|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Koselig rekkehusområde rundt Drammen/Oslo
Vel, kostnadsbildet blir noe annet etter hvert. Borettslag, som de fleste rekkehusene er i, vil jo står for mye vedlikehold på bygningsmassen - f.eks. vinduer, tak, paneling, kloakkrør inn til huset, utvendig maling (mulig du må gjøre jobben selv, men de dekker malingen) osv. Ting som i hvert fall på en litt eldre enebolig kommer etter hvert hvis den begynner å bli noen år gammel. Hva borettslagene står ansvarlig for kan jo variere litt.
![]() |
#2 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Koselig rekkehusområde rundt Drammen/OsloJeg skal ha ungene 60% og eksen 40%. Dvs at jeg har dem tre dager i uka fast samt annenhver helg. Tror kanskje det skal gå an å få til? Da kan jeg jobbe lenger de to dagene i uka jeg ikke har dem.
![]() |
#3 |
rakkarpus
|
Ideelt sett ville jeg nok bosatt meg ganske nærme foreldre i et slikt tilfelle.
![]() |
#4 |
Drømmer
|
Jeg vet om flere som er alene rundt her som pendler til Sandvika og Oslo, de får det hvertfall til å gå opp. De jobber da inn igjen litt de helgene de ikke har barna. Vi bruker 50 min ca til Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er kanonfornøyd med å bo i borettslag. Vi bor i et enderekkehus, har fire soverom, stue og kjellerstue. Fellesgjelda var ved siste selvangivelse 39 000 kroner, borettslaget er ca. 30 år gammelt, og har vært godt drevet. Betaler 3400 kroner i husleie, og siden vi nå er inne i "vedlikeholdsårene" etter at fellesgjelda nesten er betalt så opprettholdes husleien på dette nivået for å gi rom for at det må dreneres, skiftes kledning, vinduer etc. Husleia dekker ellers alt ytre vedlikehold, det elektriske til og med sikringsskapet, vann og renovasjon, tv, brøyting og vedlikehold av fellesområder, forsikringer. Og sikkert mer som jeg ikke kommer på nå. Jeg simpelthen elsker å bare ringe noen når verandadøra må skiftes, eller som i vinter, da et eller annet blåste av pipa - da ringte jeg til vaktmesterservice, og vips så hadde noen andre enn jeg/mannen fikset det. Det er ingen som legger seg opp i hva vi gjør inne i huset, eller ute. Vi bygget terasse på framsiden av huset i fjor, og søkte ikke om det. Det er også bygget en stor terasse på baksiden, men det var før vi kjøpte. I år har vi satt opp gjerde og port, ingen har rynket på nesa over det - tvert i mot stopper naboene og syns vi har vært flinke. Vi har trampoline i hagen, og den er det unger på hver eneste dag i sommerhalvåret, uten at noen klager på det heller. Jeg elsker å bo i borettslag, og med mindre jeg flytter tilbake til bygda, noe jeg aldri kommer til å gjøre, så skal jeg alltid bo tett på andre. Det er alltid noen å leke med i et borettslag, både for store og små. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Sviiisj!!
|
Det kommer jo veldig an på hva slags jobb du får. Det er mange om beinet til forskerjobber i Oslo. Husk også på at de insititusjonene som tilbyr slike jobber ikke ligger aller mest sentralt til i forhold til sentrum, f.eks. Ullevål, FHI og Rikshospitalet (og evt AHUS, som ligger helt på andre siden i forhold til der du ønsker å bo). Jeg har dessverre ingen tips å komme med. Lykke til med valget om å bo her eller der!
![]() |
#7 |
trøtt
|
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Koselig rekkehusområde rundt Drammen/OsloHar du tenkt til å jobbe fullt? Da skjønner jeg ikke helt hvordan du skal klare å være alene, pendle fra Drammen og få levert og hentet både i barnehage og skole. I så fall tror jeg du må ha en ganske bindende avtale om hjelp fra foreldrene dine eller en fryktelig fleksibel jobb.
![]() |
![]() |
#10 |
I mål
|
![]() Sv: Koselig rekkehusområde rundt Drammen/OsloJeg ville flyttet kortest mulig ut av Oslo om jeg jobbet der og var alene med barn. Drammensområdet ville vært uaktuelt, Røyken og Spikkestad enda verre. Personlig ville jeg flyttet til Oslo og gått for fireroms i blokk. Alternativt prøvd Greverud, Langhus feks. Jeg ser du sier sør for Oslo er uaktuelt, men er det Hurum du tenker da? Retning Ski er også sør for Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Koselig rekkehusområde rundt Drammen/OsloSandvika - Oslo er jo overhodet ikke noe problem. Det tar 20 min med tog og 25 med ekspressbuss. Det har jeg gjort selv og kjenner mange som gjør det. Men nå er det jo langt fra Sandvika til Drammen og om man skal basere pendlingen på bil, så kan det jo straks bli litt mer trøblete.
![]() |
#12 |
Trøtt
|
![]() Sv: Koselig rekkehusområde rundt Drammen/OsloJeg har venner og kollegaer som er deltidsaleneforeldre og bor i Lier og jobber i hhv Oslo og Sandvika. Det fungerer helt greit for dem. Om du i tillegg har noen, foreldre, naboer, du kan ringe i nødstilfelle så skulle det ikke være noe problem. Det er mange hyggelige områder i Lier, både Lierskogen, Tranby og nede i Lier mot Nøste eller Linnestranda f.eks
![]() |
#13 |
I mål
|
![]() Sv: Koselig rekkehusområde rundt Drammen/OsloDu vil sikkert rekke barnehagen de fleste dager selv om du bor langt ute av byen, men jeg ville aldri flyttet for å havne i en situasjon hvor barna må være 9,5 timer i barnehage hver dag - særlig ikke når mye annet i livet deres endre samtidig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Koselig rekkehusområde rundt Drammen/OsloDet er en del fine områder i Groruddalen, hvor man kan få rekkehus ned i den prisklassen fordi det er Groruddalen. Deler av Lindeberg, Ellingsrud og Høybråten f.eks. Og deler av Søndre Nordstrand.
![]() |
#15 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Koselig rekkehusområde rundt Drammen/OsloDa kan jeg melde at jeg og familien min har vært litt rundt og rekognosert, og Tranby ligger fortsatt høyt på min rangering. Så ut som et veldig koselig og barnevennlig område mellom jorder og skog, og likevel kort vei til motorveien og mulighet for ekspressbuss på 50 min til oslo, eller tog fra Lier stasjon. Virker også som det er masse aktiviteter for unger der, korps, speidern, div idrett, og hele området virket i grunnen ganske velregulert.
![]() |
#16 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Koselig rekkehusområde rundt Drammen/OsloJeg kjenner ikke området, men håper i alle fall at det ordner seg greit. Tvi tvi for at det perfekte lille stedet i Tranby dukker opp.
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Koselig rekkehusområde rundt Drammen/OsloHåper det ordner seg, greit å bo i nærheten av familie tenker jeg.
![]() |
#19 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Koselig rekkehusområde rundt Drammen/OsloTranby er veldig fint. Lykke til!
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|