Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Koselig rekkehusområde rundt Drammen/Oslo

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-12, 01:28   #1
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Koselig rekkehusområde rundt Drammen/Oslo

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Ja men det er jo en del mer vedlikehold med enebolig ca rekkehus da? Kommer jo litt an på men. Og konnerud er fortsatt på feil side, åssiden også forresten.

Vel, kostnadsbildet blir noe annet etter hvert. Borettslag, som de fleste rekkehusene er i, vil jo står for mye vedlikehold på bygningsmassen - f.eks. vinduer, tak, paneling, kloakkrør inn til huset, utvendig maling (mulig du må gjøre jobben selv, men de dekker malingen) osv. Ting som i hvert fall på en litt eldre enebolig kommer etter hvert hvis den begynner å bli noen år gammel. Hva borettslagene står ansvarlig for kan jo variere litt.

Slikt sett kan man i hvert fall si at det tildels er mer forutsigbart. Men slik kostnadsbildet er her, kan en rekkehusleilighet gjerne koste f.eks. 2,2 mill. og man får 4000 kr per mnd i tillegg. Det dekker jo da riktignok vann og renovasjon (delvis - da vi bodde i borettslag fikk vi gjerne ekstraregning pga. høyt vannforbruk.....), forsikring for bygning, ofte kabel-tv, osv. Men likevel...

Gammel 29-07-12, 02:03   #2
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skal ha ungene 60% og eksen 40%. Dvs at jeg har dem tre dager i uka fast samt annenhver helg. Tror kanskje det skal gå an å få til? Da kan jeg jobbe lenger de to dagene i uka jeg ikke har dem.

Angående pris og vedlikehold så må man jo se på pris+ fellesgjeld og faste utgifter ja. Hvor mye vedlikehold kommer sikkert egentlig mest an på alder.

Gammel 29-07-12, 09:34   #3
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skal ha ungene 60% og eksen 40%. Dvs at jeg har dem tre dager i uka fast samt annenhver helg. Tror kanskje det skal gå an å få til? Da kan jeg jobbe lenger de to dagene i uka jeg ikke har dem.

Angående pris og vedlikehold så må man jo se på pris+ fellesgjeld og faste utgifter ja. Hvor mye vedlikehold kommer sikkert egentlig mest an på alder.

Ideelt sett ville jeg nok bosatt meg ganske nærme foreldre i et slikt tilfelle.

Gammel 29-07-12, 10:11   #4
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet om flere som er alene rundt her som pendler til Sandvika og Oslo, de får det hvertfall til å gå opp. De jobber da inn igjen litt de helgene de ikke har barna. Vi bruker 50 min ca til Oslo.

Vi har vurdert Lier selv, men siden poden starter på skolen nå så blir vi her.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-12, 10:35   #5
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg er kanonfornøyd med å bo i borettslag. Vi bor i et enderekkehus, har fire soverom, stue og kjellerstue. Fellesgjelda var ved siste selvangivelse 39 000 kroner, borettslaget er ca. 30 år gammelt, og har vært godt drevet. Betaler 3400 kroner i husleie, og siden vi nå er inne i "vedlikeholdsårene" etter at fellesgjelda nesten er betalt så opprettholdes husleien på dette nivået for å gi rom for at det må dreneres, skiftes kledning, vinduer etc. Husleia dekker ellers alt ytre vedlikehold, det elektriske til og med sikringsskapet, vann og renovasjon, tv, brøyting og vedlikehold av fellesområder, forsikringer. Og sikkert mer som jeg ikke kommer på nå. Jeg simpelthen elsker å bare ringe noen når verandadøra må skiftes, eller som i vinter, da et eller annet blåste av pipa - da ringte jeg til vaktmesterservice, og vips så hadde noen andre enn jeg/mannen fikset det. Det er ingen som legger seg opp i hva vi gjør inne i huset, eller ute. Vi bygget terasse på framsiden av huset i fjor, og søkte ikke om det. Det er også bygget en stor terasse på baksiden, men det var før vi kjøpte. I år har vi satt opp gjerde og port, ingen har rynket på nesa over det - tvert i mot stopper naboene og syns vi har vært flinke. Vi har trampoline i hagen, og den er det unger på hver eneste dag i sommerhalvåret, uten at noen klager på det heller. Jeg elsker å bo i borettslag, og med mindre jeg flytter tilbake til bygda, noe jeg aldri kommer til å gjøre, så skal jeg alltid bo tett på andre. Det er alltid noen å leke med i et borettslag, både for store og små.

