekkes av forsikringen, enn bare det oppbrutte vinduet. Type skader på gulv, vegger, inventar osv. I slike tilfeller vil jo vinduet bare være en post på en langt kravliste.

Og det er selvsagt naboen som skal dekke egenandelen uansett. (Det er nok lurt å inngå en avtale med naboen om dette, før det skjer noe, hvis man ikke bare går inn for å flytte kranen i utgangspunktet.)

Ja, jeg tenkte ikke på at naboens vannlekkasje kunne skape skader på eget bygg. :eneboligskadd: For du mener vel ikke at personen med stoppekrans forsikring skal dekke skadene hos naboen uten stoppekran?

Tre stk!
Gammel 27-07-12, 12:36   #27
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Ja, jeg tenkte ikke på at naboens vannlekkasje kunne skape skader på eget bygg. :eneboligskadd: For du mener vel ikke at personen med stoppekrans forsikring skal dekke skadene hos naboen uten stoppekran?

Jeg mener selvsagt at naboens boligforsikring skal dekke innbruddet.

Men det er vel kanskje felles boligforsikring når man deler en bolig, er det ikke? Slik at det uansett vil være samme forsikring man bruker? Eller er det ikke slik for tomannsboliger? (Vi hadde én, felles boligforsikring da jeg eide leilighet i firemannsbolig, i alle fall.)

Gammel 27-07-12, 12:42   #28
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Det var ihvertfall det da vi bodde i blokk.

Hvis det er en tomannsbolig i et sameie er det sikkert det. Hvis det er en selveier tomannsbolig tegner man kanskje individuelle forsikringer vil jeg tro.

Tre stk!
Gammel 27-07-12, 13:07   #29
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vind skriver det er selveierbolig, og da er det nok hver sin boligforsikring, i hvert fall om tomannsboligen er vertikaldelt.

Gammel 27-07-12, 13:13   #30
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ellers jeg ville gått for å få naboen med på å installere egen stoppekran mot å tilby å dele regningen.

Gammel 27-07-12, 13:35   #31
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Vind skriver det er selveierbolig, og da er det nok hver sin boligforsikring, i hvert fall om tomannsboligen er vertikaldelt.

Vi bor i horisontaldelt tremannsbolig, og har felles boligforsikring.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-12, 14:07   #32
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg syns egentlig det er rart om ikke naboens forsikringsselskap har reagert på at det ikke er montert stoppkran i boligen. De spurte om sånt da jeg i min tid forsikret hus.

Svar med sitat
Gammel 27-07-12, 15:07   #33
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Da jeg/vi bodde i leilighet, var det felles stoppekran for alle enhetene i den ene boden, denne måtte stå ulåst slik at alle hadde tilgang til den til enhver tid.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-12, 21:31   #34
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Viss vatnet står til taket i kjellaren og ein bryt seg inn for å komme til stoppekrana, må det vel vere på grensa til å kunne kallast nødrett?

Forsikringsavtaleloven har en egen bestemmelse om
såkalte redningsomkostninger.

Mangelsansvar har selger bare dersom (kortverdjon):
1. H*n har kjent til feil, unnlatt å opplyse og feilen ville ha hatt betydning for pris, eller
2. H*n burde ha visst om feil, og feilen ville ha hatt betydning for pris, eller
3. Skjult, vesentlig feil, (mer enn ca 3-5% av verdi).

Jeg tror ikke HI har noen sak mot selger, men bør finne en pragmatisk løsning med naboen. Lykke til.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:05.