Unngå nye borettslag med høy fellesgjeld, eller eldre borettslag som ikke har drevet med vedlikehold. Sjekk om det er "blandet" bosetning i borettslaget, da slipper du alt for mange unger, eller alt for mange eldre som ikke liker lyder.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-12, 10:35   #6
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Det kommer jo veldig an på hva slags jobb du får. Det er mange om beinet til forskerjobber i Oslo. Husk også på at de insititusjonene som tilbyr slike jobber ikke ligger aller mest sentralt til i forhold til sentrum, f.eks. Ullevål, FHI og Rikshospitalet (og evt AHUS, som ligger helt på andre siden i forhold til der du ønsker å bo). Jeg har dessverre ingen tips å komme med. Lykke til med valget om å bo her eller der!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-12, 17:27   #7
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Ja men det er jo en del mer vedlikehold med enebolig ca rekkehus da? Kommer jo litt an på men. Og konnerud er fortsatt på feil side, åssiden også forresten.

??? Åssiden og Konnerud ligger jo ikke på samme side?

Mht Drammen så er det vanskeligere å få barnehageplass i Strømsø barnehageområde, enn Bragernes bhg-område og Konnerud bhg-område.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-12, 01:07   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du tenkt til å jobbe fullt? Da skjønner jeg ikke helt hvordan du skal klare å være alene, pendle fra Drammen og få levert og hentet både i barnehage og skole. I så fall tror jeg du må ha en ganske bindende avtale om hjelp fra foreldrene dine eller en fryktelig fleksibel jobb.

Gammel 29-07-12, 10:11   #9
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor ikke leie i nærheten av foreldrene dine i et år, om mulig, og se hvordan det går?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-12, 10:34   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville flyttet kortest mulig ut av Oslo om jeg jobbet der og var alene med barn. Drammensområdet ville vært uaktuelt, Røyken og Spikkestad enda verre. Personlig ville jeg flyttet til Oslo og gått for fireroms i blokk. Alternativt prøvd Greverud, Langhus feks. Jeg ser du sier sør for Oslo er uaktuelt, men er det Hurum du tenker da? Retning Ski er også sør for Oslo.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-12, 10:35   #11
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sandvika - Oslo er jo overhodet ikke noe problem. Det tar 20 min med tog og 25 med ekspressbuss. Det har jeg gjort selv og kjenner mange som gjør det. Men nå er det jo langt fra Sandvika til Drammen og om man skal basere pendlingen på bil, så kan det jo straks bli litt mer trøblete.

Gammel 29-07-12, 17:57   #12
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har venner og kollegaer som er deltidsaleneforeldre og bor i Lier og jobber i hhv Oslo og Sandvika. Det fungerer helt greit for dem. Om du i tillegg har noen, foreldre, naboer, du kan ringe i nødstilfelle så skulle det ikke være noe problem. Det er mange hyggelige områder i Lier, både Lierskogen, Tranby og nede i Lier mot Nøste eller Linnestranda f.eks

Gammel 29-07-12, 20:45   #13
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du vil sikkert rekke barnehagen de fleste dager selv om du bor langt ute av byen, men jeg ville aldri flyttet for å havne i en situasjon hvor barna må være 9,5 timer i barnehage hver dag - særlig ikke når mye annet i livet deres endre samtidig.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-12, 20:54   #14
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Det er en del fine områder i Groruddalen, hvor man kan få rekkehus ned i den prisklassen fordi det er Groruddalen. Deler av Lindeberg, Ellingsrud og Høybråten f.eks. Og deler av Søndre Nordstrand.

Personlig ville jeg tenkt at 20 min på banen til jobb og tid til å hente ungene selv, trumfet en halvtime ekstra reisetid for bestemor når hun skulle på besøk.

Gammel 01-08-12, 13:16   #15
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Da kan jeg melde at jeg og familien min har vært litt rundt og rekognosert, og Tranby ligger fortsatt høyt på min rangering. Så ut som et veldig koselig og barnevennlig område mellom jorder og skog, og likevel kort vei til motorveien og mulighet for ekspressbuss på 50 min til oslo, eller tog fra Lier stasjon. Virker også som det er masse aktiviteter for unger der, korps, speidern, div idrett, og hele området virket i grunnen ganske velregulert.

Har også vurdert Heggedal, men det lider liksom litt av Asker-wannabe-tendenser føler jeg, og det er eldre bebyggelse og mer rot der. Det finnes fine områder i Asker, men det er stort sett for dyrt for meg. Drammen føler jeg at blir for langt vekke igjen. Så nå håper jeg at det blir lagt ut noe fint i Tranby for 2,5 til 3 millioner, med tre soverom. :utålmodig:

Gammel 01-08-12, 13:28   #16
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner ikke området, men håper i alle fall at det ordner seg greit. Tvi tvi for at det perfekte lille stedet i Tranby dukker opp.

Gammel 01-08-12, 13:42   #17
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Krysser fingre!

Gammel 01-08-12, 13:49   #18
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Håper det ordner seg, greit å bo i nærheten av familie tenker jeg.

Gammel 02-08-12, 08:04   #19
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Tranby er veldig fint. Lykke til!

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:29.